Cullinan er Rolls-Royce første bud på en højbenet familiebil – med alt tænkeligt luksusudstyr, 571 hestekræfter og det blødeste læder.

Vi bryder os ikke om udtrykket SUV – vi bygger ikke en Sporty Utility Vehicle, forklarer Marcus Reil, som er Regional Sales Manager på Rolls-Royces nye model, som så ikke er en SUV. I stedet vil Rolls-Royce helst kalde den en high-bodied car, men nu kalder vi den altså en SUV, men sikke en SUV, Rolls-Royce har skabt.   

Ny Audi Q8 er høj i hatten

Lad os starte med de tekniske specifikationer. Cullinan er bygget på Architecture of Luxury, en aluminiumsplatform som den deler med luksuslimousinen Phantom. Den vejer 2.660 kilo, og har en akselafstand på 329 cm – 12 cm længere end akselafstanden i en den lange version af Mercedes S-Klasse. Motoren er en 6,75 V12-motor med to turboer og en ydelse på 571 hestekræfter og 850 Nm ved 1.500 o/min. Der er luftaffjedring og firehjulstyring, og den samlede pakke skulle gerne give køreegenskaber som et flyvende tæppe – uanset om du kører i Beijings smarte kvarter Sanlitun, i ørkenen udenfor Abu Dhabi, eller er på rævejagt på en fedtet markvej i Sydengland.

Farveorgie
Vi har fået et indblik i denne verden af overflod, og det kan du også, for Rolls-Royce forhandles nu hos My Garage i Vejle. Er du interesseret, så koster en Cullinan et sted mellem seks og otte millioner kroner. Og hvorfor skal man så lægge den slags penge, når man kan få Bentleys konkurrent, Bentayga, fra sølle 3,3 millioner kroner. Fordi du kan få din Rolls-Royce præcis som du vil have den. Tag nu farven sort – den er der vel ikke så meget ved, men så tro om igen. Rolls-Royce tilbyder over 8.000 forskellige nuancer af sort, og hvis du skal være helt sikker på, at din Rolls-Royce står godt til sommerresidensen ved Middelhavet, så har Rolls-Royce et særligt studie i Sydengland, hvor de kan efterligne lysfaldet fra hele verden – fra Nice til Novgorod.

300 km/t uden forrude – her er Ferrari Monza SP1

Plads til hele familien
Rolls-Royce laver ikke små biler, men Cullinan er helt sikkert den mest praktiske nogensinde. Den har anhængertræk og må trække op til 2.700 kilo, og sæderne kan nedfældes, når du skal hjælpe din datter med at flytte hjemmefra. Sæderne kan selvfølgelig lægges ned, men helt bevidst er sæderne ikke i niveau med gulvet i bagagerummet, for så undgår man, at tingene rutsjer rundt. Hvis du vil have en plan lasteflade, kan du i stedet hæve hele gulvet i bagagerummet. Med sæderne oppe er der plads til 600 liter.

Selve bagsædet kan bestilles som to enkelte sæder eller som et bænkesæde med plads til tre personer. Det er hævet en smule over førersæderne, som i eksempelvis en Land Rover Discovery. Det giver bedre udsyn, men som i en hver anden Rolls-Royce, er bilen designet sådan, at c-stolpen er massiv og placeret lige der, hvor dit ansigt gemmer sig – praktisk hvis du er en superstjerne, der bare gerne vil være i fred fra paparazzier, når du vil kitesurfe. Selve kabinen er skærmet af fra bagagerummet via en rude. På den måde behøver du ikke fryse på bagsædet, mens James læsser opbakningen af.

Døde køer og ny teknik
Sæderne er betrukket med det mest udsøgte læder. 17 køer går der til for at beklæde en Rolls-Royce, men en medarbejder forsikrer mig, at alt kød selvfølgelig også bliver spist. Hemmeligheden er, at Rolls-Royce kun anvender skind fra højlandskvæg, der har græsset steder uden utøj og pigtråd, som kan ødelægge kvaliteten.

Rolls Royce SUV tager superluksus en tand højere

Oppe foran har Cullinan, som den første Rolls-Royce nogensinde, fået en trykfølsom skærm, og selvom det ikke ligefrem kan imponere en Kia Ceed-ejer, så har Cullinan et par tricks i ærmet. Undervognen laver millioner af beregninger hvert sekund for at justere støddæmpere og luftaffjedring, så du får den mest komfortable affjedring mulig. Beregningerne sker blandt andet på baggrund af et kamera, som simpelthen scanner vejen. Et night vision-system med Vision Assist hjælper dig igennem den mørke skov, og skulle du alligevel overse et stykke kronvildt, så kan den automatiske nødbremse genkende ikke bare fodgængere, men også større vildt. Ganske praktisk, hvis du har været til whisky-smagning på dit slot i det skotske højland.

Verdens største diamant
Navnet Cullinan stammer fra den mine i Sydafrika, hvor man fandt verdens største diamant. Den var 3.106 karat, og blev splittet op i adskillige mindre sten, hvoraf den største fandt vej til den britiske kongekrone. Det er et navn, som forpligter, men Rolls-Royce mener selv, de har bygget verdens bedste SUV, som ikke er en SUV.