Når Ferrari har godkendt en elektrisk legetøjsbil til junior, så kan man forvente, detaljerne er perfekte ned i mindste detalje. Sådan er det også med The Little Car Companies skrumpede version af Ferrari Testa Rossa. Men prisen snakker vi ikke om.
The Little Car Company bygger nogle helt ekstraordinære legebiler. De er faktisk så smukke og velbyggede, at du risikerer at træde nogen over tæerne, hvis du kalder dem legebiler. Men det er altså skrumpede kopier af ikoniske bilmodeller som Bugatti Type 35 og Aston Martin DB5, og nu har The Little Car Company kastet sig ud i deres hidtil mest omfattende projekt til dato – Ferrari Testa Rossa J.
Elektriske drømme til bilentusiaster
For dem, som ikke kender Ferrari Testa Rossa, er det en af Ferraris mange ikoniske modeller. Bilen var udelukkende bygget som racerbil, en meget succesfuld racerbil. Den vandt verdensmesterskaberne i 1958, 1960 og 1961. Der blev kun bygget 33 eksemplarer i alt, og 19 gik til kunder, som havde private teams. Alle disse biler havde det unikke design med næsten fritlagte skærme – ideen var, at der med det design kunne komme mere køling til tromlebremserne, som ellers havde en tendens til at miste bremseeffekt, når de blev varme. Problemet var, at designet var ustabilt ved høj fart sammenlignet med konkurrenter som Jaguar D-Type, og skivebremser var allerede introduceret og i brug blandt flere konkurrenter.
Høj sikkerhed
Til forskel fra originalen har den nye udgave skivebremser hele vejen rundt leveret af Brembo. The Little Car Company kalder selv modellen for en 75 procents reproduktion, og i stedet for den legendariske treliters V12-motor, som gav originalen dens navn – fordi topstykkerne var røde, og testa rossa betyder rødhoved på italiensk – har juniorudgaven fået en elmotor.
Lease dig i himlen med en dansk Caterham
Den kan yde op til 16 hestekræfter og nå en topfart på op til 80 km/t, men kun i køreprogrammet Race. Der er tre mindre heftige programmer, og i Novice får man kun lige over én hestekræft, så selv de mindste kan være med. Man kan tilmed afbryde bilen på afstand, ligesom afstanden kan begrænses, så din 3-årige i kan stikke af.
Brugte superbiler – så dyre er de at holde kørende
Selve elmotoren er 48 volt, og sammen med en batteripakke under motorhjelmen, er der op til 90 kilometers rækkevidde. Dækkene er stadig udviklet i tæt samarbejde med Pirelli, så de ligner de klassiske dæk, der sad på den originale racer.
Høj pris
Du kan specificere din Testa Rossa J præcis, som du ønsker med mange forskellige farvekombinationer af lakken og indtrækket, og de er selvfølgelig alle udvalgt af Ferraris egen Centro Stile.
Otte fede stationcars, der sparker røv
Den slags er ikke billigt, og da der kun bygges 299 eksemplarer, kommer de fleste biler nok til at gå til gamle mænd med store lommer frem for stå under juletræet i år. Det er måske også godt det sammen, for prisen starter ved 691.000 kroner.