Ved årsskiftet forvandles en hel række af biler til veteranbiler. Det betyder, at du kan vinke farvel til høj vægtafgift og dyre forsikringer og i stedet byde alt lige fra Ferrari F40 til Skoda Favorit velkommen i klassiker-garagen.
Hvornår er en bil veteranbil? Det er et spørgsmål, man ofte hører, og svaret er; når den er 35 år gammel. Så med et nyt år, kommer der automatisk også en hel række af biler, du kan parkere i klassikergaragen. For med titlen som veteranbil, falder vægtafgiften – det hed ejerafgiften tidligere – til en fjerdedel, og du kan få en langt billigere forsikring for bilen, hvis du forsikrer den som veteranbil. Fordelene er altså store, så lad os kigge på de mest spændende biler fra året 1987, der i år stempler ind i de gamles hjem som veteraner.
Alfa Romeo 164
Er du rigtig Alfa Romeo-entusiast, så er 164 speciel. Det er den, fordi den er sidste model, som Alfa Romeo udviklede, mens mærket stadig var selvstændigt. Faktisk gik der ikke længe. Fra tiden der gik mellem 164 blev præsenteret, til den kom på gaden, nåede Alfa at blive overtaget af Fiat.
Forza Italia – Alfa Romeo Giulia Veloce TI
Modellen er ellers også udskældt, fordi den er forhjulstrukken, et koncept som visse alfister stadig ikke har vænnet sig til. Forhjulstrækket kom, fordi 164 er baseret på samme platform som Saab 9000, Lancia Thema og Fiat Croma, men designet, som er skabt af Pininfarina, har en meget karakteristisk kileform. Og netop designet skabte præcedens i Alfa-modeller i årene frem. 164 var i produktion frem til 1998, hvor Alfa Romeo 166 overtog.
BMW 5-serie
Ret beset landede BMW 5-serie, med modelkoden e34, først i januar 1988, men da den blev introduceret i november 1987, så er den altså med her. E34 var den første 5-serie, der havde en V8’er og kunne fås med firehjulstræk. Den var også langt fremme med avancerede løsninger som ESP, antispin og justérbar dæmpning.
150.000 kroner – hvor meget sportsvogn kan du egentlig få?
E34 var første generation 5-serie, som blev lanceret som stationcar, den blev dog først introduceret i 1992. Samme år arbejdede BMW på en prototype på en hybrid. 518iev hed den, og den havde et meget tungt blybatteri, en elmotor, og til at hjælpe med fremdriften, også en benzinmotor koblet til en CVT-gearkasse – præcis som nuværende hybrider.
Ferrari F40
En af verdens absolut største, og nok Ferraris vigtigste, mest legendariske model. F40 behøver dårligt en introduktion, for det var modellen, der skulle fejre 40-års jubilæet for Ferraris eksistens. Det var også den sidste model, som Enzo Ferrari personligt overså udviklingen af.
Den egentlige udvikling stod Nicola Materazzi for. Han havde allerede stået i spidsen for Lancia Stratos og Ferrari 288 GTO, og han havde et godt øje til turboladning – en teknik som endnu ikke var specielt udbredt. Heldigvis for F40 fik den 2,9-liters V8’er boltet to turboer på, som er med til at blæse 478 hestekræfter ud. Effekten var nok til at sende bilen til 100 km/t på 4,6 sekunder og videre til en topfart på 321 km/t. Vanvittige tal i 1987.
Fra Ferrari til Skoda - her er alle de nye veteranbiler
I alt blev der produceret 1.315 eksemplarer, og er du i den heldige position, at du har mulighed for at købe en F40 – OG har pengene til det – så er veteranrabatten på vægtafgift nok bare en dråbe i havet. Nyprisen i 1987 var omregnet til i dag cirka seks millioner kroner – uden afgift.
Honda Civic
Honda Civic fylder ikke meget i salgslisterne længere, men i slut-80’erne var det japanske alternativ til de europæiske modeller i Golf-klassen kendt som både sporty og teknisk avanceret.
Overset kvalitet - brugttest af Honda Civic
En Civic havde uafhængig affjedring både foran og på bagakslen. Og man kunne ganske vist stadig få en 1,3-liters motor med karburator, men med denne generation af Civic, lancerede Honda også en 1,6-liters motor med op til 160 hestekræfter takket være VTEC-teknologi. Her havde den samme knastaksel forskellige profiler, som kunne ændre motorkarakteristikken fra økonomisk kørsel til høj effekt.
Peugeot 405
405 var en sindssygt populær model for Peugeot, godt hjulpet på vej af, at den vandt både den europæiske og danske kåring som Årets Bil i 1988. Mange millioner biler er produceret over hele verden, men det skyldes blandt andet, at modellen faktisk stadig produceres i Iran i dag.
Den franske sprinter - brugttest af Peugeot 308 GTI
Hvis du kan se visse ligheder i designet mellem Peugeot 405 og Alfa Romeo 164, så tager du ikke fejl. De er begge designet af Pininfarina, og 405 blev i sin tid opfattet som en luksuriøs model. Mest spændende model var Mi16x4 med 160 heste og en topfart på 220 km/t, og selvfølgelig den ekstremt sjældne rallybil i forklædning Peugeot 405 T16 med turbomotor, 220 hestekræfter og firehjulstræk.
Skoda Favorit
Her har vi fat i det gamle Skoda – altså fra før kapitalisterne fra Volkswagen kom ind og overtog det hele. Favorit er nemlig udviklet i Tjekkoslovakiet under et kommunistisk styre, og det skabte lidt problemer. Udviklingen af en ny model blev godkendt af partiet i 1982, men først igangsat i 1983, men designet stod først færdigt i 1985, da det italienske designhus Bertone ikke kunne blive enige med det tjekkoslovakiske styre.
Her er den billigste grønneste elbil på Biltorvet
Det lykkes til sidst, og Favorit blev lanceret i 1987 til relativt stor succes, da den også blev solgt udenfor jerntæppet, og både i Storbritannien og Danmark opnåede den en vis succes. I 1991 overtog Volkswagen Skoda, og opdaterede Favorit ved at styrke dørene mod sammenstød og installere deres egne og bedre sæder.
Toyota Corolla
Er man barn af 80’erne, så kan man ikke undgå at have en oplevelse fra et bagsæde i en Toyota Corolla. I slut-80’erne og start-90’erne satte Toyota den ene salgsrekord efter den anden. Corolla E90, som den hedder, var på mange måder kulminationen, hvor Toyota stadig var den nye, friske dreng i klassen. De efterfølgende generationer havde en anden fornemmelse af pensionist over sig.
Rallymaskinen – derfor elsker vi Toyota GR Yaris
Modellen var første udgave af Corolla, som udelukkende kunne fås med forhjuls- eller firehjulstræk, mens de sportslige modeller med baghjulstræk blev droppet. Til gengæld fandtes der stadig en Twin Cam 16V med 125 hestekræfter, og så introducerede Toyota med denne generation Liftback-udgaven, som placerede sig mellem en hatchback og sedan, og som viste sig at være ret populær.
Volvo 440/460
Selvom det her skal handle om hatchbacken Volvo 440 og sedanen 460, så starter vi alligevel med Volvo 480. Den er også langt mere interessant, vil nogle mene. Det var nemlig Volvos første forhjulstrækker, og lidt af en særling, som bedst kan beskrives som et uægte barn mellem en sporty coupé og en stationcar. I Danmark kendes modellen bedst, fordi Kronprins Frederik ejede et eksemplar.
480 blev introduceret i 1986, og året efter kom så de to mere borgerlige modeller. De er baseret på samme platform, og sigtede efter at konkurrere mod modeller som Ford Sierra. Volvos salgsargument var som altid sikkerhed. Motorerne blev leveret af Renault og var ikke noget festfyrværkeri, og modellerne blev bygget i Holland i stedet for Sverige.