Hyundai præsenterer et koncept, der kan forcere halvanden meter høje vægge beregnet til at hjælpe i nødstilfælde – Elevate kan både køre, gå og kravle via hjul og robot-ben.
Hyundai har haft hjertet på det rette sted, da de udviklede deres koncept Elevate til dette års CES-messe i Las Vegas. De håber, at Røde Kors og FN fra om få år vil droppe Land Cruiseren og Defenderen, til fordel for Hyundais nye koncept. Konceptet blander teknologi fra elbiler og robotter, for at gøre det nemmere for nødhjælpsarbejdere at komme frem til katastrofeområder.
Egoist for miljøet – Toyota Prius Plug-in
Netop CES-messen er blevet årets vigtigste begivenhed for teknik og ny elektronik, og flere og flere bilproducenter præsenterer nye teknologier på messen. Hyundai er en af dem, og Elevate er ikke noget, man ser hver dag. Kort fortalt er det en kabine, der har monteret fire robot-ben, og for enden af hvert ben finder man et hjul. Det forklarer John Suh, vicepræsident og leder af Hyundai Cradle. Cradle er Hyundais ’disruption’-afdeling, der arbejder med alternative transportmuligheder.
Legenden er tilbage – Land Rover Defender lander i 2020
Når en tsunami eller et jordskælv rammer, kan de nuværende redningskøretøjer kun tage redningsmandskab til kanten af katastrofeområdet. Derfra må mandskabet gå resten af vejen. Elevate kan køre helt ind til det berørte område og klatre over resterne fra en oversvømmelse eller smuldret beton. Men denne teknologi kan bruges til meget andet end nødsituationer. Personer med et handicap kan bestille en selvkørende Hyundai Elevate, der kan gå op ad hoveddøren og lade kørestolen rulle lige ind. Mulighederne er uendelige.
Robotter og reptiler
Benene kan efterligne gangarter fra både pattedyr og reptiler, så Elevate både kan gå, skræve og kravle for at komme frem over alt – lige meget om det er over et 150 cm langt hul eller over en 150 cm høj mur, og det er mens, kabinen er fuldstændig plan. Fordi elmotorerne er placeret inde i hjulene, kan benene foldes sammen og fungere som køretøjets affjedring, så Elevate kan køres som en almindelig bil.
Fars fede ferie – VW Multivan med 580 hk
Takket være en modulær opbygning, er det også muligt at skifte dele af kabinen ud, så den eksempelvis har plads til en rullestol eller mange redningsarbejdere. Konceptet er udviklet i et samarbejde med den amerikanske innovations-virksomhed Sundberg-Ferar, og man har arbejdet på projektet i tre år ifølge Hyundai. Det er dog ikke en garanti for, at konceptet nogensinde bliver til virkelighed.