BMW spiller på flere heste, og en af dem skal være brint – takket være et samarbejde med Toyota. Målet er en 374 hestes stærk SUV med ekstra lang rækkevidde, der kan matche moderne dieselbiler.

Der er gang i elbilerne – bare ikke rigtigt hos BMW. De var ellers foran i en lang periode med den charmerende og futuristiske i3. Men den blev lanceret i 2013, og BMW har ikke gjort sig nævneværdigt bemærket siden, mens alle konkurrenterne har stormet frem med elektriske nyheder. BMW lover dog, at de grønne modeller er på vej. Frem til 2023 vil BMW lancere 25 elektrificerede modeller, hvoraf mindst 12 bliver fuldt elektriske.

På langtur i brintbil – er Hyundai Nexo klar til Danmark?

Men BMW satser ikke alt på strøm. Tyskerne tror, som en af de få bilmærker, også på brintteknologi. En teknologi som stadig er meget dyr, men som til gengæld byder på længere rækkevidde og hurtigere optankning end elbiler. Specielt synes BMW, at brintteknologien er interessant til store SUV’er, forklarer Klaus Frölich, der er bestyrelsesmedlem hos BMW.

Elbilen der laver røg – BMW i3s

Vi er overbeviste om, at forskellige drivlinjesystemer vil eksistere side om side i fremtiden, da der ikke er en enkelt løsning, der kan imødekomme alle kunders behov. Brændselscelleteknologien kan blive den fjerde søjle i vores drivlinjeportefølje på lang sigt. Og de største modeller i vores familie af SUV’er ville være særligt egnede.

BMW’s næste skridt
BMW har udviklet et brintkoncept, som de kalder iX3. Den har en brændselscelle, der leverer strøm til 170 hestekræfter. Energien kommer fra seks kilo brint lagret i tanke med 700 bar, som burde gøre SUV’en i stand til at køre 5-600 kilometer, og så kan tankene fyldes på tre-fire minutter. Et batteri lagrer energien fra brændselscellen og kan også opsamle energi, når bilen bremser. Fordelen er, at der så er strøm nok til at drive to elmotorer med i alt 374 hestekræfter, så BMW lover, at der er alt den performance, man kunne forvente af en tysk SUV.

Endelig kan familien være med – BMW 330i Touring

Drivlinjen vil blive testet i en ombygget version af BMW X5, som skal køre som et pilotprojekt fra 2022. En egentlig produktionsmodel vil først komme på gaden i anden halvdel af dette årti. BMW mener nemlig, at brinten stadig er for dyr at tanke, hvis den skal være grøn, og så er infrastrukturen ikke udbredt nok i Europa.

Toyota opruster på brint-fronten

Heldigvis er der også andre bilproducenter, der tror på brint. Toyota er en af dem, og BMW og japanerne har faktisk haft et samarbejde om brændselscelleteknologi siden 2013. Sammen arbejder de på brændselsceller og skalerbare dele, som kan anvendes på tværs af de to producenters modelprogrammer.