BMW har ikke helt de gamle dyder. Nu præsenterer de XM Concept – en hidsig hybrid med 750 hestekræfter, som skal fejre M-afdelingens 50-års fødselsdag.
BMW har løftet sløret for en ny, og ganske vild model. XM Concept er en smagsprøve på den nye model, som udelukkende vil blive solgt som M-model. Den introduceres nemlig i anledning af 50-året for introduktionen af BMW’s første og eneste dedikerede M-Model, M1.
Hvis djævlen var familiefar – BMW X3 M
XM bliver altså også en dedikeret M-model, og det kræver noget af et kraftværk. XM bliver første M-model, som blander strøm og benzin, så du får en benzin-slubrende V8’er i kombination med en elmotor, som til sammen leverer 750 hestekræfter og 1.000 Nm. Samtidig skulle den store SUV være i stand til at køre op til 80 kilometer på strøm.
Brud med traditionerne
Det er måske sigende, at BMW hverken oplyser, hvor hurtigt XM runder 100 km/t, eller hvilke besværgelser de har brugt for at kunne få den store bil til at køre hurtigst rundt om hjørner. I stedet er der rigtig meget snak om, hvordan bilen ser ud, og hvordan bagsædet er indrettet.
Over 600 kilometer rækkevidde – her er priserne på BMW’s elektriske SUV iX
Og lad os bare starte med elefanten i rummet – for de klassiske BMW-nyrer er blevet gigantiske. Intet mindre. De fylder nu vitterligt halvdelen af fronten. Selve bilen er en stor SUV, og det gør designet ikke noget for at skjule, alene fælgene måler 23 tommer. Det er nærmest klassisk futuristisk med en endeløs række af skarpe kanter, der får bilen til at kigge frem i stedet for at være tilbageskuende. Det er ikke umiddelbart en bil, man vil beskylde for at være klassisk smuk.
Velkommen på bagsædet
Alene det, at BMW’s anden specifikke M-Model er en SUV, er i sig selv modsigende for M-programmets kerneværdier. Noget tyder på, at sport og dynamiske køreegenskaber for en gangs skyld ikke er prioriteret højest, forklarer Domagoj Dukec, der er chef for BMW Design.
Ny vin på gamle flasker – BMW iX3
Designet af BMW Concept XM er et ekstravagant statement fra BMW M, som rammer lige i hjertet af luksussegmentet. Konceptet har en unik identitet og inkarnerer en udtryksfuld livsstil, som ingen anden model i BMW-familien.
Bagsædet er indrettet som en lounge, og selvom det er udformet som ét bænkesæde, så er der dybe udskæringer, der skulle holde passagerne fast, når de 750 heste slippes fri. Selve betrækket er i fløjl, og ifølge BMW som en sofa. Gulvtæppet ser lige så dyrt ud, og film på ruderne understreger, at BMW forventer, at bilen skal tiltale de rige og berømte, som gerne vil have fred fra pøblen.
Her er den nye BMW M3 – med 510 hk og bæver-gebis
Foran, bag rattet, hvor en M-bil traditionelt nydes bedst, sidder man i lækkert, brunt læder, mens det meste af instrumentbordet er dækket af kulfiber med kobber vævet ind. Bag rattet finder vi en stor, buet skærm, som både klarer tjansen som instrumentbord og multimediesystem.
Den nye M-model skal produceres på BMW’s fabrik i USA, hvor BMW også forventer, modellen vil få størst succes. Selve produktionen starter i slutningen 2022, og til den tid kender vi mere om eventuelle priser.