Volvo er klar til at præsentere en opdateret version af den Volvo On Call smart app, der forbinder bilen med f.eks. Apple Watch og Android Wear. Dermed kan Volvo-ejere med adgang til Volvo On Call app’en fra håndleddet foretage indstillinger, låse bilen/låse den op, om nødvendigt finde frem til den samt få adgang til flere andre Volvo-tjenester.
”Volvo On Call er en app, der gør det muligt for Volvo-ejere at betjene de daglige funktioner i deres Volvo. De kolde morgener kan man indstille tidspunktet for, hvornår bilvarmeren skal gå i gang – eller, hvis det er varmt, hvornår afkøling skal starte. Man kan endvidere tjekke brændstofmængden og kilometertallet, eller hvornår det er tid til næste serviceeftersyn. App’en hjælper også med at finde bilen på en tætpakket parkeringsplads,” forklarer David Holecek, chef for Connected Products and Services hos Volvo Cars.
Volvo On Call’s nye funktion inkluderer bl.a. tilslutning til bærbare enheder såsom Apple Watch, en komplet iPad brugergrænseflade, Android Wear og en Windows Phone app med stemmestyring via det intelligente hjælpesystem Cortana.
Udover at have fået flere funktioner, har Volvo On Call app’en et helt nyt design, der bygger på Volvo Sensus’ brugergrænseflade i den nye Volvo XC90.
Volvo On Call blev introduceret i 2001, hvor det var et af verdens første bilbaserede telematiksystemer. Ved hjælp af et SIM-kort og sporingsenheder i bilen var systemet i stand til at formidle assistance i tilfælde af uheld, nedbrud eller tyveri. Systemet har stadig de originale sikkerhedsfunktioner, som aktiveres, hvis bilens airbags udløses, eller hvis føreren har brug for assistance, hvorefter han/hun sættes i direkte forbindelse med en Volvo On Call medarbejder, som via GPS teknologi kan sende hjælp til det sted, hvor bilen befinder sig.
I de senere år har app’en undergået en udvikling, både hvad funktioner og geografisk spredning angår. Foruden de oprindelige muligheder inkluderer den i dag bekvemmelighedsfunktioner som fjernbetjening af bilens låsesystem og tjek af brændstofmængden, ligesom den kan finde ud af, hvor bilen befinder sig.
”Det er kun få år siden vi gik fra en sikkeredsrelateret funktion til en løsning, der gør det muligt for føreren at bevare forbindelsen med sin bil og derved give ham/hende en række fordele, der gør dagligdagen lettere,” konkluderer Sofia Wessman, chef for Volvo On Call hos Volvo Cars.