Toyotas nye brintbil Mirai er den ultimative miljøduks – den renser luften for hver eneste kilometer, du kører. Men den byder også på 650 kilometer rækkevidde, genoptankning på fem minutter og masser af luksus.
Forestil dig denne bil; 650 kilometer rækkevidde, lynhurtig genoptankning OG så renser den tilmed luften, når den kører rundt – og eneste restproduktiv er rent vand. Det lyder som et drømmende fremtidsscenarie, men det er faktisk virkelighed. En virkelighed med en startpris på 499.990 kroner, som lander hos to udvalgte Toyota-forhandlere allerede i marts.
På langtur i brintbil – er Hyundai Nexo klar til Danmark?
Toyota har nemlig lanceret en ny brintbil. Den hedder Mirai, og den er anden generation, for Toyota lancerede allerede i 2015 den første generation, som mest af alt er kendt for at være en af verdens grimmeste biler. Sådan er det heldigvis ikke længere, for den nye model er 5,5 centimeter lavere og 8,5 centimeter længere. Designet siger japansk futurisme, og væk er den overvægtige miljøduks.
Fremdriften
Lad os starte med det centrale – brinten. For Toyota Mirai drives frem af en elmotor med 182 hestekræfter, men adskiller sig fra elbiler ved, at den ikke har et stort, tungt og dyrt batteri. I stedet har den tre tanke, som med 700 bar rummer i alt 142,2 liters brint, svarende til bare 5,6 kilo. Tankene er i glasfiber og kulfiber, og er testet på alle leder og kanter, blandt andet med skud, så de skal nok holde. Til forskel fra en elbils batteri, vejer tankene til sammen i alt 100 kilo. Men det mest interessante er nok, at det er muligt at fylde tankene op på mellem tre og fem minutter – prøv lige at få over 600 kilometer rækkevidde i din Tesla på fem minutter.
Toyota opruster på brint-fronten
Til gengæld bliver det lidt mere kompliceret i brintbilen. For hvor en traditionel elbil kan bruge strømmen fra batteriet med det samme, skal en brintbil først til at omdanne brinten til strøm. Det klarer brændselscellen, som i Mirais tilfælde er placeret ude foran motorhjelmen. Og forskel fra den gamle Mirai, er brændselscellen blevet mere kompakt, kraftigere og billigere at producere.
I brændselscellen sker der en kemisk reaktion, hvor brint og luft i en omvendt elektrolyse danner strøm, mens vand er restproduktet. Så når du jokker speederen i bund, suger brændselscellen ekstra luft ind, producerer mere strøm, og i bagspejlet kan du på en kold dag se, at der opstår en stor dampsky bag bilen.
Toyota fejrer 80 år og en kvart milliard biler
I alt kan brændselscellen levere 174 hestekræfter, 19 hestekræfter mere end den gamle model. Samtidig har man halveret mængden af platin. Og hvor brændselscellen i den gamle Mirai havde 370 celler, som hver tog omkring 15 minutter at producere, har den nye 330 celler, som hver tager seks sekunder at producere. Resultatet er, at det er noget billigere og hurtigere at producere den nye Mirai.
Grøn duks
For at virke optimalt har brændselscellen brug for ultra-ren luft, og derfor er Mirai udrustet med fem filtre, der fanger grimme ting som NOx, svovldioxid og ultra-fine partikler. Når luften har været igennem brændselscellen, ledes det meste tilbage ud i atmosfæren. Træder du speederen i bund, ryger der faktisk op til 5.000 liter igennem i minuttet. Så det er ikke kun et reklamestunt, når Toyota praler med, at Mirai ikke er nul-emission, men ligefrem minus-emission, for jo mere du kører rundt i den, jo mere renses luften.
Toyotas nye brintbil renser byluften
Mirai er udstyret med et mindre batteri på 1,2 kWh, som er lånt fra Toyotas hybridmodeller. Det samler energi, når man bremser, og hvis brændselscellen har overkapacitet. Det støtter brændselscellen, hvis du forlanger alle 182 hestekræfter på en gang. Og det sker relativt ofte, for Mirai er ikke kvik, som vi er blevet vant til i almindelige elbiler. 0 til 100 km/t tager afslappede ni sekunder, som jo er nærmest en joke for en moderne elbil.
Toyota ligger ellers op til, at Mirai skal være sporty. Elmotoren trækker på baghjulene, vægtfordelingen er perfekte 50:50, tyngdepunktet lavt, og affjedringen avanceret. Faktisk deler den nye Mirai platform med den kommende luksuslimousine Lexus LS, men sporty bliver Mirai aldrig. Den er hverken kvik eller involverende nok. I stedet passer den meget bedre som en afslappet cruiser, hvor du kan nyde, at fremdriften er næsten lydløs. Kun på motorvej begynder dækstøjen at trænge sig en smule på.
Luksusfornemmelser for lilleputter
Der er en generel luksusfornemmelse fra Mirai, altså den japanske slags, hvor mange knapper er lig med luksus. Førerpositionen er lav, men instrumentbordet er lidt hektisk. Heldigvis er kvaliteten og materialernes fornemmelse høj.
Og så skulle man tro, at bagsædet var et sted, der var en royal værdig, specielt fordi akselafstanden er vokset hele 14 centimeter i forhold til den gamle Mirai. Men ak, man skal vist være en kort japaner for at sidde komfortabelt på bagsædet. Benpladsen er godkendt, men der er ingen plads til hovedet, og derfor er det faktisk ikke specielt komfortabelt på bagsædet. Heller ikke bagagerummet imponerer. I ryglænet til bagsædet har man placeret batteriet, og det tager så det meste af bagagerummet.
BMW vil satse på brint – udvikler teknologi sammen med Toyota
Netop det kan vise sig at blive et stort minus for Mirai, som i første omgang nok vil blive brugt mest som taxa. Det er der flere grunde til. Indtil videre findes der kun seks brinttankstationer i Danmark, så bor du på Mors eller i Kalundborg, er der meget langt til nærmeste tank. Det er også kun Toyota i Valby og Aarhus, som kommer til at sælge Mirai indtil videre.
Bedre end en elbil?
Og måske er det ikke så dumt af Toyota, at lade taxaselskaberne trække et behov for flere tankstationer op, så brintbilen også kan give mening for private kunder. For brintteknologien er på mange måder den traditionelle elbil overlegen. CO2-mæssigt er det ikke nær så omkostningsfuldt at bygge Mirai, fordi den ikke har et stort batteri, selvom der også skal bruges sjældne metaller i brændselscellen. Så er der selvfølgelig rækkevidden og specielt den meget korte tid, det tager at fylde bilen op.
Omvendt vil det nok vedblive at være dyrt at producere brændselsceller i mange år endnu, og derfor giver brintteknologien nok mere mening på større og dyrere biler. Man kommer heller ikke udenom, at en brintbil isoleret set er som at gå over åen for at hente vand. For i dag er det sådan, at vi bruger strøm til at producere brint, som vi så hælder på bilerne, som så omdanner brinten tilbage til strøm.
Djævelsk lang rækkevidde – Hyundais brintbil koster under 600.000 kroner
Så med nogle ingeniørers briller er brintbilerne spild af energi, fordi der spildes noget ved hvert led i processen. I det regnestykke medregner man så ikke, at Danmark har relativt meget energi tilovers fra vores vindmøller. Om natten, hvor vi ikke bruger ret meget strøm, står de og genererer energi, som vi indtil videre har svært ved at lagre. Og så kunne det jo være oplagt at lagre den strøm som brint, som vi så kan bruge til at køre på arbejdet næste morgen. Det lyder da som fremtiden.