V10'ere, rækkefemmere og Porsche – vi hylder Audis hurtigste RS-modeller i anledning af deres 25-års jubilæum.
Vi hejser flaget for Audi, som fortjener et par pæne ord med på vejen. I år har det tyske mærke nemlig bygget RS-modeller i 25 år. RS er et akronym for RennSport, som bedst kan oversættes til racerløb, og første model var den nu legendariske RS2. En blå stationcar baseret på den relativt ligegyldige 80 Avant, men med magi fra Porsche, som tunede både den 2,2-liters femcylindrede motor, undervogn og bremser, har RS2 Avant skrevet sig ind i bilhistorien. Den fandtes kun som stationcar, men med 315 hestekræfter kunne den accelerere hurtigere fra 0 til 48 km/t end både en McLaren F1 og en rigtig Formel 1-bil. 100 km/t var overstået på bare 4,8 sekunder, og topfarten var 262 km/t.
Dieselpower – S5 får 700 Nm fra diesel-V6’er
Fem
Quattro GmbH blev grundlagt i 1983 og har altid haft ansvaret for RS-modellerne, og her må nogen på direktionsgangen have haft fem som lykketal. RS2 havde en femcylindret motor, og næste RS-model RS4, havde endnu en unik motor, en 2,7-liters biturbomotor. Det var en V6’er, men den havde dog fem ventiler per cylinder, hvor de fleste andre bruger fire ventiler på cylinder. Denne gang var det ikke Porsche, men engelske Cosworth som hjalp med at tune motoren, som ydede 381 hestekræfter ved 7.000 omdrejninger og 440 Nm. Ganske respektabelt, men ikke hurtigere end RS2, for 0-100 tiden var 4,9 sekunder, og topfarten var stadig elektronisk begrænset til 262 km/t. Og så fandtes den første RS4, ligesom RS2, kun som stationcar.
Storebror
I 2002 lancerede Audi RS6, en storebror med endnu mere fartpotentiale. Den femventilede-V8’er på 4,2 liter havde to turboer, som pustede 450 hestekræfter ud ved 5.700 o/min, mens momentet var hele 580 Nm. Det var nok til at sende den over 1.800 kilo tunge bil til 100 km/t på 4,6 sekunder på trods af en femtrins automatgearkasse. Som den første RS-model kom RS6 både som sedan og Avant-version. Den fik tilmed Dynamic Ride Control, Audis bud på justerbare støddæmpere, som kunne være både bløde til afslappet kørsel og stenhårde til banekørsel.
Ny Audi RS5 - 2,9 liters V6 med 450 hk
I 2006 kom en afløser til RS4, som skilte sig ud. Væk var turboladerne, og nu kunne man tilmed få RS4 som sedan eller cabriolet. Motoren var en 4,2-liters V8’er med fire ventiler per cylindre, som man lånte fra sportsvognen R8. Motoren brugte omdrejninger i stedet for trykladning, så den ydede 420 hestekræfter ved 7.800 o/min, men kun på 98-oktan, og drejningsmomentet var 430 Nm og dermed lavere end den tidligere generation. Avant-versionen runder 100 km/t på 4,9 sekunder og topfarten er officielt begrænset til 250 km/t.
V10’er
Den vildeste RS’er til dato er den RS6, som blev introduceret i 2008 med den interne betegnelse C6. Den havde nemlig en 5,0-liters V10-motor, som bar stor lighed med den motor, du kunne finde i en Lamborghini Gallardo. En af de store forskelle var dog, at RS6 havde hele to turboladere, og motoren ydede 580 hestekræfter og 650 Nm. Det var tilstrækkeligt til at skubbe den 2.025 kilo tunge stationcar til 100 km/t på 4,6 sekunder. Selve motoren vejede kun 278 kilo og havde tørsumpsmøring som en rigtig racerbil.
Fem igen
Selvom Audi har lavet i alt 25 forskellige RS-modeller, slutter vi med TTRS, som blev lanceret i 2009. Den binder på mange måder RS-historien sammen. For selvom TT selvfølgelig aldrig har været tilbudt som stationcar, har den to andre centrale elementer til en RS-model; firehjulstræk og en femcylindret turbomotor. Denne gang en nyudviklet maskine på 2,5 liter, som ydede 340 hestekræfter og 450 Nm. Farten fejlede ikke noget, for 100 km/t kunne ekspederes på 4,5 sekunder, men det mest unikke ved TTRS er lyden af den femcylindrede motor, som minder om den originale RS2 og som giver RS-entusiaster fugt i øjenkrogen.