Der er ingen tvivl – elbilerne er kommet for at blive, og de første fire pladser i Årets Bil 2022 går til elbiler, mens Hyundai Ioniq 5 vinder sikkert. Tesla Model Y må til gengæld se sig slået af selv den traditionelle Peugeot 308.
Selvom det er en ære at komme i finalen til Årets Bil 2022, så må Tesla alligevel se sig slået dagen derpå. Af de i alt syv finalister, havnede den nye, og populære crossover Model Y på en sjetteplads, foran Mercedes C-Klasse, og lige bag Peugeot 308 – finalefeltets to eneste deltagere med forbrændingsmotor.
Hurtigere end et Happy Meal – Hyundai Ioniq 5
Man kunne ellers godt mistænke, at det at have en drivlinje, der kører på benzin eller diesel, efterhånden er en ulempe til Årets Bil. De første fire pladser gik i år nemlig til Audi Q4 e-tron, Kia EV6, Polestar 2 og vinderen af Årets Bil 2022 gik til Hyundai Ioniq 5, som fik overbevisende 154 point foran Polestar 2, med 119 point.
Elbilernes fremmarch
Det er nu tredje år i træk, at en elbil vinder, og det var ikke kun selve hovedprisen, der blev tildelt en elbil. De i alt 23 motorjournalister, som afgav stemme til Årets Bil, kårer også tre mindre priser, hvoraf den første er Innovationsprisen. Den gik i år til Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5 for deres 800 volts ladeteknologi, som gør hurtigladning tilgængelig for almindelige bilkøbere.
Vi kører Polestar 2 – er det på tide at sælge Teslaen?
Designprisen gik til Audi e-tron GT, som udmærker sig ved at være en eksklusiv og sporty elbil med både rå og futuristiske linjer. Den sidste pris hedder Bilglædeprisen, og den gik til Polestar 2, for at være en elbil til bilentusiaster, som glæder føreren med engagerende køreegenskaber.