Nordmændene sætter igen rekord for bilsalget i 2021 – 64,5 procent var elbiler, og 2022 ser ud til at blive endnu vildere.

I Danmark var 2021 et rekordår for salget af elbiler. Hele 13,4 procent, svarende til 24.917, af bilerne var elbiler, og det til trods for at markedet faktisk gik 6,4 procent tilbage overordnet set. Men selvom vi går og pudser den grønne glorie her i Danmark, så fniser de af os i Norge, og med god grund.

Her er elbilerne med længst rækkevidde om vinteren

I 2021 blev der registreret 113.715 elbiler i Norge, svarende til 64,5 procent af det samlede salg på 176.276 biler. Dernæst kommer hybriderne, både dem, der kan lades, og dem som ikke kan. I alt blev der solgt 47.946 hybrider. Men her kan danskerne så næsten være med, for herhjemme blev der i samme periode indregistreret 40.464 plugin’er.

Bæredygtig familiebil – seks elbiler til under 200.000 kroner

Til gengæld er der ikke ret meget salg i de traditionelle benzin- og dieselbiler deroppe mod nord. Procentvis udgør de bare henholdsvis 4,2 og 4,0 procent af det samlede salg. Til sammenligning stod alene benzinbilerne for 52 procent af det samlede salg herhjemme sidste år.

Tallet kan blive endnu højere

Selvom nordmændene var vilde med elbiler sidste år, ser det ud til, at salget kun bliver endnu vildere i år. Det er til trods for, at strømpriserne også i Norge er eksploderet – faktisk med 131 procent. Til sammenligning er dieselpriserne kun steget med 15 procent. Den norske elbilforening har regnet ud, at det i december 2021 kostede 154 norske kroner i gennemsnit at lade 55 kWh, mens det kostede 276 norske kroner at tanke 16,5 liter diesel, svarende til nogenlunde samme rækkevidde.

Dacia Spring - kan strøm blive for billigt?

Kigger man på de første 16 dage af 2022, så er salgstallet for elbiler eksploderet. 2.091 elbiler blev der solgt, mod kun 18 benzinbiler og 49 dieselbiler. Hybrider blev der solgt 31 af, mens tallet af plugin’er var på 28.

Det er selvfølgelig en meget kort periode at spå ud fra, men nordmændene har ændret reglerne, så elbilerne giver endnu mere mening. Til forskel fra Danmark, er elbilerne i Norge er stadig fritaget for moms. Det vil formentlig ændre sig fra 2023, hvor der vil komme moms på elbiler med en frapris på over 600.000 kroner.

Model Y er måske Teslas bedste model til dato – men grundende til at vælge Tesla er færre end nogensinde

Samtidig er afgifterne på plugin-hybrider øget fra årsskiftet 2021 til 2022. Det gør elbilerne endnu mere attraktive. Og sidst, men ikke mindst sprøjter producenterne nye el-modeller ud konstant, så udvalget bliver større og større, og det gør altså, at vi kan forvente, at endnu flere nordmænd vil vælge strøm i år.