Drømmen om en sportsvogn ligger lige derude på Biltorvet. Her får du en guide til tre klassiske modeller i tre forskellige prisklasser.
Jeg vil trække ud fra den lille parkeringsplads i skoven, efter billederne er kommet i hus. Den skarpe marts-sol hænger mig i øjnene, og en jordvold skygger for trafikken til højre. Jeg kigger mig for og trækker ud, men i samme øjeblik kommer en hvid Ford Transit susende.
Øjeblikket fryser – selvfølgelig skal jeg baldre dette rullende stykke bilhistorie, netop som turen går tilbage til Bryske Classic Cars – tænker jeg. Det er dem, der så elskværdigt har lånt mig nøglerne til denne smukke, dybbrune, næsten sorte Porsche 911 SC. Så kommer jeg i tanke om forhandlerens ord – den lyder bedst over 4.000 o/min – slipper koblingen, mens jeg stamper speederen mod den dybe, cognac-farvede gulvmåtte.
Undersøgelse viser, at sportsvogne giver en bedre hverdag
Boksermotoren på 3,0 liter synger sine hæse sang, mens baghjulene kæmper efter greb. Jeg må styre kontra, hvis ikke jeg skal havne i busken, som vægten fra hækmotoren forskydes tværs over de to vejbaner. Heldigvis har jeg ladet flyverdragten hænge i tørreskabet, og suttekluden er spyttet ud, så jeg holder på, til næste gear bankes ind i en grad, så det virker blasfemisk i en bil fra 1977. Dengang var 0 till 100-tiden opgivet til 6,6 sekunder, så den hvide Transit er for længst ude af bakspejlet, og blodtrykket falder igen. Foran mig ligger den bugtede landevej, og jeg kan nyde den luftkølede motors knurren og det lette styretøjs mange informationer. Det her er kørsel, når det er bedst. Det er kørsel i en gammel sportsvogn.
Nyd sommeren
Sommersæsonen står for døren, og i den anledning har vi samlet tre brugte sportsvogne i tre prisklasser. Du kan for øvrigt selv lege med sportsvogne på Biltorvet, hvor der nu findes en Bilguide, som foreslår dig forskellige modeller ud fra få spørgsmål og en avanceret kunstig intelligens. Du kan faktisk få overraskende meget charme og køreglæde for under 100.000 kroner. Vi har fundet en Mazda MX-5 fra 2000 til 99.888 kroner. Det er den klassiske roadster, og du kan høre mange drillende kommentarer om MX-5, men faktum er, at det er en klassisk sportsvogn i køreglæde og i opbygning.
Den dansende frisør - brugttest af Mazda MX-5
Næste prisklasse går fra 100.000 til 200.000 kroner, og vores valg er lige så amerikansk som burger og cola. Jeg kan faktisk næsten høre Born in the USA af Bruce Springsteen, som jeg åbner døren. Det er selvfølgelig en Ford Mustang fra 1966, og prisen for det lille stykke af Amerika er 175.000 kroner.
Amerikansk blærerøv - brugttest af Ford Mustang
Sidste bil i vores guddommelige trio af sportsvogne er den klassiske Porsche 911’er, som her repræsenterer prisklassen fra 300.000 og op – den koster nemlig 329.911 kroner.
En gentlemans valg - brugttest af Porsche 911