Mazda MX-5 er kendt som en frisørporsche, men under den nuttede indpakning, gemmer der sig en vaskeægte sportsvogn.
Mazda revolutionerede sportsvognsmarkedet, da de lancerede den første MX-5 i 1989. Den havde en omdrejningsvillig motor, en vidunderlig stram og præcis gearkasse og baghjulstræk – ligesom forbilledet Lotus Elan, den var inspireret af. Men til forskel fra forfaderen, var teknikken lige så solid som enhver anden Mazda.
Brugttest – Mazda MX-5 er den fornuftige sportsvogn
Testbilen er anden generation, introduceret i 1998, og vores bil er fra 2000, men har kørt bare 110.000 kilometer. Den er til salg hos Tanev Biler i Ballerup for 99.800 kroner.
Brugttest: MX-5 RF automatic – en rigtig sommerbil
Generelt er det en solid bil, men rust er et problem, så tjek de forreste vanger og bagskærmeren foran baghjulene. Gå helst efter en bil, der er undervognsbehandlet eller har været ejet af en entusiast, der har holdt den i garage uden vinterkørsel. Sørg også for, at service er overholdt, så er motor og resten af bilen solid. Pas på biler, der har været brugt meget til trackdays.