Nordmændene gør det igen – tester den maksimale rækkevidde på alle elbiler på markedet i helt ned til -19 grader. Læs med her, og se hvilke elbiler der klarer sig bedst – og værst.
Helt ned til -19 grader på fjeldet. Når de norske medier Motor.no og NAF, Norges Automobil-Forbund, vintertester elbilerne, så gør de det grundigt. Ikke kun fordi, de havde 28 nye modeller med i deres vintertest, men vinterdelen af testen skal altså tages alvorligt. Officielt var temperaturen mellem minus fem og -10, men da ruten gik fra Oslo og op øst om Hardangervidda, kom bilerne op i over 1.000 meters højde, og her var temperaturen helt ned til -19 grader. Nordmændene gør sig ikke meget i motorveje, men den store vintertest er alligevel interessant for os danskere, fordi den er så ekstrem.
Tesla Model S- Verdens hurtigste bil med verdens mærkeligste rat
Og vi kan lige så vel sige tillykke til Tesla igen i år. Men hvor det sidste år var Model 3 Long Range, der kørte 514 kilometer, var det i år den genopfriskede Model S, som kørte hele 530 kilometer. Og det er til trods for at en teknisk fejl gjorde, at bilens batteri kun kunne lades til 98 procent. Det giver en afvigelse på 16,4 procent i forhold til den officielle rækkevidde på 634 kilometer.
Netop afvigelsen er interessant, fordi den siger noget om, hvor nemt det er for almindelige mennesker at komme i nærheden af fabrikstallet.
Fire elbiler til under 150.000 kroner – og tre du bør undgå
Testens laveste afvigelse gik til Maxus Euniq6. Her præsterede elbilen at køre 354 kilometer i vintertesten, svarende til en afvigelse på kun 10,45 procent. Modsat tog Toyota BZX4 prisen som den bil, der havde størst afvigelse. Officielt har den en rækkevidde på 503 kilometer, men i testen klarede den kun 323 kilometer, svarende til en afvigelse på massive 35,79 procent.
De bedste og de værste
Når det kommer til laveste forbrug, så er det endnu en Tesla der snuppede prisen. Tesla Model Y Standard Range med baghjulstræk brugte bare 16,6 kWh per 100 kilometer. Det er ret flot klaret, for til sammenligning brugte testens mest ’tørstige’ bil 29,1 kWh per 100 kilometer eller tæt på dobbelt så meget strøm på samme distance. Denne lidet ærefulde pris gik til den store kinesiske SUV Hongqi E-HS9.
Anmeldelse: Tesla Model Y - sådan kører den rabatramte tyske version
Netop den kinesiske SUV trak endnu et taberkort, da den også havde testens korteste rækkevidde på bare 303 kilometer. Værd at bemærke var det, at Volkswagens meget ventede ID. Buzz kom tredjesidst her, og kørte således heller ikke mere end 310 kilometer, svarende til en afvigelse fra fabrikstallet på 24 procent.
Bedste af de billige
Kigger vi på ’danskerbilerne’, som nogenlunde er til at betale for almindelige mennesker, så var det Nissan Ariya, der sprang højest. Med det store 87 kWh batteri, som officielt kører 533 kilometer, kørte den 400 kilometer i vintertesten. Det er ret godt, når man tænker på, at Mercedes EQE 300, som officielt kører 614 kilometer, klarede 409 kilometer, og den helt nye BMW i7 klarede 424 kilometer, mens den officielt skulle kunne køre 595 kilometer.
Nissan Ariya – skulle den have været Årets Bil?
Volkswagen ID.5 Pro klarer sig også udmærket med en vinter-rækkevidde på 378 kilometer, skarpt forfulgt af den billige MG ZS EV Long Range, som klarede 352 kilometer, og Kia EV6 GT, som klarede 349 kilometer i vintertesten.