Hvor meget elbil kan du egentlig få for 300.000 kroner? Og hvad hvis du skal have plads til hele den sammenbragte familie? Vi har fundet fem store og rummelige elbiler, som du kan købe for under 300.000 kroner.
Selvom elbilerne pibler frem, så er det ikke alle danske familier, der har råd til at købe en Tesla Model Y. Og desværre er udvalget af brugte elbiler stadig ikke så stort. Alligevel har vi sat os for at guide dig til virkelig rummelige familiebiler, som kan købes for under 300.000 kroner.
Aiways U5
Vi starter med det nye kinesiske mærke Aiways. Deres U5 er en høj og stor SUV, som specielt imponerer med rigtig god plads på bagsædet. Her burde være plads til tre barnesæder. Til gengæld er bagagerummet ikke det største, og rummer ’kun’ 432 liter.
Bæredygtig familiebil – seks elbiler til under 200.000 kroner
Fordelen ved en Aiways er, at de generelt altid er ret veludstyret med kunstlæder og Apple Carplay. Batteriet er ikke det største, men den officielle rækkevidde er opgivet til 400 kilometer, og du kan købe dette eksemplar fra 2020, som har kørt 12.000 kilometer, for 278.800 kroner. Og frygt ikke for den kinesiske kvalitet – bilen har fem års garanti eller 150.000 kilometer.
Nissan e-NV200
Okay – ingen har lovet, at det skulle være sexet, for den elektriske Nissan NV200 er nok et af de mindst sexede køretøjer i dette årtusinde, og eldriften gør det ikke bedre. Men lige så lidt sexet den er, lige så praktisk er den. Du kan få e-NV200 som varebil, og med fem eller syv sæder. Her er der fem sæder, og et vanvittigt stort bagagerum på 870 liter, som får de fleste SUV’er til at virke lidt klaustrofobiske. Du kan nærmest have både havebassin og gyngestativ. Og det er til trods for at de ydre dimensioner ikke er større end en almindelig bil.
Hvor meget køreglæde kan du få for 50.000 – her er fem bud
Nissan e-NV200 bygger på samme teknik som Nissan Leaf, og det er bundsolidt, så du skal ikke frygte dyre regninger her. Men med et batteri på kun 40 kWh, skal du ikke forvente ret meget rækkevidde, og så kan den kun hurtiglade med 50 kWh. Til gengæld koster bilen her kun 240.000 kroner.
Tesla Model S 85
Originalen. Den første – og måske den bedste? Tesla Model S har i hvert fald bevist, at elbiler kan. Så hvad får du? Du får en syv år gammel bil, der har kørt 152.000 kilometer. Men du får også en luksusbil, som havde en nypris på 650.000 kroner, så der følger både luksus og kræfter med. Den store bil runder 100 km/t på 5,6 sekunder, og takket være det store 85 kWh batteri, har du en officiel rækkevidde på 502 kilometer.
Her er elbilerne med over 600 kilometer rækkevidde
Men det bedste i denne sammenhæng er, at bilen her har syv sæder. De findes i bagagerummet og vender den modsatte vej. Sæderne passer til mindre børn, og kan foldes ned i bagagerummet, så du skal ikke frygte for lidt plads, for der er også stadig plads i bagagerummet foran. Model S er faktisk en genial familiebil.
Citroën e-Berlingo
Okay, okay, okay – vi overskrider vores budget, så denne Berlingo koster 304.000 kroner. Til gengæld er februar 2022, så altså nærmest splinterne ny. Så du får masser af udstyr som Apple Carplay og klimaanlæg, parkeringssensorer og regnsensor. Og så får du selvfølgelig Berlingo’en legendariske/berygtede praktiske indretning. Hvis ikke din familie kan være i en Berlingo, så har du taget for meget med!
Maxus Euniq 5
Maxus er endnu et kinesisk mærke, og er interessant for dig, som reelt ikke kan være i en Berlingo. Euniq 5’s salgsargument er nemlig, at den har syv fornuftige sæder, så hele den sammenbragte familie kan være med. Udover det er den ligesom Berlingo’en godt proppet med udstyr, som 360 graders kamera, eljusterbar sæder, elektrisk bagklap, adaptiv fartpilot, trådløs mobilopladning, stort el-soltag og kunstlæder.
Spar på brændstoffet – her er fem økobiler til under 80.000
Til gengæld skal du så også 310.000 kroner for bilen, som har et relativt lille batteri på 52,5 kWh batteri og slunken rækkevidde på 260 kilometer.