Markedet for brugte og dermed billige elbiler vokser stille og roligt. Vi har fundet fire elbiler til under 150.000 kroner, som du bør overveje, og tre, vi mener, du bør undgå.
Elbilmarkedet er på den anden side, siden Tesla sænkede sine frapriser markant. Det får hele markedet til at flytte sig, og selv i 150.000 kroners klassen er der nu gode biler at finde. Og et par stykker, du bør undgå. Hvorfor forklarer vi her.
Renault Zoe 44 kWh
Vi starter i den billige ende, men måske også med det bedste tilbud. Denne Renault Zoe har det store batteri på 41 kWh, og koster kun 119.000 kroner. Det store batteri kom i 2018, og du bør gå efter en bil med det, for officielt har bilen en rækkevidde på 403 kilometer. Bilen her er fra 2018, og har kørt 79.000 kilometer.
0 stjerner – Renault Zoe dumper med et brag i ny crashtest
Bilen er til salg privat, men sælger skriver, at den både er fuldt serviceret og for nyligt er blevet undervognsbehandlet. Når du kigger på bilen selv, skal du sikre dig, at batteriet har masser af kapacitet tilbage, så aftal med sælger, at du kører forbi et Renault-værksted, og får dem til at tjekke batteriets kapacitet. Ellers er Zoe mekanisk en sund bil, og billig at holde kørende.
Du kan se Biltorvets udvalg af Zoe-modeller her
Nissan Leaf 40 kWh
Her har vi fat i den første version af anden generation af Leaf. Det lyder måske forvirrende, men Nissan har løbende opdateret modellen, og fordi det her er en af de første fra 2018, så skal du ikke regne med mere end 220 kilometer rækkevidde ude i virkeligheden, og så kan bilen kun hurtiglade med 50 kW.
Elektrisk favorit - ny Nissan Leaf
Nissan Leaf er bundsolid, og billig i drift, og bilen her er en Tekna, som er proppet med udstyr. Du får 2-zoners klima, 360 graders kamera, p-sensorer, regnsensor, varme i rattet, som er i læder. Det eneste, du skal huske, når du køber en elbil som denne, der har kørt 178.000 kilometer, er, at Nissan ikke længere yder garanti på batteriet. Så få forhandleren til at dokumentere, at batteriet er tiptop.
Alternativt kan du finde en Leaf med en lidt højere pris og et lavere kilometertal her
Hyundai Ioniq
Hyundai Ioniq er en anden af de elbiler, som byder på masser af komfort, men fordi rækkevidden er begrænset, bliver den let overset. Batteriet er kun 28 kWh stort, så Ioniq passer bedst som bil nummer to, som bruges til at pendle mandag til fredag. Det er den til gengæld også god til, og den er billig at holde kørende.
Hurtigere end et Happy Meal – Hyundai Ioniq 5
Bilen her er fra 2017, har kun kørt 134.000 kilometer, og har en fuld servicebog. Men vi ville nok stadig vælge en Leaf, som har et større batteri og bedre plads på bagsædet.
Du kan se Biltorvets udvalg af Hyundai Ioniq her
Seat Mii Electric
Her har vi fat i den geniale bybil Mii Electric. Den grundlæggende form har været danskernes foretrukne bil i et årti, og med elmotor bliver den endnu bedre. Selvom de 83 heste ikke lyder af meget, så sætter de fut i den lille elbil, der sprinter fra lyskryds til lyskryds.
Danmarks billigste elbil er fantastisk – men du kan ikke få den
Det her er den opdaterede version, som blev lanceret med modelåret 2020. Her var største nyhed, at den fik det større batteri fra Volkswagen e-Golf, som giver en officiel rækkevidde på 260 kilometer.
Bilen her er 2021 og har kun kørt 28.000 kilometer, så der er rigtig meget bil i den endnu.
Du kan se Biltorvets udvalg af de elektriske trillinger her
Dacia Spring
Nu runder vi lige tre elbiler, som du også kan købe, men som vi fraråder. Dacia Spring er den første, og det er i princippet en ny bil, men alligevel råder vi dig til at kigge efter noget andet. Dels fik den fik én enkelt stjerne i Euro NCAP crashtesten, men også fordi den dårligt kan slæbe sig op på 110 km/t. Samtidig føles den billigere indvendigt end en 30 år gammel udlejningsbil på Kreta.
Dacia Spring - kan strøm blive for billigt?
Bilen her er fra 2022, har kørt 6.700 kilometer, og koster 129.800 kroner. Husk en helt ny koster fra 159.990 kroner.
Elsker du rumænsk, kan du se Biltorvets udvalg af Dacia Spring her
VW e-Golf
Den elektriske Golf fejler som sådan ikke noget, så hvis du er et vanedyr, og du kan lide, at intet er forandret, selvom du kører elbil, så er e-Golf oplagt for dig. For den er fuldstændig lige som alle andre Golf’er. Eneste problem er, at rækkevidden er en femtedel af, hvad man er vant til i en Golf.
Problemet med de første generationer af e-Golf er, at batteriet er på bare 24 kWh, og det giver en rækkevidde – i bedste tilfælde – på 190 kilometer. Det er simpelthen for lidt. Drop det og fin et bedre alternativ, eksempelvis Nissan Leaf eller e-Up og dens søskende.
Her kan du se Biltorvets udvalg af elektriske Golf’er
Renault Twingo Z.E.
Den almindelige Twingo er ikke nogen stor oplevelse, og eneste formidlende omstændighed er, at den har hækmotor og baghjulstræk. Det har elbilen også, men det ændre ikke på, at bilens kabine stadig virker billig, den kører som et drivhus i stormvejr, og med et lille 22 kWh batteri er rækkevidden blot 180 kilometer. Snup hellere en brugt Zoe. Her får du mere rækkevidde og mere bil for færre penge.