MG4 Electric er en af de mest velkørende elbiler, vi har kørt længe, og samtidig et gedigent tilbud til under 300.000 kroner. Men hvad nu, hvis der også findes et brugt alternativ, der er bedre. Vi finder fire bud.
MG4 Electric var snublende tæt på at blive kåret som Årets Bil 2023. Den kinesiske elbil er nemlig oprigtigt sjov at køre. Men måske er det ikke lige vigtigt for dig. Så kan du jo i stedet glæde dig over, at MG4 byder på rigtig meget plads på bagsædet, meget udstyr, et 64 kWh stort batteri, 435 kilometer rækkevidde – og måske bedst af alt – en pris på 284.999 kroner for MG4 Electric Luxury.
ID. Buzz charmerer sig til Årets Bil 2023
Det er en stærk pris og rigtig meget ny bil for pengene for under 300.000 kroner. MG er tilmed i gang med at rulle en billigere variant ud. MG4 Nordic Edition har et 51 kWh batteri, så den kun koster 249.999 kroner.
Vi har taget udgangspunkt i den dyre variant, og i vores søgen efter brugte konkurrenter, har vi prioriteret høj rækkevidde.
Aiways U5
Vi starter med en anden kineser. Aiways har ikke gjort sig helt så bemærket som MG, men den rummelige SUV kan alligevel noget. Du får nemlig et overdådigt bagsæde og fint med plads i bagagerummet. Tilmed byder bilen på meget udstyr, kabinen er i høj kvalitet, og bilen har nogle komfortable køreegenskaber. Til gengæld giver det 63 kWh store batteri ikke verdens bedste rækkevidde.
Anmeldelse: Gedigen kineser – test af elbilen Aiways U5
Bilen her er en Special Edition fra 2021, som har kørt 35.000 kilometer. Det betyder, at du har garanti til 2026, og bilen skal du slippe 239.900 kroner for.
Hyundai Kona EV
Hyundais Kona EV er et oplagt bud, fordi den fra starten var relativt billig. Kunne du nøjes med det lille 39 kWh batteri, kostede Kona fra 240.000 kroner. Bilen her har det store 64 kWh batteri, som giver en officiel rækkevidde på 484 kilometer, og lige som MG4 har den 204 hestekræfter, men som dog trækker på forhjulene.
Anmeldelse: Velkommen til virkeligheden – vi kører 750 km i Hyundais elbil
Bilen her er Advanced-udstyrsvarianten med en nypris på 310.000 kroner, så du blandt andet får digitalt cockpit og Apple Carplay. Du skal vælge Kona EV over MG4, hvis kabinekvaliteten er vigtig, og fordi du kan lide, at den minder mere om en traditionel bil. Til gengæld skal du vælge MG4, hvis det betyder noget for dig, at den kører meget bedre og har mere plads på bagsædet.
Bilen, vi har valgt, er fra 2021, har kørt 30.000 kilometer og koster 274.900 kroner.
Kia e-Soul
VI kunne have valgt Kia e-Niro, som er et fornuftigt og populært valg, men i stedet har vi taget fat i den skæve bror e-Soul. Teknisk er de to stort set identisk med samme motor og batteri på 64 kWh, men designet på e-Soul er funky eller aparte, alt efter hvordan du ser det. Fordelen er, at e-Soul lader til at være lidt billigere, dels fordi den ikke var så dyr fra ny, men nok også fordi der ikke er samme efterspørgsel efter den brugt. Du kan altså få lidt mere bil for pengene. Ulempen er, at der er mindre plads sammenlignet med e-Niro.
Anmeldelse: Stor og blød Kia e-Niro
Du skal vælge e-Soul over MG4, fordi du får udstyr som Harman Kardon-anlæg, solid teknik, og en lidt lavere købspris. Men som vi har nævnt før, kører MG4 fantastisk, og er mere rummelig.
Vi har fundet en Kia e-Soul Comfort fra 2021, der har kørt 35.000 kilometer og koster 249.900 kroner.
Tesla Model S 85
Nu er vi i en hel anden liga. En Tesla Model S 85 havde en nypris på omkring 650.000 kroner, men bilen her, som er fra 2015, har kørt 129.000 kilometer. Det betyder prisen i dag er over halveret, og du skal ’kun’ betale 258.999 kroner.
Anmeldelse: Tesla Model S- Verdens hurtigste bil med verdens mærkeligste rat
Til den pris får du meget mere plads, luksus og komfort end fra den noget mindre MG4. Batteriet er også noget større med en kapacitet på 85 kWh. Ifølge den gamle og urealistiske NEDC-målemetode er rækkevidden 502 kilometer, så du skal nok regne med lidt mindre, men du får til gengæld også 367 hestekræfter.
Hvis du er afskrækket af at købe en elbil, hvor der ikke længere er garanti, så skal du købe MG4. Og hvis du drømmer om en Model S til relativt små penge, så bør du være opmærksom på, om MCU’en, en forkortelse for Media Control Unit, er opdateret. Frem til 2018 brugte Tesla et flashhukommelseskort, som ikke kan tåle at blive overskrevet mange gange, og fordi Tesla’erne er så avancerede, lammer det hele bilen, hvis MCU’en bliver ristet. Hinnerup Auto kan hjælpe.
Brugttest: Den elektriske rumraket - brugttest af Tesla Model X
Du skal også være opmærksom på, at bærearme og trækaksler bliver slidt hurtigt på de store Tesla’er. Til gengæld er bilen bygget i aluminium, så rust er ikke noget problem. Sørg for at få tjekket batterikapaciteten, og ellers er der hjælp at hente hos Ketner i Aalborg, som nu kan reparere batteriet.