Al begyndelse er svær, og det gælder også for Fords elektriske SUV, Mach-E. Vi tager et kig på bilen som brugtkøb, og det viser sig, at bilen har en del børnesygdomme – men ingen af dem skyldes sjovt nok navnet.
Fords elektriske SUV havde det svært allerede fra fødslen. Der var mange, der mente, at en elbil aldeles ikke kunne bære et navn med så meget historie som Mustang. Ikke desto mindre introducerede Ford Mustang Mach-E i 2019 i et forsøg på at følge med de mange andre bilmærker, der skubbede elektriske modeller på markedet. Vores tidligere brugttests har vist, blandt andet af Audi e-tron, at der kan være mange børnesygdomme i de nye elektriske modeller. Men lad os først lige præsentere Mach-E, og til formålet har vi lånt en Standard Range fra 2021. Den har kørt 78.000 kilometer, og er til salg hos Per Christensen Automobiler i Rødovre for 319.900 kroner.
Fuld af børnesygdomme – brugttest af Audi e-tron
Så snart du kommer i nærhed af bilen, mærker du, at Ford har forsøgt at være nyskabende med Mach-E. Lige fra de manglende dørhåndtag – i stedet er der en rund knap, som får døren til at springe op – til den store 15,5 tommer store og vertikale skærm i midterkonsollen: Den har en fysisk drejeknap indbygget i bunden af skærmen, som understreger, at Ford gerne vil gøre det på deres egen måde. Heldigvis er der mange klassiske Ford-dyder i behold. Sæderne er komfortable, og samlekvaliteten er fin sammenlignet med den allestedsnærværende Tesla. Køreegenskaberne er også klassisk Ford, så du har rigelige mængder af information fra styretøjet, og det er tilmed dejligt direkte. Mach-E kører underholdende, og selv den mindste 269 hestes variant føles rigeligt kvik.
Over the air
Vi har talt med en del danske ejere, og mange er rigtig glade for deres biler, men der er også mange, der har oplevet problemer. Fra de helt små, til de store, bøvlede fejl. Mange har eksempelvis oplevet, at den store multimedieskærm kan fryse. Der er også flere, der har oplevet, at bagdørene, som skal springe op selv, ikke kan åbne, før førerdøren, hvor man selv skal trække døren op, åbnes. De fleste problemer kan dog løses med softwareopdateringer. Ford Mustang Mach-E har mulighed for OTA eller over-the-air opdateringer, som din mobiltelefon, men flere har ikke fået deres bil opdateret siden september 2022. Opdateringerne er ellers ret vigtige, fordi de kan fikse mange af de småirriterende fejl. Tidligere opdateringer har eksempelvis givet både ekstra rækkevidde eller flere funktioner i den adaptive fartpilot. Ford Danmark blev tilbage i maj 2023, da artiklen første gang blev udgivet i Bil Magasinet, forelagt problemet, og kommunikationschef for de nordiske lande, Lene Dahlquist, forklarede dengang:
Hvis en bil ikke allerede har fået den opdatering, som lanceres som OTA, så vil bilen modtage den automatisk. Men er en bil allerede opdateret via et Ford værksted, så vil den ikke modtage OTA. Vi ser, at kunderne kører ind på værksted for at få bilen opdateret. Årsagen til det er, at USA får OTA først, og det er der mange, der skriver om på diverse forums.
Elektrisk køreglæde - brugttest af Porsche Taycan
Et problem i den mere seriøse afdeling finder vi ved højvoltsbatteriet. Ford er klar over problemet, som lader til at forekomme på en del biler produceret frem til 24. maj 2022. Højspændingsbatteriets hovedkontakter, samme princip som et relæ, kan fejle i bilen, hvilket kan resultere i en fastgørelse i enten åben eller lukket position. Det betyder, at bilen så ingenting kan. Ford har lanceret en softwareopdatering, der skulle gøre, at problemet ikke opstår, men det virker ikke altid, og hvis problemet først opstår, skal hovedkontakterne skiftes. Det er specielt træls, hvis bilen er over to år gammel. Så vi har spurgt Ford Danmark, hvordan man skal forholde sig, hvis man kører en brugt bil, hvor garantien er udløbet.
De biler, der ikke har fået opdateringen for hovedkontakterne, vil modtage den ved næste eftersyn/værkstedsbesøg. Og det vil ikke koste kunden noget, da det jo er en indkaldelse. Hvis der er kunder, der efter opdateringen oplever problem med hovedkontakterne, så er det vigtigt, at de kontakter deres lokale Ford værksted, som efterfølgende vil klarlægge, om der er tale om en garantireparation, forklarer Lene Dahlquist fra Ford Danmark.
Elbil uden bagsiden - brugttest af Tesla Model 3
Blandt de ejere, vi har talt med, er der også flere andre fejl, som dukker op. Flere ejere klager over en markant vindstøj fra en lille sprække mellem listen og plastik-inddækningen fra sidespejlet. En ejer har berettet om forlygter, der gnaver maling væk, og flere har opdaget rustbobler på indersiden af dørene. Den slags kan blive problematisk på sigt.
Større trailer
I oktober 2021 lancerer Ford en softwareopdatering, der udnytter mere af kapaciteten på batterierne. Det lille batteri har en bruttokapacitet på 76 kWh, men steg fra 68 til 70 kWh netto, mens det store batteri med en bruttokapacitet på 99 kWh, steg fra 88 til 91 kWh netto. Alle modeller med det store batteri, og som er produceret efter den 31. oktober 2022, det vil sige modelår 2023, blev godkendt til at trække 1.500 kilo i stedet for 750. Samtidig blev fartpiloten opdateret, så den medtager informationer fra navigationsanlægget.
Tilbud på grønt - brugttest af Kia e-Niro
Vores brugttest viser altså, at Ford Mustang Mach-E er plaget af en del børnesygdomme, nogen værre end andre - men navnet er ikke skyld i nogen af dem. Det er stadig en god bil, men det kan potentielt være en ide i at gå efter en bil, der er produceret efter maj 2022, så man får de bedre hovedkontakter. Ser man bort fra de elektriske fejl, så er Mustang Mach-E en velkørende og let overset elbil, som byder på masser af komfort og gode køreegenskaber. Men sørg for, at den er opdateret med den seneste software.