Folkevogns store ellert, ID.4, har været skæmmet af massive software-problemer på de første modeller, og det er synd, for den den elektriske SUV er generelt en solid og komfortabel vogn med masser af plads. Har den de seneste opdateringer, bør man ikke være så ræd for hikke i computeren.

Folkevogn satte strøm til ID-rækken tilbage i 2016, hvor den såkaldte MEB-platform skulle være bund for alle elbiler fra VW, Audi, Skoda og Seat. Første skud var ID.3, en elbil i Golf-størrelse, og i 2020 kom så ID.4, en SUV i mellemklassen, som blev den bedst sælgende herhjemme, hvor der lige nu kører over 10.000 af dem rundt, hvis man tæller søsterbilen, den coupéformede ID.5 med. ID.4 er 32 cm længere, lidt bredere og højere, men deler akselafstanden på 277 cm med ID.3.

Den kom i to varianter, en lille med batteri på 52 kWh, motor på 148 hestekræfter og en rækkevidde på 348 kilometer.

Brugttesten – så dyrt er det at køre Audi RS6

Den store har et batteri på 77 kWh og 204 hestekræfter, samt en rækkevidde på op til 522 kilometer. Begge trækker på baghjulene. Dertil kom en GTX med det store batteri, to motorer og knap 300 hestekræfter. I dag kan du også få en version med 265 hestekræfter og firehjulstræk, samt en med 174 hestekræfter, begge med det store batteri på 77 kW.

Software-problemer
ID.4 glimrer ved, at den har masser af plads, især bagsædet er imponerende og gulvet er her helt fladt, da det er uden kardantunnel. Bilen er komfortabel med en minimalistisk betjening. Derfor er gearvælgeren placeret ved siden af instrumenthusets skærm, en ikke helt intuitiv placering, og helt galt er det, at de fire vinduerne åbnes med kun to knapper, hvor man med en tredje knap, skal vælge, om det er de to forreste eller bagerste ruder, man vil åbne.

ID.4 bygges i Zwickau, Tyskland, som har bygget over seks millioner biler siden 1990, så de ved nok, hvordan en folkevogn skal skrues sammen – men hele produktionen på fabrikken skulle omlægges til elbiler, og det gav åbenbart lidt hikke.

Se alle brugte VW ID.4 til salg lige her

Bilen led nemlig af software-problemer, altså det system og de programmer, der styrer sensorer, køreprogrammer og hvad der vises på skærmen. Menusystemet i sig selv kan være langsomt-reagerende, og ting som dæksensor, opkobling til mobil og bakkamera kan drille. Desuden meldes der om, at den ikke vil lade på ladestandere, men det er mest, hvis man bruger tredjeparts-app, oplyser VW til os.

Tilmed var der vrøvl med 12-voltsbatteriet, hvor der kunne opstå en kortslutning, og det udløste en decideret tilbagekaldelse på omkring 40.000 biler globalt. En anden tilbagekaldelse, som krævede værkstedsbesøg, var at kontrolmodulet til batteriet fik en fejl, som medførte tab af trækkraft.

VW ID.7 Pro S – den perfekte elbil til dig, der ikke vil have elbil

To gange fik alle biler opgraderet software. Først til version 2.4, samtidigt med at 12-voltsbatteriet blev skiftet og sikret. Et års tid efter kom opdatering 3.2, og igen skulle vognen besørges af et værksted – i hele to dage.

Selve opdateringen tager seks timer, men værkstederne vælger at booke bilerne ind to dage, hvis noget går galt undervejs. En del af opdateringen, var at også kontrolmodulet til bilens højvolts-overvågning blev opgraderet, og netop den del kan kun gøres på et værksted.

Den gode nyhed er, at med disse opdateringer, skulle de fleste af software-problemerne være løst.

Derfor er det oplagt, når du er på jagt efter en ID.4, at tjekke om den er opdateret til hvert fald version 3.2, eller 3.1, som opdateringen hedder, hvis den er blevet leveret fra fabrikken med seneste skrig af systemet. Det er alle biler siden maj 2022. Det gøres blot at vælge app-ikonet for software i skærmens menusystem.

Brugttesten – kun én ting at frygte ved Nissan Qashqai

Det var også tilfældet med vores testbil, en ID.4 Pro Performance 1st, venligst udlånt af Au2Vest i Taastrup.

Der er senere sket andre opdateringer, så i skrivende stund hedder det version 3.5, men disse senere opgraderinger henter den selv over the air.

Bentøjet fungerer fint
Udover de mange software-problemer, som jo kan være en pestilens i sig selv, så er der ikke de store problemer med drivværket med MEB-platformen, som den jo deler med mange andre modeller.

Der har været eksempler på slid i de såkaldte kødben, som forbinder krængningsstabilisatoren med hjulophænget, som så giver støj, når der køres over ujævnheder. Udover det, har der været utætte tætningslister, fx ved de bagerste sideruder. Det er ting, som skiftes på garantien.

Som en tryghedsskabende foranstaltning – eller for at holde bilen på egen banehalvdel - blev den solgt med en helt gratis fire-årig serviceaftale, så Volkswagen har stort set haft alle bilerne til service på deres egne værksteder. Det har jo den fordel, at køber du en brugt, vil den stadig lidt endnu have serviceaftalen inkluderet.

Sommer er højsæson for rustbeskyttelse - også for din elbil

Ejerne på diverse forum fylder den med lovsang om, at den er komfortabel og godt bygget. Det eneste som en del ejere ikke forstår er, hvorfor man skal vælge login eller klikke på noget andet, for at fjerne en dialogboks, som titter frem på skærmen, hver eneste gang, man starter vognen. Andre kan sagtens leve med den lille sten i skoen.

Volkswagen oplyser, at grunden er, at bilen kan dele data, og ifølge EU-regler, skal man altså give samtykke til det, hver eneste gang man starter vognen.  

Brugttesten – hvor slem er en brugt Peugeot 208?

Se alle brugte VW ID.4 til salg lige her