I 1974 besluttede VW koncernen, at man ville have et sportsligt alternativ til VW Golf. En bil, der kunne tage over efter VW Karmann Ghia, der var solgt i langt over 400.000 eksemplarer siden sin introduktion i 1955. Karmann Ghia var bygget på samme platform som VW Type 1, bedre kendt som Boblen, men den nye Scirocco skulle bygges på den nyudviklede og mere moderne VW Golf platform. Resultatet blev en 3-dørs sports coupé, der rent designmæssigt gik lige i hjertet på bilelskere og ungkarle verden over.
I 1992 stopper VW produktionen af Scirocco. På det tidspunkt havde man solgt næsten 800.000 eksemplarer af den sportslige coupé. Og vi skal faktisk frem til 2008, før VW igen hiver Scirocco navnet op af hatten og viser en helt ny model klar til produktion. Syv år senere lever Scirocco stadig og vi har testet den seneste version.
Scirocco er stadig baseret på samme platform som VW Golf. Ja, det er faktisk en VW Golf, i hvert fald rent teknisk. Designmæssigt er der dog forskel og det er lige netop her, at Scirocco skal hente kunder – kunder der ønsker en sportslig coupé med teknik og stabilitet fra den anerkendte Golf.
Nyeste version er rent optisk meget aggressiv at se til. Med sin dykkende næse, brede hofter og store fælge er der lagt op til sportslig kørsel fra start. Men, sportslig kørsel kræver jo mere end et godt udseende, så hvad har VW fundet frem til motorrummet. Faktisk kan du kun få din Scirocco med to forskellige motorer. En turboladet diesel på 2,0 liter og en ydelse på 150 hk og en turboladet benzinmotor ligeledes på 2,0 liter men med 180 hk. Begge motorer fås med enten 6-trins manuel eller 6-trins automatisk DSG gearkasse. Vi har testet den 2,0 liters benzinmotor med manuelt gearskifte. Umiddelbart den mest sportslige.
I den lækre Rising Blue metalfarve tager Sciroccoen sig rigtig godt ud. De smukke 18” letmetalfælge er med til at give det helt rigtige look, hvilket er ganske tydeligt i trafikken, hvor folk flere gange lige skal kigge lidt ekstra. De store fælge er samtidig med til at give et bedre grip, hvilket er yderst passende, da vores testbil havde adaptiv sportsundervogn som ekstraudstyr. Et tilkøb til små 20.000,-, som så absolut er værd at overveje inden du skriver under på slutsedlen.
Scirocco kører godt - den kører faktisk rigtig godt. Men, forskellen fra Golf GTI til Scirocco er ikke mærkbar – det er til gengæld siddepositionen, hvor du i Scirocco sidder lavere og bliver mere ét med bilen. Motormæssigt har Scirocco 180 hk og Golf GTI 220 hk (230 hk for Performance, red.). Det kan godt mærkes, når det virkelig går løs. Men, i det daglige føles forskellen ikke så voldsom. Det gør derimod prisforskellen – VW Scirocco er nemlig 46.500,- billigere end VW Golf GTI med 3-døre.
De 180 hk fra den 2,0 liters TSI motor gør det formidabelt. Du mangler aldrig motorkraft og sammenspillet mellem motor og gearkasse er virkelig imponerende. VW Scirocco er en rigtig drivers car, specielt med den adaptive undervogn, hvor du har mulighed for at stramme undervognen og servo op til sportslig kørsel – eller vælge komfort, hvis du gerne vil cruise derudaf uden at mærke hver enkelt lille sten på vejbanen. I mine øjne er de 20.000,- givet rigtig godt ud.
VW lover 16,7 km/l i den benzindrevne model med manuelt gearskifte. Det nåede vi ikke helt under testen. Men, det skal så også siges, at vi heller ikke holdt os tilbage, når der var fri bane på motorvejstilkørslerne. Vi nåede over en periode på syv dage, at holde et gennemsnitligt brændstofforbrug på 14,1 km/l. De lovede tal skulle derfor være indenfor rækkevidde ved pæn kørsel – men, pæn kørsel er ikke Sciroccos stil. Den vil gerne have fuld skrue på tilkørslen til motorvejen. Den vil gerne ned og op i fart på en snoet landevej – det er det, den er skabt til. Den er nemlig en egoist bil.
Er du single og overvejer en Golf GTI, så kig lige på VW Scirocco først. Den har elendig adgang til bagsæderne og kabinen er mørk og intens mens sæderne klamrer sig om dig. Men, det er jo det, der er det fede ved bilen. Vil du have nem adgang til bagsædet og praktiske egenskaber når det kommer til passagerer og bagage, så vælg Golf GTI. Men husk nu, at Scirocco er billigere, ser bedre ud og ligner ikke en almindelig Golf. Ja vist, der er 40 hk forskel – men, det mærker du altså ikke, når først landevejen snor sig.
Specifikationer
Motortype | R4/16v |
Slagvolumen | 1.984 |
Antal HK | 180 |
Drejningsmoment (Nm) | 280 |
Drivende hjul | Forhjulstræk |
Antal gear | 6M |
Acc 0 til 100 km/t (sek.) | 7,4 |
Acc 0 til 100 km/t (sek.), målt | - |
CO2-emission (g/km) | 139 |
Bagagerumskapacitet (l) | 312 |
Drejningsmoment målt ved omdrejninger | 1.250 |
Forbrug (km/l), målt | 14,1 |
Forbrug EU-mix (km/l) | 16,7 |
HK målt ved Omdr. | 4.200 |
Tankkapacitet (l) | 55 |
Tophastighed (km/t) | 227 |