Der har længe eksisteret en sedan udgave af den velkendte 3- eller 5-dørs Golf, og her et pænt stykke tid efter introduktionen af den eneste Golf er sedan udgaven igen klar. VW har fundet et gammelt og velkendt navn frem til den nye sedan, så den nu hedder ”Jetta”. Tidligere har den været kendt som ”Bora”, ”Vento” og netop ”Jetta”. Det er også under dette navn at bilen er den mest solgte VW i USA.
Jetta er i grove træk bare en Golf med et stort bagagerum, men for en gangs skyld er det lykkedes at få bilen til at se elegant og selvstændig ud, selvom man har ”monteret” et bagagerum. Ligheden med den større Passat er slående, og på afstand kan det svært at kende forskel.
Enormt bagagerum
Den almindelige Golf kan ”prale” med et bagagerum på 305 liter, mens bagagerummet i den nye Jetta slår næsten alle rekorder – 527 liter kan det blive til. Rummet er regulært og meget dybt, så det kan være nødvendigt med en stærk ryg, når der skal pakkes. Der er ingen kuffertknusere, så der kan pakkes helt op til kanten.
En meget brugbar detalje i bagagerummet er kroge til indkøbsposerne, så de bliver, hvor de skal – et meget simpel ting men faktisk helt uundværlig.
En anden detalje er muligheden for at åbne bagagerummet via den fjernbetjente centrallås, hvor klappen åbner helt op, så man kan læsse indkøbet ind uden at skulle stille det fra sig.
Klassisk og funktionel
Indenfor ligner tingene sig selv med en klassisk, funktionel kabine, der er godt skruet sammen. Bag rattet har man alle muligheder for at kunne sidde komfortabelt – sæderne ligger komfortmæssigt langt over gennemsnittet, og kan sammen med rattet justeres i alle retninger. Udstyrsmæssigt mangler man ikke noget i denne ”Sportline” version – og man lærer hurtigt at sætte pris på fartpiloten, der er standard fra laveste udstyrsniveau, da man ellers risikerer klip i kørekortet.
Motoren og gear
Motoren i denne testbil er den velkendte 2 liters diesel med 140 hk og et kraftigt moment på 340 Nm. Det giver den halvtunge (1.400 kg) Jetta sportslige præstationer med en accelerationstid til 100 km/t på 9,7 sek. og en tophastighed på 207 km/t. Den mest overbevisende disciplin er selvfølgelig mellemaccelerationerne, hvor dieselmotoren er i sit es med det kraftige moment ved blot 1.750 o/min.
Sammen med den 140 hestes dieselmotor er den fine og letgående 6 trins gearkasse standard. Det 6. gear er forholdsvis højt, og kan faktisk først bruges, når hastigheden passerer 90-100 km/t – ved hastigheder derunder presses motoren, og der er heller ikke mange kræfter at hente. Det høje 6. gear gør motorvejskørsel afbalanceret både med hensyn til støj og forbrug. Efter godt 1.500 km testkørsel, hvor størstedelen af kilometerene blev kørt på motorvej endte forbruget på 17,1 km/l, og det er fuldt ud tilfredsstillende.
Eneste minus ved motoren er støjniveauet ved acceleration og bykørsel, hvor man på intet tidspunkt er i tvivl om, at man kører diesel. En bedre støjisolering kunne hjælpe, men man kommer ikke uden om, at man let finder motorer med en blødere gang – fx hos Alfa Romeo i den nye 159 eller hos Peugeot.
Hunde dyr
Jetta er på de fleste punkter en lækker bil, og det burde den også være, når man ser på prisen. Denne 140 hestes model koster 409.000 kr., og ligger dermed prismæssigt i den tunge ende af udvalget af Jetta’er - men også i forhold til VW's egen Passat, der koster 440.000 kr. (samme motor/udstyr), og de fleste andre større mellemklasse biler. Selv den billigste Jetta sniger sig lige over 300.000 kr. med en 1.6 liters motor.