Volkswagen ID. Buzz er charmerende, velkørende og mere rummelig end de fleste. Det gør den til et stort hit hos familien, men rækkevidden er ikke god nok.
Der er blevet sagt mange grimme ting om MPV’er, men biltypen er ubestridt den bedste løsning for den store familie. Det er så bare en skam, at du kører rundt og ligner slutproduktet af en parring mellem et realkreditlån og en forældresamtale, tilsat en gang rodbehandling hos tandlægen. Men hvorfor skal det være røvsygt at prioritere familien? Det behøver det jo egentlig ikke at være – se bare på Volkswagen ID. Buzz.
Buzzens mester – Volkswagen ID. Buzz
De fleste har allerede stiftet bekendtskab med tyskernes hippe elbil. ID. Buzz er åndelig afløser til det ikoniske Rugbrød, lanceret helt tilbage i 1950, og som officielt hed Transporter. ID. Buzz læner sig heftigt op ad forgængeren, og slipper afsted med et design, der både er funky retro-futuristisk, og samtidig formår at skjule, at Buzz reelt er formet som en flyttekasse. Og flyttekasser er praktiske, men det vender vi lige tilbage til om lidt.
For lad os lige runde det tekniske først. Vi tester ID. Buzz Style, som er den nuværende topmodel. Batteriet er 77 kWh stort, og en elmotor ved baghjulene yder 204 hestekræfter. Den officielle rækkevidde er 409 kilometer, og bilen koster fra 579.995 kroner. I starten af 2024 kommer der en forlænget version med et 86 kWh batteri og dermed mere rækkevidde, men lad os koncentrere os om bilen her.
Det hele skal med
Testopgaven består i at flytte min familie, bestående af en kæreste, en 44 kilos labrador, en syvårig og et spædbarn til vores ødegård i Sverige – med ALT man kunne få brug for, når man har en fem måneder gammel baby. Så udover kærestens lyserøde kettlebell, og hundens 14 kilos fodersæk, er der både barnevogn, bleer, tøj, mad, slyngevugge og resten af Babysam. Jaja, jeg skal ikke kede dig mere med mine personlige familieforhold, eksemplet skal blot illustrere, at oppakningen kun var mulig, fordi ID. Buzz heldigvis er meget rummelig.
Buddets nye favorit – test af VW ID. Buzz Cargo
Bagagerummet kan læsses med 1.121 liter op til ryggen af sædet. Det er dobbelt så meget som de fleste stationcars, og som en flyttekasse er bagagerummet helt firkantet og regulært. Bagsædet kan tilmed rykkes frem og tilbage, så længden mellem bagklap og sædet kan blive helt op til 145 centimeter. Du har nærmest en halv kassevogn. Justeringen af bagsædet efterlader dog en lettere irriterende fordybning under sæderne, hvor ting kan smutte ned.
Fordelen er så, at du på bagsædet kan justere, om du vil have meget benplads, eller rigtig meget benplads. Ryglænet kan også justeres, og man har generelt fornemmelsen af at have masser af plads, med frit udsyn gennem de store vinduer, som børn typisk sætter pris på, men voksne ville måske kunne savne en smule lårstøtte på bagsæderne.
ID. Buzz charmerer sig til Årets Bil 2023
Man skal være opmærksom på, at elbildelen af ID. Buzz efterleder en ulempe i form af en rimelig fedladen egenvægt på 2.471 kilo. Da totalvægt er 3.000 kilo, betyder det, at du kun må laste 529 kilo i bilen, før den overskrider sin totalvægt. Med et par tunge forældre og en tung hund, er vi hurtigt tæt på, at der kun må pakkes tuscher og badedyr for at holde vægten nede.
Hele vejen til Gardasøen
Oppe foran nyder man den høje og oprette siddeposition i kaptajnsstolene og det tilhørende gode udsyn, som sad man i en ’rigtig’ kassevogn. Instrumentbordet er nærmest identisk med det, du finder i ID.4, men i testbilen har man valgt en ganske frisk orange farve som kontrast. Det virker en smule vovet, men det gør også kabinen frisk og imødekommende som et legeland for børn. Man kan dog godt blive en smule træt af, at alle bilens funktioner skal styres via den 12-tommers trykfølsomme skærm i midterkonsollen.
Vælg den voldsomme Volvo – opdateret XC40 og C40 bedst med firehjulstræk
Kigger vi på den analoge del af køreoplevelsen, så føler du dig hurtigt ovenpå. Selv om elmotoren ikke er den kraftigste i verden, så har du 310 Nm ved selv det mindste vink fra din højre fod. Koblet med et lavt tyngdepunkt, begrænset krængning og et direkte styretøj, virker ID. Buzz faktisk overraskende køreglad, dynamisk og frisk. Den ligner måske en varebil til forveksling, men den kører helt anderledes end kassevognen Transporter.
Koblet med et lavt støjniveau giver det et samlet indtryk af, at hele familien ville kunne klare at køre direkte til Gardasøen.
ID. Buzz halter på rækkevidde
Lige netop turen til Gardasøen ville jeg nok vente lidt med. Turen til ødegården i Sverige er 171 kilometer, hvis man tager færgen i stedet for broen. Det ville jo være skønt, hvis man ikke behøvede at lade på turen, og i teorien er det muligt, men med otte graders varme og motorvejsfart, hvor man på et længere stræk må køre 120 km/t, så er det slet ikke realistisk i bussen.
Anmeldelse: Tesla Model Y - sådan kører den rabatramte tyske version
På vejen på op havde vi et gennemsnitligt forbrug på 28,9 kWh/100 km, og hjem 26,4 kWh/100 km. Selv med det lave forbrug, bruger man 70 procent af batteriet på turen. Et fuldt batteri holder altså ikke til mere end 291 kilometer, og da der er 1.400 kilometer til Gardasøen, så ville det ikke være en tur, jeg ville udsætte mig selv eller mine børn for.
Kærkommen opdatering – derfor er Audi Q8 e-tron bedre end nogensinde
Turen til og fra Sverige klarede vi, da det alligevel var nødvendigt at købe flere bleer i løbet af ugen, og så kunne batteriet toppes op i byen. Det sagt, med en børnefamilie er det jo nødvendigt at holde mange pauser, så hvis I skulle beslutte jer for at køre til Gardasøen, ville ID. Buzz helt sikkert være komfortabel og give masser af smil på vejen og i kabinen.