At være uafhængig bilproducent på verdensmarkedet er en stor udfordring, især økonomisk, og derfor findes der faktisk heller ikke en producent, der ikke har et eller andet samarbejde med en anden producent. For Volvos vedkommende var et samarbejde ikke nok til at redde den skrantende økonomi, og bilproducenten blev derfor overtaget af giganten Ford, som bl.a. ejer Jaguar og Mazda. Et så ”tæt” samarbejde kommer til at betyde noget for det, der kommer fra samlebåndet.

Volvo V50 eller en Ford Focus
Et eksempel på dette tætte samarbejde er den nye Volvo S40/V50, som er bygget på samme platform som Ford Focus og Mazda 3. Slægtsskabet med Ford betyder bl.a. også at S40/V50 benytter motorer fra Ford programmet.

Designmæssigt er V50 heldigvis helt sig egen. Fronten er umiskendelig Volvo og meget vellykket. Bagenden er dog ikke er helt så vellykket. I forhold til V70 er V50 meget smal over ”hofterne”, så bilen synes ikke så velproportioneret bagfra.

En enkelt nyskabelse
Da S40/V50 blev vist frem på de første bilmesser vakte en nyskabelse i kabinen meget positiv omtale. Den ”fritstående” midterkonsol i børstet aluminium tilføjer B&O design til kabinen, og giver dermed en ekstra tand af eksklusivitet. Eneste minus ved den flotte konsol er størrelsen på knapperne, der pga. af designlinierne er meget små, og derfor ikke så lette at betjene.

Udover den flotte konsol byder V50 kabinen også på nogle af verdens bedste sæder. Fuld justerbare med god sidestøtte og god polstring gør, at man altid sidder behageligt. Nakkestøtterne kan ikke justeres i en Volvo, men det er heller ikke nødvendigt, da de passer i højde og afstand til enhver chauffør.

Samme plads som hos konkurrenterne
Pladsmæssigt hører V50 ikke til blandt de største. Bagsædepladsen kan til nød måle sig med Toyota Corolla Stc., mens Peugeot 307 Stc. byder på noget mere plads. V50’s direkte konkurrenter f.eks Audi A4 og Golf byder på ca. samme pladsforhold som V50.

Sikkerheden i top
Som man kunne forvente er sikkerheden helt i top. Alle de aktive og passive sikkerhedsforanstaltninger, der stortset findes, er standardudstyr i V50. Eneste ”mangel” er sideairbags til bagsædepassagerne. Volvoen er crashtestet af EuroNcap og scorede topkarakteren 5 ud af 5 stjerner.

Motorvalget
Testbilen her er udstyret med en 1.8 liters motor, der yder 125 heste. Motoren er hentet direkte fra Ford programmet, hvor den bl.a. bruges i Mondeo. De 125 hk række til at give bilen rimelige præstationer, også uden at lyde alt for anstrengt. Volvo S40/V50 fås også med en 1.6 liters på 100 hk, men med den motor vil Volvoen føles undermotoriseret. De 125 hk rækker til en tophastighed på 200 km/t og en accelerationstid på 11,0 sek. fra 0-100 km/t.

Bag rattet
Bag rattet er V50 en positiv oplevelse. Motor og gearskifte spiller fint sammen og en velafstemt undervogn sikre både komfort og gode køreegenskaber. Motoren leverer et fornuftigt støjniveau, så hurtig motorvejskørsel er også behageligt. De behagelige sæder og fartpilot gør Volvoen til en komfortabel bil på de lange stræk.  

Forbruget ligger på et acceptabelt niveau. EU-mixet lover 13,7 km/l, mens vores testforbrug endte på 11,8 km/l.

Momentum udstyr
”Momentum” er det næsthøjeste udstyrsniveau hos Volvo, og det betyder en merpris på 54.400 kr. i forhold til en basis V50 1.8, der koster 341.595 kr. Men med Momentum udstyret er der heller ikke mange mangler på udstyrslisten, der bl.a. omfatter: aircondition, automatisk nedblænding af bakspejl, cruise control, højde justerbare forsæder, læderrat, special indtræk på sæderne, varme i forsæderne, regnsensor, tågelyger og aluminiumspaneler.   


På udsalg – VFL - Volvo For Life
Volvo har altid været et lidt dyrere og prestigepræget mærket, og det kan selvfølgelig mærkes på det danske marked, hvor priserne er altafgørende.

Man kunne jo også straks se det på salgstallene, da den tidligere S40/V40 blev sat på tilbud. Pludselig lå Volvoen på Top 3. Danskerne vil altså meget gerne køre Volvo, men ikke altid betale prisen.

Noget ligende har man gjort med den nuværende S40/V50, hvor man tilbyder V50 1.6 med en speciel udstyrspakke (klimaanlæg, special indtræk og alupanel) til 299.999,-. V50 1.8 VFL med samme pakke er på tilbud til 328.745 kr..

Konklusion
At køre Volvo er en livsstil – det er dyrt og godt, men spørgsmålet er om det er ved at være for dyrt og ikke helt godt nok. Vil naboen grine sin røv i laser, fordi han har købt den tilsvarende Ford Focus 2.0 Ghia til 70.000 kr. mindre end du selv har givet for din nye Volvo V50 1.8…? Han griner måske ikke helt så meget, hvis du køber VFL modellen, da det er et fornuftigt tilbud, men alligevel...

Af