Volvos mindste bil er deres kompakte hatchback kaldet V40. Modellen er tænkt som en mindre familiebil eller Volvo entusiasten der f.eks. bor i byen, men ikke har oceaner af plads til en større bil. Og da V40 fås med motorer fra godt og vel 120 hk til hele 245 hk, ja så skulle der være noget for enhver smag og pengepung.

 

V40 har fået et mindre facelift, der bl.a. betyder ny grill og T-formede LED-forlygter, hvilket gør bilen langt mere up-to-date at se på. Volvo kunne nemlig ikke helt løbe fra, at V40 efterhånden var begyndt at se lidt tung ud. Udover faceliftet, så er der dukket en helt ny motorvariant op – navnet er T4 – og det er den vi tester her.

 

Vores testbil blevet leveret som R-design model, hvilket betyder, at den har fået fuldt skrald rent designmæssigt fra Volvos side. R-design er Volvo svar på Audis S-Line og VW’s R-Line, og lad os bare slå fast med det samme, at det klæder bilen ualmindelig godt. Det gør motoren også, for T4-modellen er en 3-cylindret turbo benzinmotor med 190 hk og et solidt drejningsmoment på 300 Nm ved blot 1.300 o/min. Sidstnævnte er med til at sikre dig masser af power helt nede fra de lavest omdrejningstal. Gearkassen er 6 trins og automatisk og i kombination med den fine motor, sender det V40 T4 forbi de 100 km/t på 6,5 sekunder. Topfarten er 210 km/t. Alle disse facts placerer V40 T4 i klassen lige under GTI’erne, der jo efterhånden har sneget sig op på 230-300 hk.

 

Køreegenskaberne er udmærket, men på ingen måde i nærheden af f.eks. Golf GTI eller Ford Focus ST. Vores testbil var udstyret med sportsundervogn (10 mm sænkning), hvilket absolut har ændret på stivheden i forhold til en standard V40 – men der er stadig et lille stykke vej til førnævnte biler. Men, det gør egentlig ikke så meget, for jeg tror det er de færreste der køber V40 som en GTI, men snarer som en hurtig hatch med god komfort. Og god komfort, det har bilen bestemt. Sæderne er imponerende gode og du finder nemt en behagelig kørestilling. Samtidig kan du føle dig ganske tryg, da V40 har mulighed for diverse avancerede assistentsystemer. Vores testbil var bl.a. udstyret med IntelliSafe Pro pakken, som indeholde Blind Spot Information, adaptiv cruise control og Driver Alert System. Alt sammen udviklet til at hjælpe og give større tryghed. Men alting koster og Volvo er ikke ligefrem kendt for billige priser i listen over ekstraudstyr, hvilket også ses på den testede model, der kunne prale af ekstraudstyr for mere end 180.000,-. Ganske meget til en bil, hvis basispris er 465.000,-.

 

Nu skrev jeg før, at V40 T4 R-design, rent ydelsesmæssigt, lå lige under de velkendte konger af GTI klassen. Men, problemet i denne sammenligning er, at V40 bestemt ikke ligger lige under rent prismæssigt. Vælger du V40 T4 R-design, så er basisprisen 465.000,-. Smider du samme omgang udstyr oveni, som det er tilfældet med den testede model – ja så ender vi på 645.748,-. Kigger vi lidt i prislisterne hos konkurrenterne, så koster en VW Golf GTI med DSG gear og 230 hk 493.995,- og en Ford Focus ST med 250 hk koster 420.000,-. Og går vi helt ud i ekstremerne, så koster SEAT Leon Cupra med DSG gear og 300 hk 469.000,- og den vanvittige Ford Focus RS med 350 hk og firehjulstræk 560.000,-. Så selvom der er meget teknisk hjælpeudstyr i Volvoen, så ender den altså med at være rigtig dyr, hvilket er synd, da den er en glimrende og velkørende bil.

 

I kabinen føler du dig rigtig godt tilpas. Sæder er som sagt virkelig gode og kvaliteten glimrende. Pladsen ved bagsædet er godkendt men så heller ikke mere. Der savner jeg virkelig noget plads til benene.

 

Volvo V40 T4 R-design er en rigtig fin bil, der bare koster alt for meget. Den har godt med udstyr, men mangler også lidt detaljer i kabinen, hvor et stort infotainmentsystem med en stor touch screen ville give det hele et løft. Vi har jo set, hvad Volvo formår på dette område. Bare se S90, XC90 og den nye XC60.

 

Volvo, lad os få priserne ned, så flere kan nyde godt af de glimrende biler – også dem med masser af power og spændende udstyr.