Vinteren står for døren, og tankerne om en varm sommer dukker frem hvert andet minut – og når man som total bilnørd tænker på sommer, så tænker man også på cabrioleter. I dag er det dog betydeligt nemmere at bruge sin cabriolet året rundt, da mange modeller efterhånden har metalfoldetag, der nemt og elegant forvandler din cabriolet til en smart coupé. Dette er også tilfældet med Volvos C70, der nu tilbydes med metalfoldetag i en lækker aluminium finish. Et lille designelement, der gør en enorm forskel ved det samlede visuelle indtryk.
C70 er blandt de mest populære cabrioleter på verdensplan, hvilket bl.a. skyldes det elegante design, den høje sikkerhed og holdbarheden. Ved seneste facelift har Volvo formået at tilføre mere sport til designet, uden at de på nogen måde er gået på kompromis med de elegante linjer. Her er det smukke aluminiumstag bl.a. en af designændringerne, der virkelig får folk til at dreje sig om efter den smukke vogn.
Bag rattet
Når du sidder bag rattet, kan du ikke undgå at mærke, at C70 ikke er helt så opdateret som f.eks. en S60. Interiøret virker af ældre dato, sammenlignet med S60. Men, det er kun noget du tænker på, hvis du skifter mellem de to biler. Der er dog designelementer og materialevalg i kabinen, der godt kan klare en opdatering, hvilket vi forhåbentlig ser ved næste facelift.
Når nøglen drejes skal du ikke forvente en sprød lyd fra motoren, selvom du har valgt topmodellen T5 med 230 hk. Volvo har nemlig valgt, at placere fokus på det afslappede og mere cruise-agtige, hvilket betyder støjsvage motorer og bløde køreegenskaber. Du skal derfor ikke købe en C70 som familiens sportsvogn, det er den simpelthen ikke skarp nok til – hverken lydmæssigt eller motormæssigt. C70 skal derimod købes som sommer-cruiser med plads til fire voksne.
T5-modellen burde egentlig være en kvik sag, når man ser specifikationerne. 230 hk og et maksimalt drejningsmoment på 320 Nm sender ifølge Volvo C70 T5 forbi de 100 km/t på 8 sekunder. Men, selvom det lyder okay, så lider C70 under en vægt på hele 1,8 tons, hvilket må siges at være ret meget, sammenlignet med f.eks. Audi A5 cabriolet, der med tilsvarende motorvariant vejer cirka 200 kg mindre. Samtidig er den aldrende 5-trins automatgearkasse måske ikke det optimale valg til T5-motoren. Her så jeg gerne den velsmurte 6-trins automatgearkasse, som Volvo også er i besiddelse af.
Alternativer til T5…
Herhjemme er det kun muligt at købe C70 i tre motorvarianter, nemlig T5, D3 og D4. Det betyder altså, at Volvo har valgt to dieselmotorer på henholdsvis 150 hl og 177 hk. Begge disse motorer er udstyret med 6-trins automatgear, kører over 15 km/l og har et betydeligt lavere CO2 niveau, end T5’eren.
Volvo har også gjort det nemt når det drejer sig om udstyrsvarianter. Du kan nemlig vælge mellem Base og Inscription. Prisforskellen på de to udstyrsvarianter er lige over 130.000,-, og for det får du bl.a. komplet læderkabine og 18” alufælge.
Konklusion
Man kan sige meget om Volvo C70. Men, konklusionen må være, at du får en imponerede smuk bil, der virkelig viser, hvor smuk en dagligdags cabriolet til fire personer kan designet. Men du får også en bil, der på mange områder er blevet for gammel. Her tænker jeg på de ikke helt så skarpe køreegenskaber, den høje vægt, og materialekvaliteten i kabinen. Jeg er dog overbevist om, at Volvo får rettet op på sidstnævnte ved næste facelift. Hvad angår køreegenskaberne, så må de meget gerne hente lidt inspiration fra S60 – for hvorfor ikke tage kampen op med konkurrenterne, i stedet for at ”nøjes” med de ting der virkede engang.