Du skal bløde ekstra 90.000 kroner for at få fingrene om rattet på den billigste elektriske version af 208 i forhold til billigste fossile 208. Modellen hedder e-208 og den kan alligevel  være de ekstra penge værd, for du får en  sjov GTI med automatgear, der samtidig kan køre helt enormt grønt.

Billigste 208 med automatgear starter ved 209.990 og det er for en 100 hestes-benziner, og så er springet til billigste e-208 på 239.900 ikke så voldsomt. Endnu mindre bliver forskellen, når du sammenligner en GT Line benziner 208’er med en GT line e-208’er. 254.990 kroner vs 269.990 – små 15.000 kroner, hvilket skal ses i betragtning af, at du får 36 hk mere og et moment på 260 Nm fra 0 omdrejninger.

Bliv grøn mester i el- og hybridbiler

Dækkene giver op
På den fugtige asfalt skriger fordækkene om nåde, og i hvert sving piver det, når dækkene må opgive at overføre elmotorens enorme moment. Sådan kan du køre den nye e-208, hvis du insisterer, og det har jo sin charme. Det kvikke optræk er, ligesom i de fleste andre elbiler, e-208’erens store nummer, og ikke kun, når du vil lege rallykører. Fornuftige trafikanter vil opleve, at en elbil er helt enorm let at køre, og at du kan slå smut i trafikken, ganske ubesværet med et dap på speederen.

Den flyvende crossover – ny Peugeot 2008 overrasker positivt

Det rumskibsagtige interiør passer overordentligt godt til el-versionen, hvor især det nye 3D-display er overdrevent lækkert. Det består af flere skærme i lag, hvor den øverste er gennemsigtig og det skaber en lækker effekt. Det er dog ikke alt lige praktisk, fx er køreskifteprogrammet lidt vanskeligt at forstå, fordi grafikken reagerer langsomt og skal igennem en animation, så man ikke helt ved, om man skifter til sport, øko eller normal-indstillingen.

Sportsvogn
Nu vi er ved køreprogrammerne så er sportsindstillingen bemærkelsesværdig markant i forhold til normal-indstillingen. Speederen reagerer med det samme og der bliver bare åbnet for strømmen, så man farer frem. Bremserne er særdeles effektive og tager virkeligt ved. Kombineret med det lille rat, som man kigger henover for at se instrumenterne, er det en fryd for sportsvognselskere.

Danskernes nye darling – Peugeot 208

Alle andre vil nyde godt af, at den elektriske version af e-208 faktisk ikke lider voldsomt under drivværket med eldrift i forhold til de normale versioner. Faktisk er det et mantra fra Peugeot, at man ikke skal gå på kompromis med noget, bare fordi det er en elbil og Peugeot Danmark har sat som mål, at de vil være Danmarksmestre i elbiler. Så er stilen ligesom lagt. Konkret får du 340 kilometers rækkevidde, og den kan lade med op til 100 kW, så du når 80 procent på en halv time. Det er da fint! En hjemmelader fra Clever følger med i prisen, og her kan du lade med 11 kWh og tilkøbe ubegrænset forbrug for 749 kroner pr. måned.

Familiefejde – er Opel Corsa bedre end Peugeot 208?

Billig bil
Det sagt må vi lige vende, at man altså godt kan mærke, at bilen er lille og tænkt som en billig bil. Det rumler i vognen ved fuld acceleration, og den er ikke overdrevet støjdæmpet, så dækstøj kan høres. 

På den positive side, har Peugeot et mantra om, at der ikke skal være forskel i rummelighed, så bagagerum og kabineplads er ens med fossilbrødrene.

208 gør mange ting rigtigt og blev da også kåret til årets bil i Europa. Man kan godt konkludere, at merprisen for en e-208 giver dig lige lidt mere køreglæde, en noget mere stille fremdrift og så kan du køre en del grønnere, hvis du fx tanker strøm om natten, hvor vindmøllerne arbejder for strømmen. Og du får gratis parkering i København.

Dansk app sikrer dig grøn strøm til din elbil

Pas på med at lade elbilen i sommerhuset