Når man kigger på salgstallene over det danske bilsalg, så er der ingen tvivl om, at danskerne har en svaghed for VW mikrobil up! Bilen der er søsterbil til Skoda Citigo og Seat Mii ligger klart i front i både den interne duel og også når det drejer sig om konkurrenter, der ikke er en del af VW koncernen (VAG, red.). Men, hvad er det, der gør bilen så populær og hvilken model er det du skal vælge, hvis du har set dig lun på up!? Den lille bil kommer nemlig i flere versioner og derved også prislejer, der strækker sig fra 89.995,- til 157.994,-. Vi har taget et kig på den absolut billigste model kaldet Take up!, hvor du får basisudstyr og 1,0 liters MPI motor med 60 hk.
Selvom modellen er en Take up!, så er basisudstyret forholdsvis omfattende og indeholder bl.a. LED-kørelys, City Emergency Brake, Elruder, Fjernbetjent centrallås og Smartphone integration. Men, som med så mange andre ting, så bliver det blot bedre jo mere du betaler, og sådan er det selvfølgelig også med up!. Jo længere op på udstyrslisten du bevæger dig, des mere lækker bliver kabinen – og specielt efter seneste face lift, så kan det i mine øjne godt betale sig at ofre lidt mere, hvis du gerne vil have den lækre kvalitetsfølelse, som VW er i stand til at levere på up!.
Når du vælger basisversionen af up!, så har du to farver at vælge imellem – candy white og teal blue. Vil du have en anden farve, så må du betale for den – og der er nok at vælge imellem, da up! fås i 13 forskellige farver med priser fra 1.297,- til 5.090,-. Vores testbil blev leveret i sølvgrå, der koster 5.090,-.
Motoren i take up! er som sagt den 1,0 liter MPI benzinmotor med 60 hk. En glimrende lille motor, der gør det forbavsende godt, dog uden at forvandle up! til en racer. Men, der hvor motoren har sin største styrke er ved bykørsel, hvor du kan udnytte den kvikke opstart fra 0-60 km/t. På lande- og motorvej fejler motoren bestemt heller ikke noget. Den er støjsvag og let kørt – men, der er selvsagt ikke overskud til meget. Vil du have den ekstra power, så skal du op i TSI modellen med 90 hk eller den kommende GTI med 115 hk. Er det primært motorvejskørsel du har for øje, når du køber en up!, så skal du være opmærksom på, at du bestemt ikke opnår de 24,4 km/l i gennemsnit, som up! ellers kan prale af. Men, har du et blandet kørselsmønster, så er det ikke noget problem at passere de 20 km/l i gennemsnit.
Sammenligner vi de forskellige up! og deres priser og udstyrsniveau, så ville jeg personligt forsøge at finde de ekstra penge, der vil gøre det muligt at få en Move up!, da du her får tågelygter med kurvelys, Climatic Aircondition, sædevarme, el-spejle med varme samt regnsensor. Og så får du 5-døre, hvilket Take up! ikke fås med. Er du derimod ligeglad med de ekstra døre, udstyrsmængden og designdetaljerne, og blot har brug for et billigt transportmiddel, der kan fragte dig fra A-B uden de store problemer, så er Take up! et ganske glimrende valg. Det du så skal gøre op med dig selv er, hvorvidt der findes konkurrenter, der har mere udstyr til samme eller en lavere pris. Det kunne være de to søstermodeller eller f.eks. den nye KIA Picanto eller Hyundai i10.
Samlet set så er VW up! en super fin bil med nogle glimrende køreegenskaber og mulighed for meget omfattende udstyr. Men, det koster som sagt, hvis din up! skal være rigtig lækker. Er de lækre udstyrsmuligheder dog fuldstændig lige meget og er up! bare sagen, så er Take up! et godt valg. Personligt ville jeg dog vælge Move up! pga. anvendeligheden med de ekstra døre, de sikkerhedsmæssige med tågelygterne og så de åbenlyse fordele ved Climatic airconditionanlægget. Det er penge, der er givet rigtig godt ud – også når du engang skal af med din up! igen.