I starten af 2010 kom Suzuki på banen med en faceliftet udgave af deres mini MPV, SX4. SX4 er en af de lidt specielle bilstørrelser, hvor det at finde en helt korrekt betegnelse for den kan være vanskeligt. Men en mini MPV er nok det der passer bedst på trods af, at det stadig er en bil til kun fem personer. Den højere taglinie give både bedre og mere fleksibel rummelighed, og en højere siddeposition for alle passagerer i forhold til f.eks. en normal stationcar.

Faceliftet
Faceliftet har blandt andet betydet, at SX4 har fået ny kofanger foran, ny kølergrill og helt ny instrumentering. Derudover har man lavet lidt finjustering af undervognen og formindsket støj- og vibrationer i kabinen.

Det mest spændende er dog den gennemgribende videreudvikling af den gamle 1,6 liters motor. Den ydede tidligere 107 hk, men igennem en ny cylinderblok, højere kompression, og andre justeringer er ydelsen øget til 120 hk.

Man mærker hurtigt forbedringen i forhold til tidligere. Især sammen med den bedre støjdæmpning, virker motoren langt mere kultiveret, og man har nu større lyst til at lade motoren trække flere omdrejninger, fordi den ikke længere lyder og føles så anstrengt.

120 hk
Med de 120 hk er Suzuki SX4 også ganske kvik. 0-100 km/t klares på 10,7 sek., og det er tilpas hurtigt for en 1,6 liters familiebil. Tophastigheden er 187 km/t., og dette skulle også dække de flestes behov.

Gearskiftet er velfungerende, men det lidt højere karosseri betyder en smule mere krængning i sving eller rundkørsler sammenlignet med en lavere bil, men generelt set er køreegenskaberne fuldt ud tilfredsstillende.

Den optimerede motor går længere på literen end tidligere, så EU-mixet lover 16,1 km/l mod tidligere 14,9 km/l. Vi testede SX-4 med en del motorvejskørsel, og noget blandet kørsel, hvor vi endte med et forbrug på 12,7 km/l. Det er ikke prangede, men det er ganske som forventet. Motorvejskørsel med 130 km/t kræver kræfter, og det suger godt i tanken.

Ved jævn landevejskørsel kan du fint tøffe af sted med godt 16 km/l. Der er dog ingen tvivl om, at hvis man vil have et blandet forbrug, som ligger i nærheden af 20 km/l, så er der ingen vej uden om en sparsommelig dieselmotor.

Desværre tilbyder Suzuki ikke nogen dieselmotor i SX4, eller en anden benzin motor, og generelt står det rimeligt sløvt til i Suzukis modelprogram med dieselalternativer.

Rigeligt med udstyr og fornuftige priser
Vores testbil var topmodellen ”GLX” rent udstyrsmæssigt, og det betyder sædevarme, klimaanlæg, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el justerbare spejle med varme, læderrat og nøglefri betjening. Udvendig kan man glæde sig over alufælge, tågelygter foran, tagræling, beskyttelseslister, og skørtesæt, også en del af det højeste udstyrsniveau.

Sikkerheden er i orden med ESP med antispin, ABS med bremseassistent og 6 airbags. Med hensyn til crashtesten hos EuroNCAP så nåede SX4 ikke en topkarakter her. Det blev til 4/5 stjerner, og det må siges kun lige at være godkendt.

Kabinen
Generelt er oplevelsen af SX4 ganske positiv. I forhold til tidligere er kvalitetsniveauet løftet betydeligt, og det faceliftede instrumentbord gør sig godt til bilen. Sæderne støtter fornuftigt, og MPV-formen hjælper til med god plads til bagsædet, selv til voksne. Samtidig har alle et godt overblik over trafikken, og indstigningen er i kraft af det højere design meget mere bekvem.

Bagagerummet
Den lille MPV kan ikke præstere et bagagerum med plads til en barnevogn, men det rummer 270 liter, som er helt fint i denne klasse, og nok til at klare den meste bagage. Bagsæderne kan selvfølgelig foldes ned, så du har et forholdsvis stort rum til f.eks. flyttekasser.

Firhjulstræk og automatgear
Prisen på topmodellen er 189.900 kr. - men SX4 fås fra 159.990 kr., i laveste udstyrsniveau. Som nævnt fås SX4 ikke med andre motoralternativer, men fås faktisk med firehjulstræk og med et 4- trins automatgear.

Firhjulstrækket er den helt simple elektroniske type. Et elektroniske styret centerdifferentiale styrer automatisk hvilke hjul der skal trække bilen og sender kræfterne til de hjul med bedst fodfæste. Du har også mulighed for at køre med konstant firehjulstræk, hvilket styres via en knap ved gearstangen. SX4 4x4 er selvfølgelig IKKE nogen bjergged, men den ville være lækker at have stående klar i indkørslen næste gang, at vi får 4 måneders vinter med sne i rigelige mængder.

Konklusion
Den opdaterede SX4 overraskede mig positivt på flere områder. Primært den langt mere omgængelige motor, men også en generelt lækker kabine med gode sæder, og fin plads. Topmodellen med den store mængde udstyr er prismæssigt nok i den dyre ende, men du kan sagtens nøjes med et af de billigere alternativer, og stadig få en rigtig fornuftig og kvik familiebil.