I reklamerne blærer Suzuki sig med, at den nye Ignis er den største, mest rummelige og billigste bil i sin klasse, hvilket de også har fuldstændig ret i. Humoren heri er så, at Ignis også er den eneste bil i sin klasse; for den er markedets første mini-SUV. Suzuki har ligesom de fleste producenter af biler læst markedet og ved derfor, at trenden med at sidde højt og have overblik er noget, som de fleste vægter rigtig højt. Desværre er SUV’er ikke just den billigste klasse at købe bil i, hvilket har fået Suzuki til at lave Ignis. Her får du SUV looket, den høje siddeposition og masser af udstyr, men til en pris, hvor rigtig mange kan være med. Alt sammen leveret i en miniudgave.

 

Men, hvordan er den så, denne Ignis? Den skiller sig i hvert fald ud fra den forrige model, der måske ikke var den mest heldige, da den blev tildelt sit look af designerne hos Suzuki. Den nye model har ikke været direkte uheldig ved designbordet, den er derimod en af den slags biler, som deler vandene. Her er nemlig, i mine øjne, tale om en forfriskende og også muskuløs front, en flot profil og så en mindre heldig bagende. Med mindre heldig mener jeg at bilen godt kan virke lidt afstumpet set direkte bagfra. Denne detaljer er dog mere markant i nogle farver end andre – vælger du derfor din Ignis i f.eks. brændt orange, så står et ikke helt skidt til.

 

Ignis har faktisk samme frihøjde som den betydeligt større Vitara. Men da bilen kun er 370 cm lang, så understreger det bare SUV konceptet med at sidde højt og have overblik. Akselafstanden er 243,5 cm, hvilket giver god plads ved bagsæderne. Faktisk rigtig god plads, bilen størrelse taget i betragtning. Samtidig kan bagdørene åbne i en halvfemsgraders vinkel, hvilket gør ind og udstigning nem og behagelig.

 

Suzuki har også givet den gas indvendigt. Her er faktisk tale om en visuelt flot kabine, der desværre bare lider af, at være lavet i meget hård plast. Det er møg irriterende, da designet bestemt ikke fejler noget. I alle Ignis modeller er kabinen tofarvet, hvilket giver et friskt pust i stedet for en masse sort og kedelig hård plast. Det er desuden muligt at vælge farve på midterkonsollen og luftdyserne.

 

Ignis er udstyret med en 1,2 liters 4-cylindret motor med 90 hk, hvor Suzuki lover 21,7 km/l i gennemsnit. Du kan også vælge den model vi har testet, nemlig en såkaldt ”mild hybrid”, hvor motoren får hjælp fra en integreret el-motor/generator, når der skal sætte i gang fra stilstand. Det er normalt noget der tærer på brændstofforbruget. Denne version har et gennemsnitligt forbrug på 23,3 km/l.


Motoren gør det glimrende uden at være prangende. Her kunne Suzukis 1,0 liters turbomotor med 112 hk, som vi finder i Baleno, have været et godt valg. Gearskiftet fortjener masser af ros – det er virkelig godt. En sekstrins gearkasse havde dog været at foretrække ved specielt motorvejskørsel.

 

Ignis kan også fås med firehjulstræk kaldet AllGrip. Systemet er af viskosetypen og kobler automatisk træk på baghjulene til, når der er brug for eget vejgreb. Vælger du AllGrip er bilen også udstyret med Hill Descent Control, der letter nedkørsel i krævende terræn.

 

Ignis starter prismæssigt ved kun 127.990,-, hvilket må siges at være ganske fornuftigt. Vælger du topudgaven Adventure (som vi tester, red.) får du stor sikkerhedspakke med i købet, hvilket bl.a. betyder automatisk nødbremse og vognbaneassistent. Sikkerhedspakken kan også bestilles til de andre udstyrsmodeller for en merpris på 7.000,-. Faktisk gør sikkerhedspakken så stor forskel, at Ignis går fra 3 til 5 stjerner hos EuroNCAP. Udover sikkerhedspakken får du også nøglefri betjening, fartpilot, læderrat, klimaanlæg, navigation og LED nær- og fjernlys. Det er ikke noget vi normalt ser i så små biler.

 

Prismæssigt koster Adventure modellen i 159.990, hvilket slet ikke er tosset. Vil du have firehjulstræk hedder udstyrsvarianten Active og så er prisen 169.990,-. Min klare favorit er Adventure varianten – vil du have mild hybrid funktionen med, så er merprisen 5.000,-. Jeg vil vurdere det som en smagssag og om hvorvidt du finder det 5.000,- værd at køre små 2 km længere pr. liter brændstof. Afgiften på de to biler er den samme, nemlig 310,- pr. halvår.

 

Personligt kan jeg rigtig godt lide Ignis. Den skiller sig ud fra mængden, har gode pladsforhold selvom den er ”mini”, og så har den et skønt gearskifte. Designet er spændende om end bagenden halter lidt. Plastkvaliteten kunne godt have fået et lille nøk opad og så ville Suzukis 112 hk turbomotor have gjort den rigtig sjov. Så vil du skille dig fra, have gode pladsforhold og rigtig meget sikkerhedsudstyr, så er Ignis et udmærket valg.