Vi har tidligere testet Suzukis nye model, Baleno 1,2 SHVS Exclusive med mild hybrid teknik. Nu er vi tilbage med topmodellen af Baleno, nemlig Suzuki Baleno 1,0 BoosterJet Exclusive. Kigger man på Suzukis bilhistorik, så har Suzuki haft stor succes med modeller som Swift og Vitara - men nu vil Suzuki lukke hullet mellem Swift og Vitara med introduktionen af Baleno. Efter adskillige tests af bilen har vi har nu haft mulighed for at skabe os et mere fuldkomment indtryk af Baleno, og hvad der har været Suzukis vision med bilen. Baleno hører til i B-segmentet (kompaktklassen), den mest populære bilklasse i Danmark, hvor der er hård konkurrence blandt bilmærkerne. Konkurrenter som Opel Corsa og Ford Fiesta har sat sig tungt på markedet, men nu er Baleno klar til at tage kampen op – og det vil den bl.a. gøre ved at tilbyde et væld af udstyr, som man normalt skal et par prisklasser op for at få.

Motor
I Baleno BoosterJet ligger en ny 3-cylindret 1,0 liters benzinmotor med turbo. Motoren yder hele 112 HK ved 5.500 o/min og har et maksimalt drejningsmoment på 170 Nm ved 2.000 – 3.500 o/min. BoosterJet motoren er sat sammen med en 5-trins manuel gearkasse, der med ekstra lette gearskift, gør bilen utroligt nem at køre. Selvom du har 112 HK til rådighed har Baleno alligevel et særdeles fornuftigt brændstofforbrug, der ved blandet kørsel ender på 22,2 km/l. Sammenlignet med sine klassekammerater så er Baleno mere økonomisk end f.eks. Skoda Fabia med 110 hk og Opel Corsa med 115 hk.

Design/udstyr
Jeg synes, at Suzuki har ramt plet med Baleno’s design. Bilen tager sig rigtig godt ud i stort set alle farver. Vores testbil var rød, og den røde farve brydes med bilens kromlister og dørhåndtag, der giver bilen et eksklusivt look. Indvendigt har Baleno fået et moderne design og er udstyret med luksusudstyr som bl.a. 7” infotainmentskærm med navigation, bakkamera, radio og bluetooth-forbindelse til din mobil. Kabinen er i det hele taget meget stilet og er fremskridt i forhold til, hvad vi tidligere har set fra Suzuki. Fra læderrattet kan man styre de fleste funktioner og den 7” infotainments skærm er nem at betjene. Med bilens fuldautomatiske klimaanlæg er du garanteret et altid behageligt klima i kabinen. Skulle Suzuki gøre yderligere for at højne kvaliteten i kabinen, så vil blødere plastmateriale til dørene være yderst tiltrængt. Den hårde plast vidner om, at det er en billig bil – noget vi tit ser i asiatiske biler. Er du højere end 180 cm vil kabines loft på bagsædet føles trykkende nært på hovedet, men det er de eneste minusser i en ellers dejlige kabine.

For enhver familiebil er det essentielt at sikkerheden er i top. Derfor kommer alle Baleno modeller med 6 airbags, ABS-bremser og ECS (antiudskridning, red.). Desuden har Suzuki Baleno 4 selestrammere så selerne altid er sikret funktionalitet i ulykkestilfælde. Suzuki Baleno Exclusive har radarbaseret automatisk nødbremse og adaptiv cruise control, hvor den aktive fartpilot bruger radaren til automatisk at holde den rette sikkerhedsafstand til den forankørende bil. Balenos nødbremsesystem fungere også automatisk ved højere hastigheder.

Suzuki Baleno Exclusive er en fin familiebil, hvor komfort og velvære er i fokus. Bilen er praktisk anlagt og er yderst rummelig i kabinen, hvor du har imponerende benplads, også som passager på bagsædet. Er du til radio eller hører du mest musik på Ipod eller andre musikafspillere, så klarer Baleno nemt den udfordring, eftersom der findes Bluetooth og USB/AUX indgang i bilen. I det 355 liter store bagagerum kan man også nemt have barnevognen med på turen, hvilket er endnu en årsag til, at Baleno passer glimrende til den lille familie.

Samlet set
Efter min mening er Suzuki Baleno en bil med stort potentiale, og med en topmodelpris inklusiv alt udstyr på bare 184.990 kr. så passer den perfekt ind i familiesegmentet. Det kræver dog en del at hive kunder væk fra konkurrenterne – og om det er nok med en ordentlig spand udstyr, det må tiden vise. Det bliver under alle omstændigheder interessant at følge salget af Baleno på det danske marked.