Et af de absolut mest oversete bilmærker i Danmark er Subaru. Selvom mærket nærmest har legendarisk status i masser af lande udenfor vores lille kongerige, så har danskerne aldrig taget Subaru til sig. Tidligere har det i en hvis grad hængt sammen med prissætningen af bilerne, men det har Subaru virkelig tænkt sig at lave om på – og det vil de bl.a. gøre i den svær klasse for små SUV’er. Med modellen XV har Subaru tænkt sig at kapre kunder fra bl.a. Mitsubishi ASX, og KIA Sportage etc. Men, det er en hamrende svær opgave, for du bliver enten nødt til at være billigere eller kunne tilbyde noget, som konkurrenterne ikke har. Subaru har til dels det sidstnævnte, men det er desværre i en kategori, som man har svært ved at oplyse om – nemlig driftssikkerhed. Subaru er nemlig en af de mest holdbare og mest fejlfri biler på markedet. Men, det er som om, at det ikke er kommet ud til danskerne endnu.
XV er typisk japansk i sit design. Den er kantet, men alligevel moderne – og det er både udvendigt og indvendigt. Man har valgt nogle markante fælge som standard, hvilket virkelig får bilen til at skille sig ud – på den gode måde! Indvendigt er materialekvaliteten rigtig god – men, designet er ikke på europæisk niveau, og det bliver meget hurtigt en sort i sort affære, hvor knapper og kontakter ikke virker helt på 2014 niveau. Kabinen er dog et behageligt sted at opholde sig, og du føler på intet tidspunkt, at du bliver træt af at sidde i de komfortable sæder. Samtidig er pladsen ved både for- og bagsæde glimrende, hvilket er et stort plus i den svære klasse. Jeg savner dog en bedre lyd når dørene åbnes og lukkes. Her får du ikke et kvalitetsstempel knaldet lige i ansigtet – tværtimod. Den hule ”klonk” lyd er virkelig til stede. Det må kunne gøres bedre.
Bagagerummet byder på 380 liters plads, hvilket er glimrende. Læssehøjden er yderst fornuftig for personer med gennemsnitshøjde.
Ude foran finder vi et interessant stykke mekanik, nemlig den 2,0 liters Boxermotor med 150 hk og et maksimalt drejningsmoment på 196 Nm ved 4.200 o/min. Motoren er utrolig kultiveret og ganske økonomisk med sine 15,2 km/l. Motoren er opbygget omkring Subarus AVC System (AVCS, red.), der ganske kort fortalt er et system der sørger for, at motoren har det optimale drejningsmoment tilgængeligt i forhold til bilens omdrejningstal.
Vores testbil var udstyret med CVT gear (Lineartronic, red.), hvilket jeg ærligt må indrømme ikke falder i min smag. Jeg har aldrig været dus med CVT, og slet ikke til små motorer. Vi skal op i motorer med et enormt drejningsmoment, hvor det at accelerere ved et konstant højt omdrejningstal ikke lyder anstrengt. Det gør det desværre i XV og det er møg irriterende, specielt fordi de herlige 2,0 liters Boxer gør det så godt. Jeg vil klart vælge den manuelle gearkasse.
XV fås også med 1,6 liters motor med 114 hk. Her starter priserne ved 299.900,-. Umiddelbart en lidt høj pris, når f.eks. KIA sælger deres Sportage til 249.999,- og Mitsubishi deres ASX til 229.995,-. Begge dog uden firehjulstræk som standard.
Firehjulstrækket på XV er yderst velfungerende og vil absolut være en fordel i det lunefulde danske vejr. Både hvad angår sikkerhed og naturligvis muligheden for at komme frem. Subarus Symetrical AWD er unikt, da differentiale, kardanaksel og gearkasse ligger på linje med motoren, hvilket giver en unik balance for bilen. Firehjulstrækket er af typen, der fordeler trækkraften optimalt afhængigt af behov.
Jeg kan godt lide Subaru XV. Blandt andet fordi jeg ved, at bilen er bygget til at holde – specielt mekanisk. Jeg kan egentlig også godt lide designet. Det er anderledes uden at være anmassende, og bliver da heller ikke for kedeligt, som det før er set med kantede japanske biler. Jeg kan dog ikke lide, at prisen er så meget højere end konkurrenternes – specielt ikke, hvis man vil hive kunder til sig. Så kan man have nok så meget smart teknik under motorhjelmen – det kigger kunderne bare ikke på, når først prislisten bliver gennemset.
Subaru sælger omkring 400 biler i Danmark om året. Hvis dette tal skal boostes, så skal priserne sættes ned på samme niveau som konkurrenternes. Herhjemme betyder tilfredshedsundersøgelser fra USA og Japan nemlig ikke alverden når der skrives under på slutsedlen. I hvert fald ikke, hvis man ikke formår at oplyse om det. Så bliver ens kundebase aldrig større end de trofaste følgere. Og det er synd – for Subaru har faktisk ret mange ting at byde på. Og med lidt små justeringer kunne XV sagtens være en af dem.