Ukendt fisk i farvandet
”En hvad for en?”. Sådan lød de fleste kommentarer fra folk, der spurgte til den nye og meget spændende firhjulstrækker vi havde fået til test på redaktionen. SsangYong er navnet på den koreanske bilproducent og Rexton er navnet på deres første rigtige model på det danske marked. Den danske Nissan importør har valgt at tage bilmærket til landet, for at skabe et alternativ til de store etablerede luksusmærker, som BMW, Mercedes og Lexus – et alternativ, der prismæssigt kun koster en brøkdel af konkurrenterne.
Rexton er lidt af en hybrid. De fleste af delene er skabt på fabrikken i Sydkorea – mens andre dele er produceret på licens eller lånt fra andre mærker. Specielt på motorsiden, er det værd at bide mærke i licensprincippet, hvor man har lånt og senere modificeret motorer fra Mercedes. Derfor virker specifikationerne meget lig dem vi finder i Mercedes ML.
Hvis man kigger godt efter, kan man godt ane lidt Mercedes gener i designet også – men, dette er nok mere et tilfælde end en bevidst handling. Vi ser jo også designlinier hos Kia Sorento, som minder meget om Mercedes ML.
Motorerne
I Danmark er det muligt at få SsangYong Rexton med to forskellige motorer. Den ene er dieselversionen, den 5-cylindrede 270 Xdi, der yder 165 hk ved 7.000 o/min og har et drejningsmoment på 340 Nm ved 1.800 o/min. Den anden motor er en 6-cylindret benzinudgave på 3,2 liter. Denne motor yder 220 hk ved 6.100 o/min og har et drejningsmoment på 312 Nm ved 4.600 o/min. Begge motorer gør det utroligt godt og byder på behagelig motorgang og lavt støjniveau. Desværre er begge motorer meget tørstige – så hvis det kommer an på økonomien, vil dieselmaskinen have et lille plus fremfor V6’eren.
Rexton fås med det såkaldte ”Torque-on-demand” system, der elektronisk optimerer og tilslutter firhjulstrækket, så man sikres optimalt ”grip” på alle underlag. I udstyrsversionen Spirit, er dette system standard, mens det i Freedom version er ekstraudstyr.
Designet
Med sine 472 cm i længden og 187 cm i bredden, er Rexton bestemt ikke en lille bil. Det lækre design med de smukke linier, gør bestemt heller ikke bilen mindre at se på. Designet på Rexton virker meget velovervejet og interessant for specielt det europæiske marked.
Indvendigt bliver man heller ikke skuffet. Rexton kan udstyres med en glimrende læderkabine, der ikke står tilbage for de store mærker. Samtidig er samlekvaliteten rigtig god og designet af interiøret virker meget stilrent. De imiterede træpaneler ligner dog mere plastik end træ – men, det er noget man hurtigt vænner sig til.
Sæderne er ganske glimrende, om end de gerne måtte støtte lidt længere ud under låret. Støtten i ryggen er glimrende og den generelle siddekomfort er god.
Sikkerheden og den generelle kørekomfort
På sikkerhedssiden byder Rexton på 4 airbags og ESP som standard. De første modeller, der kom til landet har dog ikke ESP. Som kompensation for dette, fik man en række andet ekstraudstyr i sin Rexton, hvis man ville have den med det samme. Dette drejede sig blandt andet om andre fælge og en hækvinge.
Normal kørsel i Rexton foregår uden nogen problemer overhovedet. Motorerne gør det godt og gør ikke meget væsen af sig, med mindre man klasker pedalen i bund. Dette skal man dog passe på med i fugtigt vejr, da Rexton gerne vil smide bagenden. Et problem, som ESP gerne skulle fjerne senere.
Konklusion
Rexton er et rigtig godt alternativ til de store og dyre mærker på markedet. Specielt fordi en Mercedes med ”samme” motor og udstyrsmængde koster en kvart million mere end SsangYong modellen.
Om man vil vælge benzin eller diesel er en smagssag – men mon ikke at dieseludgaven på gule nummerplader, vil blive den mest solgte i Danmark. Man skal i hvert fald vide, at V6’erne er utrolig tørstig. Men, det skal samtidig også siges at den er meget lækker.