SsangYong er vendt tilbage til det danske marked efter at have været væk i en årrække. Nu har SsangYong indtroduceret en ny kompakt SUV. Modellen hedder LUVi, men bærer oprindelig navnet ”Tivoli”, som den af gode grunde ikke må have i Danmark. LUVi er frontfiguren i SsangYongs nye indtog på det danske marked, og den skal tage konkurrencen op med bl.a. Suzuki Vitara. Vi tester SsangYong LUVi 1,6 XDi.
LUVi er en lille bred SUV med meget voluminøse former. Fronten er lang og meget markant, mens bagenden har mere bløde former med en sporty bagspoiler med integreret LED-kørelys. Front og bagende er udstyret med store LED-lygter, hvor forlygterne har diodestrenge, der giver bilen et smagfuldt udtryk. Udstyrsvarianten hedder Free og det er den fuldt udstyrede mode, hvor bilen bl.a. har 17” fælge, fuldautomatisk klimaanlæg og bakkamera blandt udstyret. Generelt synes LUVi’s kabine flot, men ikke umiddelbart moderne. Funktionaliteten fejler bestemt ingenting, men det er mere valget af materialer, samt helhedsindtrykket af kabinen, der synes gammeldags. Især ”rummet” over handskerummet har en spøjs placering og materialet er glat - så hvis du opbevarer din telefon eller pung her, vil disse glide ud når bilen drejer. Opsætningen og placeringen af knapper forekommer mig ret speciel, men LUVi ligner ikke sine konkurrenter og af den grund alene er den ret unik - ja faktisk helt sin egen. Ydermere fungere alt i kabinen som det skal, og efter nogen tilvænning fandt jeg glæde ved LUVi. F.eks. kan sædevarmen blive utrolig varm, og jeg var meget overrasket over varmestyrken, men rent faktisk har varmen en nærmest masserende effekt på ryggen og det blev vendt til en positiv oplevelse. De fem sæder er yderst komfortable og har nydeligt design. Specielt de to forsæder giver god støtte i lænden og siderne, hvilket fastholder din siddeposition, hvis du foretager et skarpt sving. Samtidig er benpladsen god og du kan sagtens tage afsted som en familie på fem personer uden at føle ubehag.
Styretøjets ”hårdhed” har tre indstillinger, komfort, normal og sport - så du har muligheden for at indstille styretøjet efter behov eller kørselsforhold, f.eks. sportsindstillingen til motorvejskørsel eller små landeveje.
LUVi har bagagerumsplads på hele 423 liter, så du har masser af plads at gøre med, og selv efter at have placeret fem sportstasker i bagagerummet, havde vi stadig plads til mere bagage. Desuden er kabinen også rig på opbevaringsplads med store lommer i dørene, kopholdere i centerkonsollen og et kæmpe handskerum - alt sammen meget praktisk. Dog, hvor der normalt på forsædernes bagside af er syet lommer til opbevaring, så er der i LUVi’s kabine i stedet elastikstropper, hvilket på igen måde har samme praktiske fordele som lommerne ville have.
Ssangyoung LUVi har en 4-cylinderet 1,6 liters dieselmotor med en maksimal ydelse på 115 hk og et drejningsmoment på 300 Nm. Vælger du benzinmotoren har du i stedet en ydelse på 128 hk. Vores testbil var forhjulstrukket, men LUVi kan også vælges i en firhjulstrukket model. Forhjulstrukket klarer dog opgaven godt og den 6 trins manuelle gearkasse går godt i spænd med motorens præstationer. Bilen kan trække en trailer med helt op til 1.500 kg med bremse og har ligeledes fine færdigheder på forskellige underlag. LUVi er yderst stabil under kørsel også ved de højere hastigheder på motorvejen, hvor den i femte og sjette gear har imponerende accelerationer, hvis du vil lave en overhaling.
Brændstoføkonomien siger på 23,3 km/l.
Ssangyoung LUVi er en ganske god bil og har en startpris fra 199.000,-. Men pga. udstyrspakken Free, havde vores testbil en slutpris på 269.995,-. LUVi skal vinde kunderne fra f.eks. Suzuki Vitara, hvilket er en stor opgave. Suzuki har godt fat i markedet med Vitara, der er en god og populær bil. Også prisen på Vitara starter på 192.000,-, hvor en fuldt udstyret model ender på 288.990,-. Prisen er lidt højere, men så får bl.a. også navigation, som LUVi ikke har, og så køre den 25,0 km/l, hvilket også er en anelse bedre en LUVi, trods 5 hk forskel. Vitara er desuden langt mere moderne i sit kabinedesign og har særdeles gode køreegenskaber, hvor du også har mulighed for at vælge automatgearkasse, hvis det er at foretrække. Om det er muligt at vinde kunderne fra Vitara til LUVi, ja det må tiden vise. Min fornemmelser siger mig dog, at der skal lidt mere til – for det er ikke nok at være lige så god – man skal helst være lidt bedre, hvis man vil stjæle en bid af markedet.
Specifikationer
Motortype | R4/16v |
Slagvolumen | 1.597 |
Antal HK | 115 |
Drejningsmoment (Nm) | 300 |
Drivende hjul | Forhjulstræk |
Antal gear | 6M |
Acc 0 til 100 km/t (sek.) | - |
Acc 0 til 100 km/t (sek.), målt | - |
CO2-emission (g/km) | 113 |
Bagagerumskapacitet (l) | 423 |
Drejningsmoment målt ved omdrejninger | 1.500 |
Forbrug (km/l), målt | 20,1 |
Forbrug EU-mix (km/l) | 23,3 |
HK målt ved Omdr. | 3.400 |
Tankkapacitet (l) | 47 |
Tophastighed (km/t) | 175 |