Isuzu D-Max lever et stille liv som et kvalitetsprodukt, kun få professionelle kender til. Men med den seneste udgave er sikkerheden blevet opgraderet, og bilen fortjener større anerkendelse. Bilen har dog stadig et overskyggende problem.

Ikke et ondt ord om skruemaskiner fra Ryobi eller Black & Decker, men du får ikke meget respekt på en byggeplads med dem. Når dagens dont udføres med skruemaskine i hånden, er kun det bedst godt nok. Og professionelle foretrækker et mærke Hilti - sådan et mærke du ikke lige finder i Bauhaus.

Cowboyen er blevet vegetar – Ford F-150 Lightning

Sådan er det også med Isuzu D-Max. Den er nok pickuppernes svar på en Hilti skruemaskine. Ikke smart, ikke fancy, men kvalitet til professionelle.

Men mens de tidligere generationer af D-Max har været noget spartanske og med en kabine dækket i skrækkelig hård plast, så er den seneste generation blevet noget mere indbydende. Vi tester topmodellen D-Max Crew Exclusive, som stiller med sæder i kunstlæder og 8-vejs el-justering, automatisk op- og nedblænding af lyset, nøglefri betjening, ni tommers skærm med blandt andet Apple Carplay. Der er stadig masser af hård plast, men det er et helt andet kontor i dag, og nu kan selv rattet justeres både frem/tilbage og op/ned.

Sikkerheden i top

Det bedste ved kabinen er ikke alle de ting, der gør tilværelsen sødere, men derimod mere sikker. Her har Isuzu virkelig flyttet sig, og det er flot, for traditionelt har det været svært at få bilproducenterne til at prioritere sikkerheden i varebiler. Ligesom i personbiler får du otte airbags, automatisk nødbremse, automatpilot med vognbaneassistent (selvom den ikke er fantastisk), skiltegenkendelse og blindvinkel-alarm.

Problemet

Udover at have et ry for at bygge biler, der måske er endnu mere solide end den mægtige Toyota Hilux, så tilbyder Isuzu og en fem års garanti/100.000 kilometer, som er noget bedre end Fords sølle to års garanti. Men nu kan vi ikke snakke udenom længere. Isuzu D-Max har ét alvorligt problem i forhold til konkurrenterne.

Isuzu D-Max Black Edition - Luksus på landet

Motoren er på bare 1,9 liter og har sølle 163 hestekræfter og 360 Nm ved 2.000 o/min. Selvom Ford også er gået ned i motorstørrelse i Ranger, så leverer deres 2-liters diesel mellem 130, 170 og 213 heste, og den mindste version er kun godkendt til at trække 2.500 kilo, mens alle varianter af D-Max må trække hele 3.500 kilo.

Isuzu har valgt at downsize, fordi det så er nemmere at opfylde den seneste Euro6-norm. Men det svarer altså lidt til, at Hilti droppede deres 18 volts skruemaskine, og kun tilbød en 12 volts variant, mens konkurrenter som Derwalt og Makita stadig bruger 18 volt.

Trækdyret - Isuzu D-Max

Ting gik galt i løbet af testugen, så selvom der var linet en lækker Ifor Williams-trailer op og 2.400 kilo bil op, så kunne det ikke lykkes. Men allerede uden læs, virker motoren i D-Max overbebyrdet. Accelerationer er adstadige, men mindre du moser pedalen i bund, og så efterfølges det hele af masser af støj fra motoren, som jages op i omdrejninger, fordi den 6-trins automatgearkasse går et par gear ned. Det er ikke specielt overbevisende, og på vores pendling i Hovedstadsområdet ender forbruget på under 10 km/l.

Praktiske foranstaltninger

Testbilen må laste 995 kilo, og en af de ting, der kan glæde er, at bilen ikke er så høj som visse konkurrenter. Her kan det ellers hurtig blive en omgang crossfit at få ting ind og ud af ladet, men på D-Max er det relativt nemt at nå ind over ladsiden og ned i ladet.

Danmarks største pickup-test

Testbilen er udstyret med en ladindsats, som også dækker ladkanterne, hvilket er et must, hvis du ikke vil ridse og bule ladet med det samme. Til gengæld er lastøjerne, til at surre ting fast, ikke placeret i bunden, men på indersiden af ladsiderne. Det gør det svære at spænde ting fast i ladet. Jeg havde foretrukket, at øjerne sad i bunden i stedet.

Bedre til svenden end Mester

Skal du så købe Isuzu D-Max? Ja, hvis du er flådeoperator. De grundlæggende kvaliteter, som pålidelighed og sikkerhed, får du nemlig også i billigste version. Extended Cab Standard starter ved 264.900 kroner uden moms, mens billigste Toyota Hilux koster 10.000 kroner mere, og så er det kun en single cab.

Ford Ranger Stormtrak - rå udvendig blød indvendig

Skulle jeg vælge en bil til mig selv eller Mester, så ville jeg nok vælge Hilux med 2,8-liters motor, eller måske vente til Ford og Volkswagen kommer med deres nye Ranger og Amarok senere på året.