Nogle modefænomener kan være nok så smarte i tiden, men aparte på sigt, som fx dengang alle skulle have hængerøv i jeans – i den kategori finder vi designet med en SUV, der samtidig er coupé, som Audi Q4 e-tron Sportback. Modelunen kan dog ikke ødelægge indtrykket af en perfekt elbil. 

Tyst som et eksamenslokale glider vi på motorvejen i Audis nyeste kreation, en høj SUV, der med sin stærkt skrånende bagrude også er en coupé – dog med fire døre. Connaisseurer udi automobiler ville jo nok hævde at sådan en ægte coupé, kun skal have to døre - ordet stammer i øvrigt fra fransk carosse coupé, der betyder afskåret vogn.

Det sagt, er designet jo dumt, mest fordi coupéformen på en normal personbil giver en dejlig slank og lækker sportslig profil, men på en SUV, har det nærmest den modsatte effekt, hvor den runde form på den høje undervogn, får bilen til at minde om en gigantisk badebold.

Meningsløst design
Bortset fra det meningsløse design, minder Q4 e-tron Sportback ikke overraskende vældig meget om den normale Q4 e-tron – som den er bygget over. Udover den lille 35’er og 50-topmodellen, fås den også i en 40-version. Den har kun baghjulstræk, men en rækkevidde på 519 kilometer, mens topmodellen klarer 481 kilometer. De to motorer tager lidt mere juice. Ellers deler de to store batteri og ladeteknik, hvor der kan hældes 135 kW på det 77 kWh store batteri, mens 35’eren må nøjes med et 52 kWh-batteri og 110 kW-ladehastighed.

Brødredrab – vi kører den elektriske Q4 e-tron

Men det koster jo lidt at køre på første klasse. Grundmodellen 35 kan fås for en tikrone under 405.000 kroner, mens model 50 Quattro, som vi rejser i, fås fra 529.990 kroner, men fuldt udstyret som testbilen render den op i hele 653.749 kroner, og det er jo alligevel en slat.

For de penge får man blandt andet en teknologipakke til 32.750 kroner, hvor augmented reality head up display er en del af løsningen. Det er et system, hvor store pile på ruden peger den vej, du skal køre, når navigationen er på, og du får en streg bag de biler, den følger med autopiloten. Det fungerer dejligt, og vi kan kun anbefale det, hvis man alligevel har spenderbukserne på. I pakken er i øvrigt også LED-matrix-lygter og de obligatoriske LED-rulleblinklys.

Har du 300.000? Så har vi fem elbiler med plads til hele familien

I disse grønne tider må vi også nævne S-line interiørpakken til 27.320 kroner, hvor du bl.a. får sæder af genanvendte fibre, så du kan være lige en knivspids mere engel i din elbil.

I samme afdeling for dyre sager, finder vi de store alufælge på 21 tommer, der for en pris af 11.626 kroner lige hæver bilen over normalen – altså designmæssigt, for de klæder vognen ualmindelig lækkert, og det lader ovenikøbet til, at de store hjul på ingen måde går ud over komforten.

Den elektriske Q4 er nemlig umådelig sikker på fødderne, om det er grusveje, fartbump eller motorvej, så rider vognen som på blød finsk lakrids uden at blive nervøs. Sammen med det meget lave støjniveau, gør det Audi’en til en lækker rejsevogn, og den er markant bedre end sine søskende, VW ID.4 og Skoda Enyaq, som den deler teknik med.

Betjeningen er også til et 12-tal, der er tilpas mange knapper til det, man bruger mest, mens menusystemet er let at hitte rundt i – dog skal vognbaneskifteren slås fra, hver gang man starter, hvis man som os, syntes den er irriterende indgribende. Det er dog ekstraudstyr til 5.000 kroner, så det kan man jo bare lade være at bestille.

Kampen om fremtiden – er el bedre end brint?

Audi har et presense-system, hvor den forsøger at forudsige, hvad der sker på din tur. Fx når der er biler foran dig, og du slipper speederen, får du meget motorbremse, som her jo bliver til energi til batteriet, og når der er fri bane, så ruller den blot, uden motorbremse. Det er et system, som på papiret måske lyder irriterende, fordi man så aldrig kan forudse, hvordan bilen opfører sig, men i praksis rammer Audi altid plet – det føles rent faktisk som en hjælpende hånd, næsten som om autopiloten hele tiden er på. Igen er det med til at Audien føles utrolig letkørt.

Det er jo en elbil, så vi skal lige vende alle de der specielle elting. Lad os starte med vægten – den vejer på den gode side af 2,2 tons, og klarer kun 5.00 kilo indtil totalvægten. Der er ingen frunk, altså opbevaring foran, men bagagerummet sluger 535 liter, og har underrum til ledningen, men det gør så også at bagagerumsbunden er højt oppe. Har man brug for mere plads til fx at flytte sit flygel, kan den trække hele 1.200 kilo på krogen, ikke mindst på grund af sit firehjulstræk.

Den høje vægt opleves aldrig som en hæmsko, nok fordi model 50 Quattro skubber med 299 hestekræfter og har et moment fra nul på 460 Nm. Derfor kan den rulle fra 0-100 km/t på små 6,2 sekunder, hvilket er alt rigeligt til at den føles som den hurtigste knallert i lyskrydset.

Alt om Formula E – den elektriske kongeklasse der skal gøre din elbil bedre

Til gengæld er der ikke den store forskel i køreprogrammerne. Det er nærmest kun vandringen på speederen der ændrer sig. I programmet Effective skal man trykke speederen lidt længere ned, før der sker noget, end i programmet Dynamic.

Rækkevidden er som nævnt opgivet til 488 kilometer og opladning kan ske med 135 kW, og det er flot. I praksis prøvede vi kun at lade på en 50 kkWw-lader, hvor den fik 30 kW hældt på 40 minutter, så det passer jo meget godt. Men rækkevidden ved fuld tank var cirka 350 kilometer. Over en strækning på 215 kilometers blandet kørsel, brugte den 254 batterikilometer. Det er jo noget under det opgivne, men sådan er det med alle elbiler – det er altid teoretisk ret høje rækkevidder, man finder i specifikationsarkene.

Her er elbilerne med over 600 kilometer rækkevidde

En sidste ting. Man kunne måske være nervøs for at den skrånende bagrude på coupéformen tager plads fra bagsædets hovedhøjde, men stor er overraskelsen over, at håret end ikke stryger mod loftet, og der er skam også rigeligt plads til knæene. Så trods den dumme form, er det umådeligt svært sådan rigtigt at pege fingre af Audis mesterværk af en elbil.

Nå, ja, i parentes bemærket er der jo ingen, som siger du behøver tage den med coupéform, for den er jo ret beset lillebror-efternøleren til den normale Q4 e-tron, der har et helt normalt formet tag, men samme teknik – topmodellen er endda 25.000 kroner billigere.

 

Se alle elbiler til salg her

Brødredrab – vi kører den elektriske Q4 e-tron