Vi kan jo ikke rigtigt længere komme uden om, at diesel efterhånden er det foretrukne valg i mange biler – den lille bybil, pendlerbilen, den store luksuriøse SUV og den helt almindelige familiebil - men hvordan er det så med diesel i kombination med sport. I Le Mans går det jo fremragende for bilerne, der har diesel i tanken, men er det sammen tilfældet for en diesel GTI?
Vi har tidligere testet Seat Leon i deres FR-version med 200 benzin hestekræfter, og der havde vi næsten udelukkende roser til bilen, motoren og køreegenskaber, så umiddelbart burde FR TDI også score mange point.
Forskellen
De eneste forskelle mellem de to modeller er motoren og prisen, ellers er udstyret det samme. Prisen kan vi hurtigt klare: FR TDI er 10.000 kr. dyrere end den tilsvarende benzinmodel.
Antallet af hk er lidt mindre i TDI udgaven, som ”kun” yder 170 hk i modsætning til TSI modellens 200 hk. Dette betyder selvfølgelig, at præstationerne ikke er helt så skrappe som med 200 benzin hk. 0-100 km/t klares på 8,2 sek. (7,3 sek. for FSI) og tophastigheden er på 214 km/t (229 km/t for FSI).
TDI motorens største force er det meget større drejningsmoment på 350 Nm. ved blot 1.800 o/min.. Her kan FSI motoren ikke følge med, med sine 280 Nm.. Det store moment betyder enorme kræfter ved lave omdrejninger og i de høje gear. Så på motorvejen trykkes pedalen bare i bund, uden at man behøver at skulle tænke over at geare ned.
Ligesom hos diesel Le Mans racerne er fordelen ved at køre på diesel også et markant lavere forbrug, så man ikke så tit skal i pit. De officielle tal lover et forbrug på 16,7 km pr. liter diesel, mens FSI'en skulle kunne klare 12,7 km/l. Helt så pæne tal er svære at opnå i det virkelig liv, især når man køre GTI, der uundgåeligt får lidt ekstra gas. Men på trods af en hård behandling klarede FR TDI 13,3 km/l.
FR modellerne generelt
FR modellerne er helt klart gejlet godt og grundigt op til sjov og spas – både udseendemæssigt, men også mht. køreegenskaberne.
Som "standard familiebil" er SEAT Leon lækker, men med sænket undervogn, 17” alufælge og sportsskørter så er Leon virkelig fræk og aggressiv. Den sænkede, men også meget hårde undervogn, giver sublime køreegenskaber, men samtidig skal man være forberedt på, at blive rystet godt igennem på de ujævne danske veje.
Indendøre er FR moden også trådt i karakter, men den falder ikke helt i min smag. Den kantede gearknop og rattet kunne være langt mere indbydende med et andet design. Ligesom et bedre materialevalg ville give et bedre kvalitetsindtryk.
Men skal dog lede længe efter nogle bedre sportssæder end dem i Leon – de er bare perfekte, og man føler sig utroligt godt tilpas og nærværende med bilen, da selve kabinen føles kompakt.
Diesel eller benzin
Vi har efterhånden haft nogle diesel GTI’er til test, og selvom Le Mans dieselbilerne vinder på racerbanen, så jeg er altså ikke endnu helt overbevist, når det gælder GTI'en til brug i hverdagen.
Seat Leon FR er en rigtig lækker bil, men TDI udgaven giver altså ikke fordele nok til, at skulle vælge den frem for FSI udgaven. Fornøjelsen ved at lade motoren trække ud til det røde felt, eller at køre med vinduerne nede og trille stille igennem byen finder man (endnu) ikke hos en diesel GTI. At FSI modellen er 10.000 kr. billigere, og har verdens bedste motor gør ikke beslutningen svær.