Seat Ibiza er en populær bil i Danmark, hvilket er ganske forståeligt, når man kigger på den seneste version. Du får nemlig et smart design og masser af udstyr til meget fornuftige penge. Vi tester denne 1,0 liters TSI med 110 hk. Motoren er 3-cylindret og har et maksimalt drejningsmoment på 200 Nm ved 2.000 o/min.
Ibiza sælger godt i Danmark – og det gør den fordi, danskerne godt kan lide smart design og masser af udstyr til billige penge. Når man så samtidig har et moderselskab, der hedder VW, ja så føler man som forbruger, at kvaliteten nok heller ikke er helt værst. Og det er den heller ikke.
Seat Ibiza ser bedre ud end en Polo og kører ligeså godt. Vores testbil er leveret i farven Velvet, hvilket er et utrolig godt valg. Specielt hvis du vælger Velvet eksteriør og interiørpakke med, så bl.a. fælge, sæder og luftdyser matcher bilens lak. Det ser rigtig godt ud og er absolut de ekstra penge værd. Seat modeller har mange gange en tendens til at virke meget sort i sort, når det drejer sig om kabinen. Men, det sørger Velvet detaljerne for ikke sker.
Motoren yder som sagt 110 hk. Det virker umiddelbart mere end rigeligt til den forholdsvis lette bil – men på forunderlig vis så virker bilen ikke hurtig. 0-100 km/t er overstået på 9,2 sekunder. Rent køreteknisk er Ibiza til gengæld rigtig godt med. Den kører mere dynamisk end VW Polo, men er dog ikke så skarp som Ford Fiesta.
Pladsmæssigt er Ibiza rigtig godt med, dens størrelse taget i betragtning. Ønsker du mere plads, så fås modellen også som stationcar kaldet ST.
Vores Ibiza er udstyret med Full-link, hvilket er et system til Seat mediecenter, hvor du nærmest spejler din mobiltelefon over på bilens touch screen. Systemet er kompatibelt med Apple CarPlay og senere på året Android Auto. Det fungerer glimrende, og har du bare den mindste interesse i teknik, så er det et must til bilen.
Ibiza fås fra 120.000,-. Ønsker du den 1,0 liters TSI motor med 110 hk, så er startprisen 153.000,-. Med ekstraudstyr i form af Velvet metallak, LED-lys, Full-link og 16” alufælge, så ender prisen på 199.000,-.
Alt i alt er Ibiza et godt bud på en bil til den lille familie med begrænsede midler. Kvaliteten er rigtig god for klassen, og du får oveni hatten en bil, som har nogle glimrende køreegenskaber. Ønsker du en direkte sammenligning med f.eks. VW Polo, så må det blive Polo 1,2 TSI med 110 hk (den 1,0 liters fås ikke til Polo med 110 hk). Her er merprisen for Poloen hele 60.000,-. Vælger du den 1,0 liters Polo med 95 hk, så er merprisen 21.000,-. Ibiza har givetvis ikke samme gensalgsværdi, som Polo har – men, hvem tænker på det, når man står og køber ny bil, der gerne skulle være familiens foretrukne de næste 4-5 år eller mere.
Samlet set er Seat Ibiza et super godt køb i en meget populær klasse.
Specifikationer
Motortype | R3/12v |
Slagvolumen | 998 |
Antal HK | 110 |
Drejningsmoment (Nm) | 200 |
Drivende hjul | Forhjulstræk |
Antal gear | 6M |
Acc 0 til 100 km/t (sek.) | 9,2 |
Acc 0 til 100 km/t (sek.), målt | - |
CO2-emission (g/km) | 99 |
Bagagerumskapacitet (l) | - |
Drejningsmoment målt ved omdrejninger | 2.000 |
Forbrug (km/l), målt | 19,0 |
Forbrug EU-mix (km/l) | 23,3 |
HK målt ved Omdr. | - |
Pris (inkl. udstyr) | 199.190 |
Tophastighed (km/t) | 197 |