Sikkerhedsmæssigt byder Rover på lamineret frontrude. Sidekollisions-bjælker i døre. Justerbare nakkestøtter på fører- og passagersæde samt bagsæde. Højdejusterbare rulleseler ved forsæder med selestrammere. Højtmonteret bremselygte. 3-punkts rulleseler ved for- og bagsæder. Selekraftbegrænsere ved forsæder. Selestrammere ved forsæder og airbag i fører- og passagerside samt side airbags.
Med næsten 480 cm i længden, er Rover 75 ikke en lille bil. Men, trods sin størrelse, føles den nem og ligetil at køre. Man skal bare huske, at Rover 75 1.8 ikke er bygget til race, men til cruise. Og det gør den særdeles godt.
Kvaliteten af materialerne i kabinen er god og man mærker straks Rover nostalgien brede sig, når man kigger på den imiterede træ og det lyse interiør. Flot og dejligt at opholde sig i.
Har man hang til engelske biler, er Rover 1.8 en ganske glimrende løsning. Prisen på 325.000,- kroner for den billigste model, er dog lige i overkanten.