Ligesom Rover 25 er en videre udvikling af Rover 200, er Rover 45 en videre udvikling af Rover 400. Man må dog sige at Rover ikke har gjort sig de store anstrengelser for at forvandle Roveren til en 45.
Designmæssigt er det helt tydeligt at Rover 45 er en engelsk bil, hvor det klassiske og elegancen dominerer det ydre så som det indre.
Interiøret bærer præg af at have nogle år på bagen. Der fx mange samlinger og airbag’en i passager siden er ikke specielt godt skjult. Men ellers er der ikke det store at udsætte på kabinen. Sæderne er tilpas store og bløde, og giver den nødvendige støtte.
På bagsædet sædet er hovedhøjden ikke overvældende og det kan også knibe med benpladsen, hvis man er over 1.80.
Udstyrsmæssigt byder Rover 45 ikke på noget ekstra ordinært; el-spejle, el-ruder og centrallås er selvfølgelig standard. Men A/C som er ved at være standard i flere og flere mellemklasse biler findes ikke her.
Man må jo efterhånden sige at 4 airbags er standard i næsten alle biler, og i de nyeste konstruktioner fx Peugoet 307 og Renault Laguna er 6 airbags standard. Rover 45 har kun 2 airbags, så her kan Rover 45 slet ikke følge konkurrenterne trop.
Rover 45’s alder skinner også i gennem i bagagerummet. Bagagerums klappen er hængslet med de gammeldags kuffertknusere og selve fjedre mekanismen til klappen er lavet så simpel og billig, at klappen ikke kan holde sig åben, når bilen holder på en lille stigning. Rummet er ellers regulært, dybt og rummer 3xx liter.
Motormæssigt er bilen udstyret med en 1.8 l 16v DOHC motor der yder 117 Hk v. 5500 o/m og et moment på 160 Nm ved 2750 o/m. Motoren passer fint til bilen, hvis man snakker om der kræfter nok, men lydniveauet og gangkulturen passer slet ikke til bilen. Det er synd, da det trækker meget ned i det generelle indtryk af bilen. Benzin økonomien er god; idet EU-gennemsnittet lover 14,5 km/l og vi nåede 14 km/l
Selvom man kunne forvente at en "klassisk engelsk bil" havde kedelige køreegenskaber er det ikke tilfældet med Rover. Både dækmontering (185/55) og fast affjedring er medvirkende til sikre og sportslige køreegenskaber både på en lille landevej og på motorvejen. I byen virker servostyringen noget tung, så man skal have godt fat i rattet, hvis man skal køre gennem sving og omkring hjørner, imens man skifter gear.
I Rover 45 får man en bil der udseendesmæssigt lever op til det eksklusive, klassiske engelske look som teknisk set halter noget efter konkurrenterne.