Der er fuld knald på priskrigen i klassen for de mindste biler. Ford, Citroën, Peugeot, KIA, Chevrolet, Fiat, VW… Ja, de er alle med, når det gælder om at “underbyde” hinanden på deres mindste bilmodel. Derfor kan danskerne p.t. få en spritny bil for mindre en 70.000,-, hvilket er helt utroligt, når man tager vores afgiftssystem i betragtning. Renault er i forvejen kendt for at smide priserne helt i bund, og stryger samtidig med rekordfart op ad salgslisterne herhjemme – specielt nu, hvor deres nye designlinje er ved at sprede sig til hele produktporteføljen. Samtidig lider Renault ikke under samme kritiske røster, når det drejer sig om kvalitet, som franske biler ellers har tendens til.

Renaults mindste hedder Twingo, og har været på markedet længe. Men, modellen har aldrig set så godt ud, som den gør nu. Den adskiller sig med et mere vovet design, som flere af konkurrenterne absolut ikke kan prale af. Twingo er absolut en af de mest sporty modeller i sin klasse, baseret på udseendet alene. Specielt den aggressive front med de markante lygter ser rigtig godt ud.

Motorvalg
Kan du lide udseendet på Twingo og overvejer et køb, så skal du beslutte om du vil køre benzin eller diesel. Benzinmotoren er på 1,2 liter, har 16 ventiler og en maksimal ydelse på 75 hk. Renault lover et gennemsnit på 22,2 km/l, hvilket må siges at være yderst acceptabelt. Er du mere til diesel, og vil du gerne have lidt flere kilometer ud af hver liter brøndstof, så skal du have fat i denne 1,5 liters dCi med 75 hk og et maksimalt drejningsmoment på 180 Nm. Her lover Renault hele 29,4 km/l i gennemsnit – et tal der burde være opnåeligt, da vi i testperioden nåede 25,1 km/l ved lettere sportslig kørsel.

Motoren springer livligt i gang og støjer ikke mere end tilsvarende modeller fra konkurrenterne. De 75 hk gør Twingo til en kvik dame, og acceleration i byer og på landevej går rigtig stærkt. Selv på motorvejen føler du på intet tidspunkt, at du mangler kræfter. Det eneste der mangler her, er en et sjette gear og en bedre isolering af bl.a. hjulkasserne. Regner det en smule, eller er der sne på vejen, kan du høre vand og sjap suse rundt i hjulkasserne. Det er ikke voldsomt, men skal du bruge Twingo som pendlerbil, vil du nok finde det irriterende på de våde og kolde dage.

Udstyr
Twingo fås kun i én udstyrsversion, nemlig Authentique. Bilen er fyldt med udstyrsdetaljer, som vi normalt kun ser i større og dyrere biler. Her tænkes bl.a. på cruise control, el-betjente ruder, fjernbetjent centrallås, tonede ruder bagi, radio med bluetooth og meget mere. Du skal dog være hurtig, hvis du ønsker alt dette udstyr. Renault har nemlig valgt, at flere af tingene bortfalder som standardudstyr, herunder cruise control, som jo ellers er rart at have i en pendlerbil.

På vejen
Twingo er slet ikke et dårligt bekendtskab på vejene. Den reagerer glimrende på dit mindste vink, og speederresponsen er der med det samme. Køreoplevelsen er rigtig fin, med undtagelse af en meget lyt kabine. Du har ikke samme ”sporty feel”, som du har i en Ford Ka – men hvem har det. Bag rattet sidder du glimrende og Twingo føles betydeligt større end den er. Ved bagsæderne er pladsen acceptabel, bilens størrelse taget i betragtning. En fem dørs version ville dog åbne op for en helt ny række af potentielle kunder, da det kan være lidt af en prøvelse at fastspænde et barn i en barnestol via passagerdøren. Der er plads til 165 liter i bagagerummet, hvilket er 26 liter mere end f.eks. Citroën C1.

Kampagne
Renault er som sagt meget aggressiv på deres prissætning. Normalt koster en Twingo 1,5 dCi Authentique 121.900,-. Men Renault kører med en kampagnepris på kun 104.900,-. Vil du hellere have den 1,2 liters benzinversion, så har Renault sat prisen ned fra 102.900,- til blot 74.900,-. Altså en spritny og veludstyret bil for under 75.000,-.

Alt i alt
Har du brug for en lille bil, der kører langt på literen, ser godt ud og har et højt udstyrsniveau, så vil det være fjollet ikke at kigge forbi din Renault forhandler, inden du beslutter dig. Twingo er et rigtig godt køb, med en rigtig fin motor.