Denne gang var testbilen en Renault Trafic i dobbelt længde og enkelt højde udstyret med en 115 hk dCi dieselmotor. Men selv om jeg har kørt en kassevogn af samme type, men fra en anden udbyder så er interessen ikke mindre, for erfaringen bliver genopfrisket og uddybet.

Renault er Europas største varebil leverandør med en stor portefølje af samarbejdspartnere. Var det ikke for navnetrækket er det i praksis umuligt at se forskel på Renault Trafic, Nissan Primastar og Opel Vivaro. Det er positivt; for når tre udbydere vil lægge navn til produktet, så er konstruktionen gennemtestet og markedsunderlaget enormt. Postulatet testede vi med et tælleapparat og en times ophold på Nørrebros Runddel en sen eftermiddag. Det blev til 67 observationer baseret på den karakteristiske udformning af førerkabinens top. Det er faktisk imponerende og brugerne omfatter alt fra elevatorinstallatører, malere, snedkere, El- og VVS-folket.

Opbygningen
Renault Trafic serien dækker området fra 5 til 8,4 kubikmeter og leveres i fire kombinationer i form af to længer (4,78 m / 5,18 m) og to højder (1,96 m / 2,46 m). Alle versioner leveres med en 6-trins gearkasse. I dCi (Common Rail) versionen kan der vælges mellem en 2,0 eller 2,5 liters turboudgave, dækkende området fra 90 til 145 hk.

Affjedringen for og bag er traditionelt opbygget, og er udstyret med ventilerede skivebremser på alle fire hjul. Renault Trafic er, som standard, udstyret med ABS og EBD, startspærre og servostyring samt automatisk dørlåsning ved kørsel..
Som ekstraudstyr blev testbilen blandt andet leveret med automatisk regnsensor, ratbetjent radio med CD afspiller, 16” alufælge, El-spejle samt nøgle med treknap betjening.

Førerhuset
Brede døre giver en dejlig nem adgang til førerhuset, og chaufførsædet kan indstilles efter alle kunstens regler. Et velproportioneret rat, en god placering af gearskiftet samt alle standardbetjeninger, kombineret med store læsbare instrumenter giver et meget positivt indtryk.

Instrumentpanelet er udformet i bløde runde former, og er nemt at gøre rent. Men fralægningspladsen er simpelthen for dårlig. Designeren har glemt de krav der stilles til den moderne erhvervschaufførs behov for ”kontorplads”. Testbilens handskerum var dog udstyret med en holder til et par briller. For nogle en ubetydelig finesse, men den er faktisk ganske praktisk, for så undgår man fornemmelsen af campbole billard, hvis brillerne placeres på instrumentbrædtes hyldearrangement.

Passagersædet er designet til to personer og udformet som en bænk, men gearskiftet er pladsmæssigt lidt af en udfordring for personen der sidder i midten. Sidespejlene, med fast monterede panoramaspejle i nederste del, er en anden udfordring.  Der er en naturlig grænse for, hvor langt chaufførsædet kan skubbes bagud. For høje personer er løsningen derefter at hæve sædet, for at opnå den bedste kørestilling, men det gør i praksis panoramaspejlene uanvendelige for personer over 185 cm.

Kørerkomfort
Renault Trafic er en dejlig vogn at køre rundt i. Den er nem at manøvrere og kombinationen af dCi motoren og den 6-trins gearkasse kan næppe gøres bedre, hvilket bekræftes i den obligatoriske øvelse: ”Jeg kan accelerere hurtigere en dig!”. Det høje drejningsmoment ved lave omdrejninger, samt et præcist gearskifte, er naturligvis en del af forklaringen,

Støjniveauet i førerhuset er meget lavt, hvilket giver en afstresset køreoplevelse også ved motorvejshastigheder på 110-130 km/t, og det er her hvor den medleverede ratbetjente radio/CD afspiller skaber glæde.

Maskinrummet
Testbilen blev leveret med en 4-cylinderet 115 hk 2,0 liters dCi dieselmotor og en 6-trins gearkasse. Det maksimale drejningsmoment er 290 Nm ved 1.600 o/min og den fulde motorydelse på 115 hk opnås ved 3.500 o/min. Motoren er meget støjsvag og brændstofforbruget er oplyst til 12,7 km/liter

Kassen
Renault Trafic er som standard udført med bagdøre, der kan åbnes hele 180º, hvilket er et absolut ”must” ved palle håndtering med gaffeltruck..
Udstyret med fabriksmonteret væg- og gulvbeklædning i overfladebehandlet 6 mm krydsfiner, opnås en slidstærk løsning, der også er med til at sænke det overordnede støjniveau. Som belysning anvendes en enkelt loftmonteret 12V lampe.

Den lave læssehøjde på 54 cm, kombineret med en effektiv kassedybde, bredde samt højde på 167 x 125 x 138 cm gør Renault Trafic til et alsidigt værktøj til transport af standard byggeplader og materialer, der efterfølgende kan fastspændes ved brug af de 8 bøjlebeslag placeret i bunden af begge vognsider. 

Køreegenskaber
Renault Trafic 2,0 L2H1 med en venderadius på knapt 7 meter gør den nem at manøvrere og motor samt gearingen er perfekt afstemt.  En længde på 5,2 meter, bredden 2,2 meter og højden på knapt 2 meter, er en håndterbar størrelse i bytrafikken. Udsigtshøjden er tilstrækkelig til at se flere personbiler forud, og det er en stor hjælp i tæt bytrafik.

Konklusionen
Renault Trafic typen har stor udbredelse på det danske marked, og er som standard udstyret med mange gennemtænkte detaljer, der normalt regnes som ekstraudstyr. Den er nem at manøvrere og har et meget lavt støjniveau, hvilket i kombination med motorydelse samt et præcist gearskifte, gør den til en fornøjelse at køre.

At førerhuset betegnes som personbilsagtig er korrekt, men der er i praksis for lidt fralægningsplads til papirer etc.
Alligevel er modelprogrammet, der dækker en kassevolumen fra 5 til 8,4 kubikmeter, en nyttelast på 1.200 kg samt en fornuftig driftsøkonomi, absolut et bekendtskab værd.

Af Jørgen H. Altmann