Da første version af Evoque kom lignede det lidt en neglesalons firmabil, men nu er den kommet i en ny og mere maskulin udgave, så den nu også tiltaler begge køn. Den kører endda fremragende og forkæler dig i luksus, men er slet ikke så dyr, som man skulle tro.

Ranger Rover Evoque er lidt af et modefænomen, en smart SUV, der henter ægte offroad-dyder fra ophavets slægt, Range Rover. Første version, der kom i 2011, var ret meget en smart designerbil, en kompakt luksus-SUV, som Jaguar Land Rover var lidt alene om, men vognen bed sig fast i markedet, har solgt 772.000 stykker og nu er anden generation klar. Den ligner nu noget, man kan tage seriøst, og ikke blot et midlertidigt modefænomen.

Den stærkt skrånende taglinje og omvendt stigende hoftelinje får den til at se vældig kompakt og solid ud, og de megastore fælge på 21 tommer, som er ekstraudstyr til 4.700 kroner, kan Evoque rent faktisk bære, uden at det ser påtaget ud. Desværre ødelægger lavprofildækkene den ellers silkebløde og lækre undervogn, som indstiller sig efter vejen og hedder Adaptive Dynamics, som er et stykke ekstraudstyr til 18.300 kroner. Ujævnheder slår hårdt igennem, men dækstøj er aldrig generende, og det er vindstøj heller ikke. Den er præcis så tyst, som man forventer i denne klasse, også i dieselversionen, som vi tester.

Til den vilde storbyjungle – Land Rover Discovery Sport er bedre end nogensinde

Resten af designet er også lækkert med smalle LED-forlygter og skjulte dørgreb, der kommer ud, når du har brug for dem, samt detaljer i børstet krom. Ingen tvivl om, at der er lidt dametaske over den stadigvæk, men Land Rover har ramt et pynteniveau, hvor det ikke bliver pinligt.

Den lille forskrækkelse
Lædersæder er standard i alle versioner. Sæderne støtter ganske fint. Kun er det lidt skørt, at dit knæ ryger i dørens knapper til sædeindstilling ved højresving, så dit sæde begynder at køre, og det giver en lille forskrækkelse hver gang. Men det kommer jo an på, hvilken indstilling sædet er i, og hvor lang du er. Rattet føles lidt anderledes, end du er vant til i de her forhøjede familiegryder. Det er stort og sidder højt oppe. Uanset, er det let at finde en god kørestilling, og man bliver ikke træt i numsen på længere indkøbstogter.

Har du dårlig samvittighed over, at du sidder på huden af en ko, kan du få et økologisk interiør af plantedele og genbrugsplast – det koster så 12.500 kroner ekstra.

Vi kører Europas bedste bil – Volvo XC40

Bliver vi i det grønne, så er alle versioner såkaldte mildhybrider, hvor en lille elmotor og et batteri på 48 volt opsamler bremseenergi og hjælper med kørsel under 17 km/t, hvor motoren slukkes. Desværre medfører det en ujævn og plukkende bremsning ved lav fart.

Bortset fra det, mærker eller hører man ikke meget til drivlinjen, som her er en 2,0-liters 180 hestes dieselhakker, bredt ud over en ni-trins automatgearkasse. Det er i øvrigt mindste drivlinje, målt på hestekræfter, og sådan en kan du samle op for 567.000 kroner, hvilket ikke er så slemt, når man tænker på, hvor lækkert det hele spiller og ser ud. Du føler aldrig det er en modedesigners løse håndled ude foran, for den trækker godt med sine maksimale 430 Nm ved 1.750 omdrejninger.

 

Spejlets film noir
The handshake, som briterne kalder startrutinen, hvor bilen siger goddag til sin fører, inkluderer, at øverste skærm vipper hen mod dig og gardinet til glaspanoramataget kører tilbage. Himmelglasset er standard i First Edition, men koster ellers 28.200 kroner.

Bedre end en SUV? Audi A6 Allroad er bilernes svar på en schweizerkniv

I kabinen forkæles du også med en skærm ved klimaanlægget, hvor drejeknapper er en integreret del, og det ser bare lækkert ud. Bag skærmen, er der et nærmest hemmeligt rum, hvor du kan gemme og glemme din mobil eller en håndtaske. Instrumenteringen er digital, og vælger du sportsprogrammet bliver det hele rødt – kabinelyset ved gulv og døre inklusive.

Vi bliver også nødt til at nævne en himmelsk detalje, der får nørdens mundvand til at løbe over.

Mors drøm – Mercedes GLB

Der er bakspejlsvideo - så fedt! Det betyder, at du kan se bagud via et kamera i tagantennen og så er det jo ligegyldigt, om der sidder tre voksne på bagsædet, som ellers ville have spærret for udsynet i dit bakspejl. Kameraet har vidvinkel, så du ser mere end i et normalt spejl, og derudover kan alle andre i kabinen følge med i trafikken bagud. Det er jo en skærm. Ved aftentiden er det decideret lækkert at se trafikkens lys fra biler, neonreklamer og kryds. Det minder om en film noir, der er så stemningsfuld, at man får lyst til at vende bilen og bakke hjem.

Alt er godt
Eneste anke, er, at man jo kigger på spejlet, og ikke igennem spejlet som normalt og det kræver at dine øjne laver et fokusskift – men ikke alle er jo i stand til at se nært og langt med kort varsel, og for nogle vil det være irriterende. I øvrigt er det ikke unikt for Land Rover, Fx har Toyota RAV4 også teknikken. I Evoque First Edition følger det med i pakken, men koster ellers 8000 kroner, så prøv det lige, før du åbner pungen.

Det nye smykkeskrin – Range Rover Evoque er tilbage

En anden anke, men til en anden skærm, må vi også nævne: Nederste skærm i midterkonsollen er lige lys nok, når du kører på en mørk landevej, og det virker forstyrrende. Vi fandt ikke ud af, hvordan man slukker den.

I forhold til version ét, har to’eren en længere akselafstand, som giver 20 millimeter mere knæplads på bagsædet, og en gennemsnitsperson kan fint finde plads også til hovedet, trods den skrånende taglinje. Bagagepladsen er øget med ti procent til 591 liter, og er blevet bredere. Pladsen kan øges til 1.383 liter, når bagsæder vippes, hvilket kan ske i de fleksible 40:20:40.

Land Rover Defender – to tons dynamik

Alt i alt overrasker Evoque ved at kunne bakke det friske og moderne design op med præcis så lækre køreegenskaber, som designet lover. Den er smart og har rent faktisk noget at have det i. Vi har endda ikke nævnt, at den har firehjulstræk og en vadedybde på 60 centimeter, så hvis man nogensinde fik brug for at forlade den trygge asfalt, kan man også det. Man får jo også lov at betale for det, men det er jo dyrt at køre på første klasse.

Sandkongen - Jeep Compass