Mange siger, at Boxster var bilen, der reddede Porsche, da den blev introduceret i 1996. Salget gik ikke super godt og Porsche havde brug for en bil, der kunne nu ud til en langt større målgruppe. Det fik de med Boxster og Porsche har som brand aldrig haft det bedre. Seneste skud på stammen er strammet op på alle leder og kanter, og så ser den tæske godt ud. Vi tester den nye Porsche 718 Boxster S.
Designmæssigt lægger 718 Boxster sig meget tæt op ad den nye 911. Specielt bagenden har fået en ordentlig overhaling og fremstår nu langt mere aggressiv og futuristisk end tidligere. Det ser tæske godt ud! De centermonterede afgangsrør passer visuelt rigtig godt til den nye designstil, hvilket man også må sige om den lyd de laver. For selvom 718 har fået 4-cylindrede turbo boxer motorer, så lyder den formidabelt. Den har ikke samme bas, som den tidligere 6-cylindrede motor – men derimod en mere aggressiv og snerrende lyd.
Accelerationen er ligeledes imponerende. De 350 hk sender Boxster S forbi de 100 km/t på 4,4 sekunder og festen stopper først ved 285 km/t. Men, selvom accelerationen i de første par gear er imponerende, så er det den konstante acceleration hele vejen op til maks., der gang på gang forbløffer.
Køreegenskaberne i den forrige model var imponerende gode – derfor kan det undre en, hvor Porsche lige finder det ekstra, der gør bilen endnu bedre. Det er præcis det samme, som vi oplever med Porsche 911, som gang på gang bliver skarpere og skarpere.
718 Boxster er en centermotor sportsvogn. Motoren er placeret knap 30 cm bag føreren, hvilket er med til at give fornemmelsen af en endnu voldsommere acceleration. Kræfterne overføres direkte til bagakslen og takket være en perfekt vægtfordeling og et meget lavt tyngdepunkt med til at sikre køreegenskaber i verdensklasse.
Vores testbil er udstyret med PDK gearkasse, der leverer vanvittig hurtige gearskifte – både op og ned. Derudover var bilen udstyret med Sport Chrono pakke, hvor du via en kontakt på rattet kan vælge bilens opsætning. Her faldt vores valg konsekvent på Sport mode. Derudover var bilen udstyret med sportsundervogn, hvor frihøjden er reduceret med 20 mm, hvilket er med til at give endnu skarpere køreegenskaber.
718 Boxster S er udstyret med to bagagerum – et foran og et bagved. De er faktisk ganske rummelige og ønsker du at tage på en længere road trip eller en smuttur til det sydfranske, så er der rigelig plads til bagagen.
Boxster er roadster modellen i 718 serien. Modellen med fast tag hedder Cayman og leveres med nøjagtig samme motorer.
Prismæssigt starter 718 Boxster ved 995.000,- for den 300 hk Boxster. Vores testbil er en Boxster S med 350 hk, PDK gear og sport chrono pakke. Sammen med en række ekstraudstyr, der bl.a. tæller specialfarvet læderkabine, aktiv affjedring, avancerede LED lygter, navigation, sportssæder og klimaanlæg, så ender prisen på 1.680.000,-. Det er en hel del og meget tæt på en basisudstyret 911 Carrera. Det helt skøre er, at ud af de 1,68 millioner er de 987.000,- afgift til staten.
Porsche 718 Boxster S er en vidunderlig bil. Den har endelig nået det punkt, hvor den er helt sin egen og ikke blot en klon eller lillesøster til Porsche 911. Bilen har så meget at byde på, at man ikke kan undgå at smile, når man har siddet på rattet. Jeg er vild med Boxster S – den har alle de ting, som gøre en sportsvogn sjov. Alt lige fra udseende til lyd og køreegenskaber. Og det er lige præcis det, der gør den så interessant.
Specifikationer
Motortype | B4/16v |
Slagvolumen | 2.497 |
Antal HK | 350 |
Drejningsmoment (Nm) | 420 |
Drivende hjul | Baghjulstræk |
Antal gear | 7A |
Acc 0 til 100 km/t (sek.) | 4,4 |
Acc 0 til 100 km/t (sek.), målt | - |
CO2-emission (g/km) | 167 |
Bagagerumskapacitet (l) | - |
Drejningsmoment målt ved omdrejninger | 1.900 |
Forbrug EU-mix (km/l) | 14,5 |
Forbrug målt (km/l) | - |
HK målt ved Omdr. | 6.500 |
Tankkapacitet (l) | 64 |
Tophastighed (km/t) | 285 |