Kassevogne har i mange år været et overset emne i bilanmeldelser, men de faktiske forhold fortæller, at mere en 1.100 nyregistreringer blev foretaget, hver uge i 2006, og det vækker interesse. Derfor er der god grund til at beskæftige sig med kassevogne, der i dag er udstyret med faciliteter, som kan sammenlignes med de bedste personbiler på markedet.

Et andet, og måske lige så overraskende forhold er, at familier ofte vælger deres 2. køretøj i form af en kassevogn.  Om årsagen er behov for transport mellem sommerhuset, kolonihaven, blomsterkøb ved forårstid eller ønsket om en udvidet grænsehandel, skal være usagt, men Danmarks Statistik arbejder på en klarlægning af sagen.

En kassevogns opgaver kan være mangfoldige, og strækker sig lige fra at transportere stykgods til at fungere som et rullende værksted eller reservedelslager. Det stiller krav til fleksibilitet samt et fornuftigt tilbehørsprogram, der kan løfte vognen fra en standardversion til den ultimative løsning på opgaven.
Det hele skal indkapsles i køresikkerhed, manøvrerevne, samt en fornuftig investerings- og driftsøkonomi - ligesom der skal kunne arbejdes under alle vejrforhold i døgnets 24 timer.

Vi har testet Peugeot Boxer 2,2 HDi i en uge, der bød på stærk blæst, styrtregn, sne, frost, islag, skarp solskin og tusmørke. Det eneste vi manglede for at fuldende testen var en hedebølge, men det kunne DMI ikke hjælpe os med i januar.

Opbygningen
Peugeot Boxer tilbyder en serie af kassevogne dækkende området fra 8 til 17 kubikmeter og i 3 højder fra 2,25 til 2,76 cm. Der tilbydes to HDi motorstørrelser, en 100HK/5 gear og en 120HK/6 gear udgave. Grundkonceptet i designet er, at hæve chaufførens siddehøjde ved placering af motor og servicekomponenter under førerkabinens gulv. Det giver brugeren et godt overblik, kombineret med en forøget sikkerhed, når fronten herefter indrettes som en stødpude, hvis uheldet er ude. Adgangen til motorsektionen sker via frontklappen samt forskellige servicelemme i selve førerkabinens gulv.

Peugeot Boxer er et erhvervskøretøj. Det betyder, at bilen skal fungere under alle tænkelige arbejdsforhold og yde den størst mulige komfort for brugeren. Det kræver naturligvis en god tilpasningsevne til aktuelle ønsker, og netop et omfattende tilbehørsprogram giver mulighed for at skræddersy køretøjet til personlige behov og økonomi.

Basis designet er en vognbredde på lidt over 2 meter, en god kørekomfort og mange gennemtænkte detaljer, der allerede i standardversionen peger på en succes. Lad os starte med førerkabinen, der hurtigt fik kælenavnet ”Kontoret”.

Kontoret
Kontoret ligger på første sal. Det første, der bemærkes, er den knapt 2 meter brede kabine, der giver plads til tre personer af den danske håndværkertype. Havde der været lidt mere plads, var betegnelsen ”konferenceværelset” mere beskrivende.

Ført og fremmest er der kælet for chaufføren. De brede døre giver nem adgang til kabinen og sædet kan indstilles perfekt til den enkelte person. Rattet kan tilpasses i længderetningen og kombineret med dørens armstøtte og med det nedfældelige armlæn til højre for førersædet, giver det faktisk en fornemmelse af en kontorstol. Naturligvis med sædevarme som standard.

I loftet, over forruden, er der anbragt en gennemgående hylde med en enkelt skillevæg. Hylden kan anvendes til diverse mapper, papirer og bøger. En plads der hurtigt værdsættes i det daglige arbejde. En anden fiks detalje er en nedfældelig skrivepult med dokumentklemme, placeret midt på instrumentbordet. Er der brug for mere ”skrivebords plads”, kan midtersædets rygstykke fældes ned, og benyttes som et reelt arbejdsbord. Bruges ”arbejdsbordet” til f.eks. en PC eller lignende enheder, så er instrumentpanelet udstyret med et separat 12 Volt strømudtag der kan belastes med hele 180 Watt.

Udover det sædvanlige handskerum, samt fralægningsrum i dørene, er der ligeledes en aflåselig værdiboks ved instrumentbordets midterkonsol.

Kørekomfort
Et godt udsyn og et lavt støjniveau er en væsentlig del af god kørekomfort. Chaufførens udsigtspunkt 2 meter over vejplan, den store forrude og de to store sidespejle, giver et imponerende overblik i alle færdselssituationer. De separate panoramaspejle nederst i hvert sidespejl, sikrer at bestanden af cyklister opretholdes, når der køres i tæt bytrafik.

Et lille minus er, at sidevinduerne er opdelt umiddelbart foran spejlenes placering, hvilket i enkelte situationer kan reducere udsynet. At vinduerne ikke kan rulles helt ned har ingen betydning under normale forhold, men ved sne og kraftig dugdannelse virker det gamle trick med en hurtig ned-og oprulning ikke, men efterlader en ca. 7 cm bred kant placeret præcist i øjenhøjde.  Men naturligvis ikke mere end den obligatoriske klud og et effektivt ventilationsanlæg hurtigt kan klare. Og ventilationsanlægget er dimensioneret til forrudens og kabinens størrelse.

Testperioden bød, som sagt, på alt fra styrtregn til frostgrader, sne samt islag og man finder hurtigt ud af at værdsætte Peugeot Boxers standard forvarmesystem, bestående af et lille oliefyr, der kan tidsindstilles eller aktiveres direkte. Fyret forvarmer dieselmotorens kølevand. Resultatet er, at selv i 10 graders frost, starter arbejdsdagen med en lun kabine, opvarmet sæde og et velfungerende ventilationsanlæg, der kan tilpasses alle situationer. Det kan ikke beskrives, det skal opleves.

Udover standardinstrumenter i form af speedometer, brændstofmåler, omdrejningstæller, samt kølevandstemperaturmåler, findes diverse faste kontrollamper for dørlukning, sikkerhedsseler, olietryk, vand i brændstoffilteret m.m.  Et digitalt display viser variable informationer for bl.a. lygteindstilling og kilometertal, men displayets indbyggede Trip computer, der betjenes med en enkel knap placeret på viskerkontrolarmen, beregner både kørte kilometer, brændstofforbrug, tidsforbrug, gennemsnithastighed og forventede antal kilometer der kan køres på den resterende brændstofmængde.
Udover at det er miljøfanatikerens og logistikchefens yndlingsværktøj, så har denne funktion faktisk en opdragende virkning, hvor det bliver en sport at køre optimalt, relateret til tids- og brændstofforbrug.

Maskinrummet
Peugeot Boxer er i standard versionen udstyret med en 100 hk 2.2 liter HDi (High-pressure Direct injection) dieselmotor, men kan også leveres i en 120 hk udgave.
HDi konstruktionen er en højtydende støjsvag dieselmotor, der er fuld konkurrencedygtig med benzinmotoren. Den direkte brændstofindsprøjtning reducerer tabs- og støjniveauet relateret til konventionelle dieselmotorer. Den eksakte dosering af luft og brændstof giver en renere forbrænding, en 20 % bedre ydelse samt brændstoføkonomi, et lavere slid og dermed en længere levetid.
En dieselmotor anvender kompressionsvarmen til at antænde brændstoffet. Det er i praksis kun et spørgsmål om justering af indsprøjtnings tidspunkt og mængde. Sagt på en anden måde, HDi dieselmotoren er fremtidssikret, når der fremkommer billigere og mere miljørigtige alternativer til den sædvanlige dieselolie.
Allerede nu tillader Peugeot anvendelse af op til 30 % BioDiesel i tanken, uden at det påvirker garantien. Det Danske skattesystem sikrer dog, at den mulighed kun tilfalder dem syd for grænsen.

Brændstofforbruget er oplyst til et gennemsnit på 13,7 km/liter ved blandet kørsel. Vore egne målinger via Tripfunktionen viste et varierende forbrug mellem 16 og 13,8 km/liter ved henholdsvis by og landevejskørsel, samt varierende last.

Kassen
Testbilen var den mindste af Peugeot Boxer 2,2 HDi serien, og som det vil fremgå af målangivelserne, er adgangsbetingelserne optimeret i forhold til størrelsen.
Med en indvendig gulvlængde på 267 cm, en lasthøjden 166 cm, samt en max bredde på på 187 cm, tilbyder Peugeot Boxer et lastrum på ca. 8 kubikmeter. Gulvbredden mellem hjulkasserne er 142 cm, men det er rigelig plads til f.eks. en Europapalle, hvilket vi naturligvis afprøvede. (Findes der noget mere kedeligt end at køre med en tom kassevogn?)
Konstruktionen og det indvendige design byder på mange behagelige oplevelser. Først og fremmest en nem adgang til kassen. Læssehøjden er på kun 55 cm. Når bagdørene åbnes, tilbydes en nyttehøjde og bredde på henholdsvis 152 cm x 156 cm. Nyttehøjden og bredde på sidedøren er 148 cm og 107 cm. Altsammen noget, der gør det daglige arbejde nemmere.

Det næste der bemærkes er de 6 bøjlebeslag placeret i det profilerede gulvs periferi. Det giver mulighed for på enkel vis at centrere og fastspænde stykgods, så lasten ikke forskydes under kørsel. Bøjlerne kan lægges plant med gulvet, men kræver dog opmærksomhed når papemballerede genstande skubbes hen over gulvet. Gøres det ikke med omhu, opstår der dybe ridser i pappet.

Peugeot Boxer skal opfylde mange behov og anvendes til mange formål.
Sidevæggene er udstyret med en mængde af monterings muligheder til fastgørelse af gods, paneler, værktøjsreoler etc., hvilket gør det nemt at tilpasse bilen til personlige behov og det til en lav omkostning. 

Arbejdes der med natkørsel, finder man hurtig ud af, at den indbyggede loftbelysning ikke er tilstrækkelig. Problematikken har Peugeot løst ved at anbringe et 12 volt strømudtag i panelet ved højre bagdør, til f.eks. en håndholdt lampe. En rigtig god finesse, og naturligvis med en separat sikring, så bilen fortsat kan fungere, hvis uheldet skulle være ude.

Som standard leveres Peugeot Boxer med 90 graders bagdørs beslag. Til mere krævende opgaver omfatter ekstratilbehøret bagdørs beslag til henholdsvis 180 og 270 graders åbning.

Køreegenskaber
Peugeot Boxers meget lille venderadius, chaufførens høje placering, den præcis styring, kombineret med køretøjets relativt korte længde på knapt 5 meter, gør den velegnet til bykørsel.

Køres der i myldretrafikken, så har chaufføren et overblik, der rækker mange personbiler og lyskryds frem. Det giver en rolig afstresset kørsel og en bedre brændstoføkonomi. I samme situation værdsættes ventilationsanlæggets mulighed for recirkulering af kabineluften så inhalering af diverse udstødnings gasser forhindres.

Et lille minus er, at Peugeot Boxer har en bredde på lidt over 2 meter, hvilket gør det umuligt at se standard personbiler, der har placeret sig umiddelbart bag vognen når lastrummet er fyldt op.

HDi dieselmotoren støjer meget lidt, og der kan uden besvær føres lavmeldte samtaler under kørslen. Vindstøj indtræffer ved ca. 70 km/t. Ved 120 km/t stiger motorstøjen til samme niveau som vindstøjen, men uden at det er nødvendigt at hæve stemmen væsentligt.

For at teste motorkraft og manøvrerevne under last, lånte vi en palle med 600 kg papir og placerede herligheden mellem varerummets hjulkasser, samt fastgjorde lasten via gulvets bøjlebeslag. Måske ikke lige en placering efter bogen, men det gav en overbevisende kontrol af muligheden for at indstille kørelyset via instrumentbrættets elektronik, og vi kørte af sted med god samvittighed.
Den ekstra vægt og placering ændrede ikke køreegenskaberne væsentligt. Motoren skulle  yde lidt mere, men der var massere af trækkraft tilovers.

Konklusionen
Peugeot Boxer 2,2 HDi er et rigtigt godt og gennemtænkt arbejdsredskab, der allerede i standardversionen tilbyder gode køreegenskaber, arbejdsbetingelser, nem tilpasning og komfort. Afhængig af opgaven og behov, tilbydes et omfattende tilbehørsprogram, f.eks. opvarmede sidespejle, tyverialarm, bakkamera, ekstra airbags til eventuelle passagerer, kølerum til madpakken, fjernbetjent radio m.m.

Testbilen blev afprøvet under varierende vejrmæssige forhold, og de mange positive oplevelser giver en underlig uretfærdig følelse, når man er tvunget til at aflevere køretøjet tilbage.


Af Jørgen H. Altmann