Selvom næste alt fokus er rettet på de små mikro- og minibiler i disse tider, så er der én klasse, hvor bilproducenter virkelig ønsker at være førende – én klasse, hvor de ønsker at sætte standarden. Klassen er selvfølgelig Golf-klassen, som har sit navn efter VW’s bil af samme navn, som i rigtig mange år satte standarden for, hvad der var godt og hvad konkurrenterne skulle sigte mod. Tiderne ændrer sig, og selvom VW Golf stadig er blandt de absolut bedste, så har den fået skarp konkurrence fra stort set alle sider og er på ingen måde førende på alle punkter. En af de producenter, som meget gerne vil slå til Golfen er Peugeot – derfor har de lanceret deres nye 308’er.
Peugeot 308 er en helt ny bil. Den har intet at gøre med den udgåede model og det mærkes og ses. Allerede når du træder op ved siden af 308’eren, så kan du mærke kvalitetsløftet. Alene bilens udstråling fortæller, at Peugeots designere, men så sandelig også ingeniører, har løftet deres opgave ikke bare et men også to eller tre niveauer.
Rent designmæssigt har designerne hos Peugeot skabt nogle meget rene linjer, som på samme tid får bilen til at fremstå elegant men også langt mere robust og voluminøs. Det klæder bilen rigtig godt og vil med garanti falde i de flestes smag. Samtidig har man naturligvis integreret den nye Peugeot front, hvor både navn og løve står tydeligt frem.
Bag rattet er der virkelig sket store forandringer – og det allerede inden du starter motoren. Kabinen i Peugeot 308 er helt unik og har allerede vundet flere internationale priser. Peugeot er gået all in og har fjernet stort set alle (med undtagelse af 5, red.) knapper, så alle indstillinger af bilen foregår igennem en stor touch screen midt i instrumentpanelet. Systemet fungerer super godt og det tager ikke lang tid at vænne sig til at bruge det. Samtidig kan systemet tilpasses efter dine behov, så du nemt kan få tingene, som du bedst kan lide dem. Personligt kunne jeg godt have tænkt mig, at skærmen var vendt/drejet en smule mod bilens chauffør, da man i visse tilfælde skal læne sig lidt frem i sædet for at nå nogle af tasterne.
Nogle vil måske mene, at det er langt nemmere at dreje på en knap for at betjene f.eks. klimaanlægget, end at finde det på skærmen. Det kan de til dels have ret i. Men, efter ganske få dage sidder det hele i fingrene på dig – og så tror jeg egentlig du værdsætter designet mere end muligheden for en drejeknap.
Vi har testet den nye 308’er i to versionen. Den ene er den 1,6 liters diesel med 116 hk og den anden er den 1,6 liters benzin-version med 125 hk. Og lad os lige stoppe her et øjeblik. Det er nemlig værd at bide rigtig godt fat i disse to motorer, da de virkelig imponerer i en sådan grad, at man føler, at Peugeot har haft tryllestaven fremme. Dieselmotoren har en fin og blød gangkultur og imponerer med dit enorme overskud i mellemaccelerationerne. Benzinmotoren er nyudviklet og så utrolig smidig og blød – men samtidig også fuld af kraft. Der er tale om en af den slags motorer, hvor du bliver nødt til at bruge cruise control – ellers kommer du nemt til at køre for stærkt, alene fordi motoren er så tyst og fornemmelsen for fart så afdæmpet pga. bilens klippefaste placering på vejen. Jeg er meget imponeret af de to motorer og i særdeleshed den 1,6 liters benzinmotor.
Lige så imponeret er jeg dog ikke af gearskiftet. Personligt mener jeg, at det altid har været Peugeots akilleshæl. Og selvom det i 308’eren er blevet imponerende meget bedre, så føles overgangen i den 6-trins manuelle gearkasses lave gear ikke så lækker, som den kunne gøre. Så Peugeot, I er godt på vej med gearskiftet – det mangler bare lige det sidste før det sidder lige i skabet.
Bag rattet nyder man godt af kabinens kvalitet. Materialerne er gode og matcher det lækre design. Rattet følger Peugeot-trenden og er så lille, at du kigger over det og ikke igennem det for at se instrumenterne. Det fungerer og folk med hang til sport, vil nyde det lille rat.
Foran nyder man godt af den gode plads og sæderne er glimrende. Ved bagsædet er pladsen dog ikke imponerende, specielt ikke, hvis vi sammenligner med konkurrenterne. Her er flere af dem langt mere rummelige.
I bagagerummet er der plads til 470 liter, hvilket er betydeligt mere end i VW Golf. Her mærkes det tydeligt, hvem der vægter bagageplads over bagsædeplads.
Samlet set, så har Peugeot skabt en bil, der på fornemste vis er en super konkurrent til klassens grundlægger. På flere områder vil jeg sågar påstå, at Peugeot er foran. Foran er de også på prisen, hvor du f.eks. får en 308’er med den nævnte 1,6 liters benzinmotor på 125 hk og det mellemste (med fuldt tilstrækkelige, red.) udstyrsniveau Active for 255.000,-. En tilsvarende Golf koster 294.000,-.
Jeg er på ingen måde i tvivl om, at den nye Peugeot 308 bliver en succes. Spørgsmålet er bare, om bilen i virkeligheden er blevet så lækker rent optisk, at den skræmmer kernekunderne væk – altså børnefamilierne, der skal bruge et transportmiddel og ikke en fancy køremaskine. Jeg tror det ikke – og slet ikke når SW-modellen om ganske kort tid dukker op. Så tror jeg, at Peugeot kommer til at tage en ordentlig bid af Golf-kagen. Peugeot 308 er den bedste Peugeot til dato!