Nyt år, nye klassiske biler – her er listen med otte biler fra 1990, som bliver veteranbiler og dermed meget billigere at eje og forsikre. Vi dykker ned i historien i alt lige fra Renault Clio til Lamborghini Diablo.
Endnu et år går på hæld, og det mentale bredbånd er sandsynligvis fyldt op af julegaver, ferieplanlægning og indkøb af nytårskrudt, og inden du ved af det, skriver vi 2025. Men har du bare den mindste interesse for klassiske biler, så signalerer årsskiftet en hel perlerække af biler, som bliver klassificeret som veteranbiler. Og det er værd at klappe i hænderne, for når bilen runder 35 år, skal du kun betale en fjerdedel i vægtafgift, og typisk følger også billigere forsikringer – men husk, en veteranbil er kun til lejlighedsvis kørsel.
Køb fremtidens klassiker i dag og bliv måske rig
Så i anledning af årsskiftet griber vi chancen og går i arkiverne for at finde nogle af de fedeste – og værste biler fra 1990.
BMW 8-serie
BMW havde travlt i 1990 – to vigtige modeller blev introduceret; 3-serien E36 og luksuscruiseren 850i med den interne kode E31. Hvis du kan finde dig en 3-serie fra 1990, så er den formentlig rigtig mange penge værd, for produktionen startede reelt først i 1991, og derfor koncentrerer vi os om 8-serien. Udviklingen af bilen startede helt tilbage i 1981, og det endelige design blev allerede besluttet i 1985. Da modellen blev lanceret på Frankfurt-messen i september 1990, var det kun med den lækre og silkebløde fem-liters V12-motor og 300 hestekræfter. V8-versionen 840Ci blev først introduceret i 1993.
De gamle biler holder jubilæum – Retro-Revyen udkommer for femte gang
Honda NSX
Hondas første og eneste superbil var rettet direkte mod struben på Ferrari 348, så NSX skulle både være hurtigere og mere pålidelig end italieneren. Størstedelen af bilen var bygget i aluminium med en egenvægt under 1.400 kilo til følge. Motoren er i sig selv en historie værd. Selvfølgelig var den 3-liters V6’er udstyret med Hondas VTEC-system, men helt nyt og kun anvendt én gang før. Sammen med plejlstænger i titanium og et overkvadratisk design, var motoren ekstremt omdrejningsvillig for samtiden. Først ved 8.300 o/min løb motoren tør for omdrejninger, og de 274 hestekræfter var nok til at sende NSX til 100 km/t på 5,9 sekunder. F1-legenden Ayrton Senna var med til at finpudse køreegenskaberne. NSX står for øvrigt for New Sportscar Experimental.
Lamborghini Diablo
Det er svært at forestille sig, at der har været en bilmodel, der har hængt på flere drengeværelser end Lamborghini Diablo. Modellen tog over efter Countach, og en en af målene under udviklingen var, at den færdige bil skulle kunne køre over 315 km/t. Bilen og dens design er ikonisk som få – lav, bred og ond. Motoren er en 5,7-liters V12’er med 492 hestekræfter og 580 Nm, der satte tyren i stand til at runde 100 km/t på 4,5 sekunder. Det lyder måske ikke af meget i disse elbiltider, men at sende næsten 500 vrede heste ud gennem baghjulene uden servostyring eller ABS og ESP har krævet en fast hånd.
Køreglad investering? Her er fire fede youngtimere
Nissan Primera
Nissan Primera er vist en af de biler, der er gledet over på de allerbagerste sider af bilernes historie. En bil, der blev udviklet til europæerne og bygget i Storbritannien, men som hverken bød på et spændende design eller avanceret teknik, og derfor har de fleste forståeligt nok glemt alt om Primera.
Renault Clio
Clio er måske endnu en bil fra 1990, som ingen rigtig savner. Men til forskel fra Nissan Primera, er den trods alt hyggelig at se på. Teknisk var den en videreførelse af Renault 5, og derfor ikke teknisk nyskabende. Alligevel lykkes det at vinde Årets Bil i Europa i 1991.
Toyota Previa
Du må selv bestemme, om Toyota Previa var skrækkelig, men vi kommer ikke udenom, at den er elegant i sin konstruktion. Fra starten placerede man nemlig motoren i midten af bilen, så der var mere plads til de op til otte personer vognen kunne rumme, og samtidig fik man mere komfortable og dynamiske køreegenskaber. Den 2,4-liters benzinmotor med 135 hestekræfter er tiltet 75 grader, så man stadig kan komme til at skifte tændrør forholdsvis nemt, mens servostyring og generator blev skubbet helt ud i fronten, så mekanikeren kunne komme til derude uden bøvl.
Kan syntetisk brændstof redde din klassiske bil
Volkswagen Transporter T4
Vi bliver lidt i samme boldgade med Volkswagens legendariske Transporter T4 – få biler har fragtet flere varer eller værktøj rundt i de europæiske gader end netop denne bil. Det skyldes blandt andet, at den var i produktion i næsten 14 år. Netop denne generation er også vigtig, fordi Volkswagen skiftede fra luftkølet hækmotor til frontmotor, forhjulstræk og vandkøling. Og her skal lige nævnes den friske VR6-motor som kunne fås i Caravelle og Multivan, og så selvfølgelig en af de mest vellydende dieselmotorer i en varebil – den 2,5-liters femcylindrede TDI-motor med op til 151 hestekræfter.
Volvo 900-serien
I forbindelse med introduktionen af Volvo 850 i 1991, opdaterede man 700-serien, som skulle forestille at være en dyrere model, og derfor fik den også et hak op i talrækken til 940 eller 960, alt efter om der lå en firecylindret eller sekscylindret motor ude under den lange, kantede motorhjelm. Teknisk var der ikke de store ændringer, og 900-modellen er den sidste af de ’rigtige’ Volvo’er med baghjulstræk. I løbet af de otte års produktion nåede Volvo alligevel at producere langt over 600.000 biler.