Vi har tidligere testet flere versioner af Årets Bil i Danmark, nærmere betegnet Peugeot 3008. Der har dog været tale om dieselbiler og selvfølgelig topmodellen GT (også diesel, red.). Derfor var det ganske interessant, da vi fik mulighed for at teste den eneste benzinversion af 3008, nemlig den 1,2 liters 3-cylindrede motor med 130 hk. Motoren er kåret til ”Engine of the Year 2016”, og vi har tidligere testet den i andre Peugeot modeller. Det store spørgsmål for os var, hvorvidt den var kraftig nok til den store 3008’er.

 

Lad os bare blive ved motoren, for vi har skrevet masser om 3008’eren og alle dens smarte features allerede. På trods af sin størrelse, så har den 1,2 liters motor en stor ydelse og samtidig nogle imponerende emissionstal. Faktisk er udledningen helt nede på 115 g/km. Samtidig er den udstyret med start/stop teknologi, der sørger for at koble motoren fra ved udkoblet stilstand. En feature jeg normalt ikke bruger så meget, men som i dette tilfælde fungerede perfekt pga. motorens lave støjniveau. Med det mener jeg at du ikke lægger så meget mærke til funktionen, som du f.eks. gør med en lettere højlydt dieselmotor.

 

Vi tester motoren i kombination med en manuel 6-trins gearkasse. Men det er også muligt at vælge den 6-trins automatiske EAT6 (Efficient Automatic Transmission, red.) som tilvalg. Jeg må dog sige, at jeg var yderst tilfreds med gearskiftet i 3008’eren – noget som tidligere har været en svaghed hos Peugeot og som franskmændene har været meget lang tid om at tilrette. Samtidig er prisforskellen hele 35.000,- for automatgear – så med mindre det er et must for dig, at få denne funktion, så lad være.

 

Vores testbil havde udstyrsniveauet Active, hvilket er trin 2 i en række der tæller Access, Active, Allure og GT-line. Selv GT-modellen topper modelrækken, men fås kun med en motorvariant i skrivende stund.

Med Active er du faktisk ganske godt dækket ind og du kan nyde godt af det virkelig lækre i-Cockpit og mange af dets lækre funktioner. Prismæssigt starter 3008 ved 288.990,-, mens denne Active koster 313.990,-. En i mine øjne yderst fornuftig pris, hvis du kigger på, hvor meget bil du faktisk får for pengene.

 

En af de ting der tiltaler mig meget ved 3008 er indstigningshøjden. Du skal ikke på tæer for at komme ind og du skal heller ikke ned i en skål. Måske passer jeg godt til den gennemsnitlige franske bilingeniørs ide om den gennemsnitlige mands proportioner, for alt sad indenfor rækkevidde og var let tilgængeligt. Det var rigtig godt og absolut med til at højne køreoplevelsen.

 

Kigger vi på konkurrenter, så er det oplagt at tage fat i nærmeste konkurrent fra kåringen af Årets Bil i Danmark, nemlig Seat Ateca. En bil jeg personligt er rigtig glad for. Men tager vi udgangspunkt i, at du vil ud og købe bil lige nu, så må Ateca se sig slået af et meget vigtigt faktum – leveringstiden. Peugeot har nemlig så meget gang i produktionen, at de kan levere din 3008 inden 6-8 uger, mens Seat ligger på 10-12 måneder for en Ateca. Dette ser jeg som et meget stort plus for netop Peugeot, når de to biler ligger så tæt i en samlet vurdering.

 

Samlet set så er jeg vil med Peugeots i-Cockpit og dets lettilgængelige funktioner. Jeg er imponeret over proportionerne og bilens lettilgængelighed i dagligdagen, og så finder jeg den 1,2 liters benzinmotor yderst passende. Den mangler ikke kræfter ved daglig kørsel. Jeg havde dog problemer med at nå de 20 km/l, som Peugeot lover som gennemsnitlig brændstofforbrug. Her måtte jeg nøjes med 16,1 km/l.

 

Jeg kan varmt anbefale Peugeot 3008 1,2 e-THP, hvis du ønsker en mellemklasse SUV med smarte tekniske løsninger og gode køreegenskaber – og selvfølgelig til en pris, der gør bilen attraktiv for rigtig mange.