Første gang man hører om Peugeot 1007, lyder konceptet om en ”City-MPV” ganske interessant og nærmest sci-fi agtigt. Første gang man ser Peugeot 1007, bliver man ikke skuffet, da det man ser fuldstændig er, som det man hørte, med automatiske skydedøre, futuristisk kabine og spøjst design. Første gang man prøver en Peugeot 1007, bliver man ikke skuffet – lige til der er gået en times tid! Hvorfor?
Peugeot 1007 er på alle måder en sjov ide. Men, der er rigtig mange faktorer der spiller ind, lige så snart at den skal bruges i hverdagen. De smarte elektroniske skydedøre er gode, når man holder på en parkeringsplads og gerne vil undgå at smække døren op i bilen ved siden af. Men, efter noget tid får man følelsen af at dørene er for langsomme. Samtidig er de meget store, hvilket ikke gør adgangen til bagsædet nemmere.
Kabinen
Kabinen er til gengæld et plus for Peugeot 1007. Indretningen byder på masser af plads, hvis man opholder sig foran og kontakter og aflægningsplads sidder inden for rækkevidde. Samtidig har man mulighed for at vælge forskellige farvetemaer til sin bil, så man kan ”pifte” kabinen op med nyt sædebetræk, nye kranse og lister til instrumentpanelet, samt nye måtter. Spørgsmålet er så bare, hvor længe man synes at det er sjovt. Under alle omstændigheder er det en sjov detalje.
Kvaliteten af kabinen er udmærket, uden at være prangende. Materialerne er bedre end vi tidligere har set det i små Peugeot modeller, hvilket er et stort plus for 1007. Sæderne virker meget flade – men er ellers ganske behagelige. Dette hænger også sammen med den gode plads, man umiddelbart har omkring sig i den luftige kabine.
Pladsen ved bagsædet (to separate sædehynder) er ikke noget at prale af. Men, dette har jo bestemt aldrig været Peugeots stærke side. Pladsen i bagagerummet er med sine 178 liter heller ikke voldsom.
Mængden af elektronisk udstyr er ganske omfattende og byder bl.a. på elruder, varme i sæder, el-spejle, a/c, fjernbetjent centrallås, etc. Alle ting, der holder ”sci-fi følelsen” ved lige.
Motorvalg
Motorudvalget er ikke så stort, som vi kender det fra resten af Peugeot modelprogrammet. Mindste benzinmotor er på 1,4 liter og yder 73 hk. Den kraftigste er på 1,6 liter og yder 109 hk. Midt imellem finder vi den glimrende 1,4 liters HDi motor med 68 hk. En ny 1,4 liters motor med 88 hk vil snart finde vej til 1007 modellen.
Både den 1,4 liters og den 1,6 liters benzinmotor fås med det sekventielle gearskifte 2tronic. Gearskiftet kræver stor tilvænning, da vores erfaring viser at sekventielt gearskifte i samarbejde med små motorer har tendens til at lave meget kraftige ryk ved gearskifte. Derfor skal man lige vænne sig til at bruge håndtagene ved rattet eller den automatiske gearskiftefunktion. Men, det sekventielle system er måske det bedste valg, da det manuelle gearskifte er alt for vattet og løst efter min personlige mening.
1007 har nogle ganske glimrende køreregenskaber – men kan takket være de forholdsvis svage motorer godt virke sløv og uoplagt. Kun den kraftige 1,6 liters motor har power nok til at leverer rimelige præstationer. Men det skal lige siges at lydkulissen også bliver derefter.
Sikkerhed
Peugeot 1007 har et meget stort plus, når det drejer sig om sikkerhed. Bilen er den højst scorende af alle biler nogensinde hos EuroNCAP, hvilket kun kan siges at trække op i den samlede vurdering. Syv airbags er standard, ganske som det også er tilfældet med ESP.
Priser
Priserne på Peugeot 1007 er oppe i de højere luftlag. Billigste model starter ved 180.000,- kroner, hvilket er en del for en 1,4 liters bil med plads til fire. Den kraftige 1,6 liters starter ved 220.000,- kroner.
Konklusion
Samlet set er Peugeot 1007 et sjovt bekendtskab med mange plusser. Desværre synes jeg at der er lidt for mange minusser, til at gøre bilen interessant i længere tid – desværre!