Den ekstremt hurtige acceleration hænger naturligvis sammen med Speedsters lave vægt. 850 kg er alt, hvad den 2.2 liters motor, vi også kender fra Vectra, skal flytte rundt på. Og sammen med den ultra præcise gearkasse og styretøj, er der lagt op til race i den ekstremt lækre bil.
Alle her på redaktionen er enige om, at Speedster er en utrolig lækker bil. Men, det skal dertil tilføjes, at undertegnede nok var den journalist, der havde mest glæde af vognen. Årsagen til dette ligger nok i mine 176 cm i højden og min lille størrelse 41½ i sko. Jeg passer ind bag rattet i bilen – hvor andre højere og tungere medlemmer af redaktionen fik deres sag for. Du skal helst ikke være over 185 cm og slet ikke over 90 Kg. Så kan der godt opstå problemer – specielt hvis man har monteret kaleche på bilen. Speedster er kun 111 cm høj, hvilket er 3 cm lavere end en Lamborghini Murciélago. Bagagekapaciteten er blot 205 liter – lige nok til mindre rejsetaske. Resten kan man få eftersendt.
Speedster er konstrueret efter samme koncept som Lotus Elise. En ultra let bil, med en perfekt vægtfordeling. Vægtfordelingen opstår ved at centerplacerer motoren. Den lave vægt kommer ved at producerer bilen i aluminium og andre letvægtsmaterialer. Udelad dernæst alle former for luksus, herunder bla. servostyring og andet el-udstyr. På denne måde holdes vægten nede og de 147 Hk skal ikke på overarbejde for at flytte vidunderet rundt i imponerende tider.
Speedster er race til gadebrug. Og man vil være godt dum, hvis man køber den med det formål at cruise rundt. Bilen er skabt, som legetøj til voksne mennesker. Skabt til dem, der værdsætter en ekstrem køreoplevelse og ikke har noget imod at lægge arm med styretøjet eller blive en smule øm i bagen, pga. den ekstremt hårde affjedring. Hvis man er indforstået med dette, så er Opel Speedster uhyggelig sjov. Den leverer underholdning og oplevelser i lange baner. Samtidig leverer den oceaner af misundelige blikke. Ja, det er faktisk umuligt at køre på motorvejen med normal hastighed, uden at samtlige biler skal overhale for at passagererne kan vinke eller tage billeder.
Vi har testet Opel Speedster, fordi foråret er over os. Det er ved at være tid til at smide toppen (også på bilerne) og nyde solens stråler, mens vinden pisker en i ansigtet. Dette gøres til fulde i en Speedster.
Vi har desuden valgt at teste Speedsteren, fordi Opel har annonceret en 200 Hk udgave af bilen, der bliver op mod 1 sekund hurtigere end den nuværende model. Dette placerer den lille bil i klassen for supersportsvogne, da den derved kryber under de 5 sek.
Som før skrevet, så yder den 2.2 liters motor, i fællesskab med den præcise gearkasse, et rigtig godt stykke arbejde. Den præcise styring og de hurtige gearskift gør, at man gerne tager en omvej og benytter landevejen, i stedet for motorvejen.
Man skal ikke være bange for at køre bil, hvis man kører Speedster. Bilen reagerer så hurtigt og præcist, at den mindste ”fortrydelse” under en manøvre, kan resulterer i unoder. Disse unoder opstår dog kun, hvis man ikke er dus med bilen. Forstår man at køre Speedster og kender man de grænser, som bilen, men også moder natur, har opstillet – så får man en oplevelse i særklasse.
Er man til en rå køreoplevelse, så skal Opel Speedster prøves og nydes. Hvis man hellere vil sidde behageligt i tykke lædersæder og have masser af bagageplads, så er der i prisklassen mange andre alternativer. Men en ting er sikkert – Opel Speedster har sat sit indtryk. Det er simpelthen rå kørsel, som det skal være.
Vores testbil var venligst udlånt af Mørch, Opel i Nørresundby. Bilen var udstyret med lædersæder, som ekstraudstyr. Prisen for det lille røde vidunder er 660.700,- kroner.
Vi siger tak for lån til Opel i Nørresundby.