Designmæssigt har Nissan endeligt taget sig sammen til at lave en bil, der skiller sig lidt ud fra mængden og endda kan vække lidt opsigt (indtil videre i hvert fald). Især bagenden giver udtryk for en meget stor og voluminøs bil og den skarpe kant i midten af kofangeren giver bilen lidt særpræg.
Den 2.2 liters common-rail turbo diesel kørte vi med første gang i Nissan X-trail. Her var vi godt tilfredse med både bilen og motoren. Motoren yder 126 hk v. 4.000 o/min og har et moment på 280 Nm v. 2.000 o/min. Dette er nok til at give Primera'en en topfart på 196 km/t, og 0-100 km/t klares på 11,8 sek. Under testen målte vi mellemaccelerationen (80-120 km/t) til 7,9 sek. Nissan'en vejer 1.400 kg, så den momentstærke diesel passer godt til bilen, og sikre at man altid har et stort kraftoverskud når der skal overhales.
Støjniveauet er også behageligt når motoren er blevet varm, men der er dog et meget generende resonansområde fra ca. 1.700 - 2.000 o/min. Dette er især tydeligt, når man cruiser med 90 km/t i 6. gear. Her går motoren perfekt med ca. 1.500 o/min. Men accelerer man op til 100-120 km/t i 6. gear opstår der en dyb brummen i hele kabinen, og man føler sig fristet til at skifte ned i 5. gear for at kommer over 2.000 o/min og derved komme ud af resonansområdet.
Selvom motoren har en relativ stor volumen og har mange kræfter kan den godt køre langt på literen. Ved 90 km/t i 6. gear kan Primera'en gå tæt ved 20 km/l. Ved blandet landevej- og motorvejskørsel endte forbruget på 16 km/l. Hvis man også tager bykørsel med i regnestykket ender det totale forbrug på 13,7 km/l. Disse forbrugstal ligger meget tæt på, hvad en VW Passat TDI 130 kan præstere.
Den første Primera vi havde til test havde udstyrsniveauet Acenta, hvilket er det mellemste niveau. Denne Primera har det laveste udstyrsniveau Visia, men den fås selvfølgelig også med Acenta udstyr. Her er prisen så bare 349.996,- Standardudstyret i Visia niveauet indeholder bl.a. elspejle og elruder foran, fjernbetjent centrallås, klimaanlæg, samt radio med CD. I forhold til Acenta udstyr må man fx undvære bak-kamera, tågeforlygter, alufælge, boardcomputer og elruder bag.
Den passive sikkerhed er i top i den nye Primera. Der er 3 airbags til hver af forsædepassagerne og airbaggardinet strækker sig i hele kabinens længde, således at bagsædepassagererne også beskyttes af airbags. Så man kan næsten tillade sig at sige, at Primera'en har 8 airbags. Den aktive sikkerhed består af ABS med NBS (Nissan Brake Assist).
Pladsen og fleksibiliteten i bagagerummet i forhold til Stationcar'en er noget dårligere pga. et dårligt designet bagagerum. Åbningen til bagagerummet er næsten lodret og ikke stor nok. Dvs. at det ikke er særligt let at lægge større ting i bagagerummet, da man skal løfte tingene meget langt ind i en "ret vinkel", hvilket giver en stor belastning for ryggen. Desuden rummer bagagerummet kun 430 l, og det er ganske lidt i forhold til fx Ford Mondeo, der rummer 500 l. Ydermere er bagagerummet svært at udnytte da det er irregulært, og de sidste 20 cm. op mod bagsæderyggen skråner faktisk op ad. Den indvendige beklædning af bagagerumsklappen er finishmæssigt også langt fra hvad man ser i resten af bilen og man mangler faktisk også et indvendigt håndtag, så man undgår snavsede fingre når klappen skal lukkes.
Den foregående udgave af Primera'en hørte prismæssigt og størrelsesmæssigt til i den "normale" mellemklasse, men med den nye Primera har især priserne skubbet sig til den dyre ende af mellemklassen - men man får da også en stor og rummelig bil, der med den store dieselmotor er perfekt til langtur på motorvejen.